Помічник ветерана: дорожня карта для громад, кандидатів та родин Захисників і Захисниць
Україна після перемоги стане країною, в якій особливої уваги та турботи потребуватимуть орієнтовно 4 мільйона наших співгромадян, які здобули досвіду бойових дій, а також є членами сімей ветеранів та сімей загиблих воїнів.
Багато наших Захисників та Захисниць за час жорстокої війни втратили домівки, роботу, в них змінився стан фізичного й ментального здоров’я. І держава має створити усі умови для їх комфортного повернення до цивільного життя.
Для цього, спираючись на вже існуючий у країні попит та відомий закордонний досвід, за ініціативи Мінветеранів започатковано фактично новий сервісу (професії) для ветеранів та членів їх сімей. У складі територіальних громад запроваджується інститут помічника ветерана як складової системи переходу від військової служби до цивільного життя.
Пілотний проєкт стартував 1 липня 2023 р. у Львівській, Вінницькій, Дніпропетровській і Миколаївській областях. 10 жовтня 2023 р. до цих регіонів доєднались Закарпатська, Київська, Сумська, Полтавська, Харківська області та місто Київ.
За результатами пілотного проєкту, узагальненого Мінветеранів, у 2024 році заплановано масштабування інституту помічника ветерана на усю територію України.
Хто такий помічник ветерана, яка його місія
Помічник ветерана – фахівець в громаді, який здійснює індивідуальний супровід ветеранів та сприяє ветеранам у реалізації їх можливостей, прав, гарантій, пільг. Його головним завданням є всебічна допомога і сприяння Захисникам та Захисницям у повноцінній адаптації до мирного життя.
Які послуги надає помічник ветерана?
•консультації з питань працевлаштування, навчання, соціального захисту та реабілітації, покращення стану здоров’я;
•супровід у реалізації гарантій, пільг, прав, отримання послуг;
•допомога з пошуком програм підвищення кваліфікації, опанування нових навчальних програм, перепрофілювання;
•посередництво у взаємодії ветерана з органами влади;
•надання допомоги в оформленні документів, поданні заяв, підготовці документів;
•допомога в переїзді, у пошуку житла;
•консультування щодо отримання психологічних послуг, зокрема з питань оформлення документів для отримання таких послуг;
•інформування про наявні в державі та громаді програми підтримки ветеранів.
Послуги надаються на безоплатній основі.
Хто може звертатись до помічника?
-
ветерани війни, особи, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною;
-
члени сімей ветеранів війни та осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною;
-
члени сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, Захисників і Захисниць України;
-
військовослужбовці, які брали безпосередню участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави, та були звільнені з військової служби, зокрема демобілізовані у визначеному законом порядку.
Взаємодія помічника та ветерана
Першим, ознайомчим, пунктом такого супроводу та подальших контактів має стати зустріч помічника і ветерана при його поверненні з фронту. Помічник має самостійно знайти ветерана та встановити з ним контакт з метою початку індивідуальної взаємодії.
Вся комунікація помічника ветерана і робота з цільовою аудиторією організовуватиметься за принципом «рівний з рівним». Цей принцип базується на тому, що лише ветеран може зрозуміти іншого ветерана, його стан та емоції, знайти правильні слова та коректний підхід. Тож коло таких помічників формуватимуть з-поміж самих ветеранів, які вже мають певний досвід післявоєнної інтеграції, або з членів їхніх сімей.
Нова ветеранська політика
Інститут помічника ветерана є частиною нової ветеранської політики, яка базується на п’яти ключових елементах:
-
створення інфраструктури, завдяки якій ветерани отримають якісні та дієві послуги;
-
економічна активність: держава стимулюватиме створення та розвиток ветеранського бізнесу;
-
успішна реабілітація: створення мережі сучасних реабілітаційних центрів по всій Україні, які надаватимуть комплексну допомогу;
-
доступне житло для ветеранів війни та членів їхніх сімей;
-
вшанування подвигу військових.
Помічник ветерана – це основна точка входу ветеранів до усіх передбачених можливостей нової ветеранської політики. Звісно, ветеран може самостійно реалізувати усі свої права та можливості, але завдання помічника – забезпечити цю реалізацію у максимально сприятливий та комфортний для ветерана спосіб.
До чого готуватися регіонам та громадам в контексті запровадження посад помічників ветерана. Інфраструктура ветеранської політики в регіонах
Передовсім, у кожній територіальній громаді повинні розуміти, скільки людей і якого фаху з-поміж їхніх земляків повертаються до цивільного життя. У ОТГ мають орієнтуватися, коли вони повертатимуться, які потреби цих осіб уже відомі та потребують належного реагування, зокрема і оперативного супроводу помічником ветерана. З першого дня повернення Захисників та Захисниць з фронту слід дбати про їх якісну інтеграцію у громади, родини, у нашу економіку як на мікро, так і макрорівнях та використовувати потенціал цих людей у процесі націотворення, що має далі зміцнюватися за лідерської участі ветеранського середовища.
Тож на рівні громади та кожного окремого ветерана точкою входу є помічник ветерана. Саме на нього покладається основний обсяг взаємодії із нашими Захисниками та Захисницями, а також їх сім’ями.
Помічник ветерана – це повноцінна оплачувана професія. Вони будуть працевлаштовані у сервісних офісах у справах ветеранів. Це комунальна установа або некомерційне підприємство, що утворене в адміністративних центрах громад і на яке покладене відповідний функціонал – діяти у якості сервісного офісу у справах ветеранів.
Проте, помічник ветерана може мати й віддалене робоче місце.
