Ми – в одному кроці від вирішення питання відновлення роботи ХАЗу – Олександр Скакун
29 листопада в Харківській ОДА було підписано Меморандум про відновлення випуску літаків на Харківському державному авіаційному виробничому підприємстві.
Перед підписанням документу керівник ХОДА Олександр Скакун відзначив, що учасники заходу діють «на виконання Указу Президента України № 268/21, згідно з яким було потрібно затвердити державну цільову науково-технічну програму розвитку авіаційної промисловості на 2021 – 2030 роки та План антикризових заходів щодо фінансового оздоровлення та відновлення ефективної роботи Харківського державного авіаційного виробничого підприємства, в якому передбачити, зокрема, розширення взаємодії держави та бізнесу й створення умов для державно-приватного партнерства під час розв’язання питань функціонування підприємства».
У меморандумі, який підписали, відзначено, що його метою є створення ефективної взаємодії щодо відновлення серійного випуску і сервісного обслуговування літаків та іншої авіаційної техніки на Харківському державному авіаційному виробничому підприємстві. Сторони планують протягом 5 років вийти на рівень випуску 5 літаків на рік, створивши 1500 робочих місць. Передбачена участь підписантів у розробці та обговоренні проєктів законодавчих і нормативно-правових актів у авіакосмічній галузі, вдосконаленні законодавства у сфері приватизації, погашення боргів із зарплати, залученні інвестицій тощо.
Меморандум підписали т.в.о. голови ХОДА Олександр Скакун, голова Харківської обласної ради Тетяна Єгорова-Луценко, президент АТ “МОТОР СІЧ” Вячеслав Богуслаєв, голова правління АТ “ФЕД” Віктор Попов, генеральний директор ПРАТ “АВІАКОМПАНІЯ КОНСТАНТА” Михайло Пінкевич, голова Профспілки працівників авіабудування і машинобудування України Ярема Жугаєвич, голова профкому ПО ПАУ на ХДАВП Михайло Погорєлов.
Олександр Скакун відзначив: «Сьогодні ми, на мій погляд, знаходимося в одному кроці від історичної події щодо Харківського авіаційного заводу». Він пояснив, що рішення про підписання меморандуму з внутрішніми інвесторами було прийнято після низки перемовин. Керівник ХОДА також відзначив, що ці інвестори реально вболівають за авіагалузь та «мають на меті не похорон Харківського авіаційного заводу, а навпаки - його нове життя».
«Ми знаємо, що на заводі ми маємо борг перед приватними кредиторами приблизно 1,5 млрд грн, ми знаємо, що на заводі є заборгованість перед співробітниками – приблизно 300 млн грн. І також близько 2,5 млрд грн – держборгу. Що стосується нашого меморандуму та наших перемовин з дуже поважними авіабудівниками. ПРАТ «ФЕД», «МОТОР СІЧ» і «АВІАКОМПАНІЯ КОНСТАНТА» готові брати участь у відкритому конкурсі, якщо буде ухвалений закон про приватизацію цього підприємства. Я не маю права казати про цифри, про суму, яку ці компанії готові викласти за цей завод, але я точно скажу – це сума з 8 нулями. При цьому наші колеги беруть на себе перемовини з кредиторами щодо приватного боргу – вони його беруть на себе. І вони готові будуть виплатити заборгованість перед працівниками за період останніх років – заробітну плату. Тобто вони й цей борг теж беруть на себе», - повідомив Олександр Скакун.
Що стосується боргу ХАЗу перед державою, то зараз він становить 2,6 млрд грн та, за словами керівника області, є «непідйомним» для будь-якого інвестора. Вирішити це питання можливо лише на державному рівні.
«Ми давно вже розглядаємо законопроєкт про приватизацію цього заводу в комітетах парламенту. Ми вже на фінальній стадії, і я впевнений, що найближчим часом цей законопроєкт уже буде винесений у залу для голосування. Мені б хотілося та нашим партнерам, щоб цим законом був списаний державний борг, який становить 2,6 млрд грн. Якщо парламентарії підуть нам назустріч, розглянуть цей закон, ми будемо мати підприємство, яке буде виставлено, згідно з чинним законодавством, на приватизацію, в якій можуть брати участь будь-які кандидати. Це можуть бути іноземні компанії, внутрішні компанії. Наші колеги готові брати участь у цьому конкурсі. Я вважаю, що це реальна перспектива для життєдіяльності подальшої цього підприємства», - наголосив Олександр Скакун.
Один з учасників меморандуму - голова правління АТ “ФЕД” Віктор Попов відзначив, що завданням, яке ставлять перед собою сторони, у першу чергу, є «приведення заводу до робочого стану».
«Друге питання – це реалізація наявного парку недобудованих літаків. Третє питання – безумовно, лінійка. Та, що є на ХАЗі, вона має високу конкурентоспроможність, але за певних умов. Це стосується передусім модернізації найголовнішого продукту – АН-74. І тут я глибоко переконаний, що ми залучимо іноземних інвесторів, які братимуть участь у модернізації», - сказав Попов.
Він також відзначив, що ХАЗ може посісти гідне місце в здійсненні проєкту Президента України щодо створення національного авіаперевізника.
Президент АТ “МОТОР СІЧ” Вячеслав Богуслаєв підтвердив готовність підприємства брати участь у приватизації ХАЗу та наголосив, що однією з обов’язкових умов для відновлення роботи Харківського авіазаводу є прийняття відповідного законопроєкту парламентом.
Підсумовуючи, Олександр Скакун подякував народним депутатам України за підтримку у вирішенні питань ХАЗу та висловив надію, що протягом наступного року підприємство вдасться вивести з кризи.