На рівні області реалізацією ветеранської політики опікуються окремі структурні підрозділи з питань ветеранської політики, які утворюються в обласних, Київській міській, районній, районних в місті Києві державних адміністраціях. Важливо, що такі структурні підрозділи не можуть мати декілька напрямків діяльності, наприклад одночасно реалізовувати ветеранську політику та соціальний захист населення.
Відтак, державна ветеранська політика буде реалізовуватися на усіх рівнях. Це зроблено з метою впровадження механізму ефективного управління на регіональному та місцевому рівнях з реалізації державної політики у сфері соціального захисту ветеранів війни, членів їхніх сімей, родин загиблих (померлих) Захисників і Захисниць України, а також щодо забезпечення прав і свобод зазначених осіб під час впровадження інноваційної системи переходу від військової служби до цивільного життя.
Основні завдання сервісного офісу у справах ветеранів
На осередки підтримки ветеранів та сімей Захисників і Захисниць у територіальних громадах, в яких впроваджено діяльність помічників ветерана, покладено такі основні завдання і функції:
-
участь в організації заходів із забезпечення реалізації переходу від військової служби до цивільного життя;
-
моніторинг потреб ветеранів;
-
забезпечення працевлаштування помічників ветерана;
-
координація роботи та контроль за виконанням помічниками ветерана;
-
облік наданих помічниками ветерана послуг;
-
формування пропозицій із удосконалення надання послуг ветеранам,;
-
розгляд звернень громадян та громадських об’єднань щодо роботи помічників ветерана;
-
комунікація та взаємодія із громадськими організаціями та іншими об’єднаннями ветеранів війни щодо формування рекомендацій до удосконалення організації роботи помічників ветерана;
-
забезпечення взаємодії помічників ветерана з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими особами як суб’єктами реалізації регіональної політики;
-
взаємодія з органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями;
-
моніторинг стану і тенденцій розвитку на регіональному рівні завдань, покладених на Мінветеранів, та надання відповідних пропозицій;
-
поширення інформації та надання консультацій щодо державних і місцевих програм підтримки ветеранів;
-
забезпечення помічника ветерана методичною літературою (методичними рекомендаціями, зразками оформлення документів).
Як долучитися: критерії відбору персоналу і алгоритм дій для кандидатів у помічники ветерана
Відбір у корпус помічників ветерана здійснюється на конкурсній основі за допомогою цифрових інструментів.
Кандидатом у помічники ветерана може бути громадянин України, який відповідає наступним вимогам:
-
є ветераном війни або особою, яка має особливі заслуги перед Батьківщиною, або членом їх сім’ї, або постраждалим учасником Революції Гідності, або членом сім’ї загиблого (померлого) ветерана війни, або членом сім’ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці України;
-
має освіту за ступенем не нижче молодшого бакалавра
-
перебуває на обліку в Єдиному державному реєстрі ветеранів війни;
-
має реєстраційний номер облікової картки платника податків (РНОКПП).
І головне - відчуває в собі сили стати центром ветеранського життя у своїй територіальній громаді.
Кандидат на посаду помічника ветерана подає заяву в електронній формі на участь у конкурсі через інформаційний портал Е-ветеран ( https://eveteran.gov.ua).
Відбір кандидатів у помічники ветерана включає тестування за допомогою засобів програмного забезпечення та співбесіду, що проводить комісія за участі представників Мінветеранів, органу місцевого самоврядування та психологів.
Для заповнення заяви кандидатам потрібно мати:
електронний підпис: файловий ключ, апаратний ключ або Дія.Підпис;
документ про освіту;
членам сім’ї ветерана – документ, що підтверджує родинні зв'язки.
Далі слід авторизуватися у кабінеті https://eveteran.gov.ua за допомогою електронного підпису, покроково заповнити онлайн-форму заяви та пройти онлайн тестування. Підписати заяву за допомогою електронного підпису.
Важливо!
Якщо заяву подає член сім'ї, ветеран має погодити її, наклавши свій електронний підпис. Відповідальність за достовірність відомостей, що містяться в заяві, несе заявник. Заяву буде надіслано до Мінветеранів, де перевірять наявність статусу. Подати можна не більше однієї заяви від особи. Відправлену заяву відредагувати не можна.
Як і де готуватимуть помічників ветеранів
Після успішного етапу конкурсного відбору кандидати на посади помічників ветерана проходять спеціалізоване навчання у центрах ветеранського розвитку. Це освітні центри для ветеранів, утворені на базі визначених закладів вищої освіти. Там вони набувають необхідного рівня професійних компетентностей для виконання своїх завдань у якості помічника ветерана. У партнерстві з МОН розроблені спеціальні навчальні програми для підготовки фахівців із супроводу ветеранів війни та членів їхніх родин.
Скільки буде помічників ветерана і з яким навантаженням вони працюватимуть
Супровід одного помічника ветерана розраховується на 100 осіб, які потенційно можуть до нього звернутись. Треба враховувати, що не усім з цих 100 осіб буде потрібен супровід, а також, що не усі ветерани будуть звертатись одночасно.
Очікується, що протягом 2024 року, коли проєкт масштабується на усю країну, в Україні буде діяти до 15000 помічників ветерана.
Як діяти ветерану, членам сім’ї загиблих захисників, аби отримати супровід помічника ветерана
Підставою для надання персональної підтримки під час переходу від військової служби до цивільного життя є звернення (заява) відповідних категорій громадян до помічника ветерана або сервісного офісу в громаді. Також помічники ветерана діятимуть проактивно, пропонуючи свою допомогу в ініціативному порядку, спонукаючи до співпраці у форматі бесід та зустрічей із колишніми Захисниками й Захисницями і їхніми сім’ями.