Витяг з протоколу № 6 спільного засідання колегії Харківської обласної державної адміністрації та зборів адміністративно – господарського активу області від 18 жовтня 2010 року "Про передачу закладів (підрозділів) охорони здоров’я первинної медико- санітарної ланки до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст районів зі створенням єдиного медичного простору на районному рівні".
Проаналізувавши та обговоривши підходи до удосконалення управління галуззю охорони здоров’я шляхом передачі закладів (підрозділів) охорони здоров’я первинної медико-санітарної ланки до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст районів зі створенням єдиного медичного простору на районному рівні, колегія відзначає, що в області проводиться певна робота з покращення показників медичного обслуговування населення, насамперед жителів сільської місцевості, а також матеріально-технічного забезпечення закладів охорони здоров’я.
У 2003 році Харківська область виграла право та розпочала запровадження пілотного проекту Європейського Союзу ТАSІS «Фінансування та управління у сфері охорони здоров’я в Україні» у Золочівському районі, яким передбачалось відпрацювання механізму передачі закладів (підрозділів) охорони здоров’я первинної медико-санітарної ланки до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст районів із формуванням єдиного медичного простору на районному рівні управління та єдиного районного бюджету галузі.
Досвід впровадження цього проекту переконливо висвітлив та довів доцільність консолідації бюджетних ресурсів органів місцевого самоврядування нижчого рівня на районному рівні управління та фінансування для ефективного управління галуззю та забезпечення її подальшого розвитку.
У подальшому механізм створення єдиного медичного простору на території району із передачею первинної медико-санітарної допомоги на районний рівень управління та фінансування з урахуванням прикладу та напрацювань Золочівського району був реалізований у 2006 – 2007 роках у Близнюківському та Краснокутському районах, в яких на сьогодні створена та налагоджена стабільно діюча єдина система медичного обслуговування всього населення району; забезпечено поетапне зміцнення матеріально-технічної бази закладів за рахунок відповідного районного бюджету; планово проводяться капітальні і поточні ремонти закладів первинної та вторинної ланки; вирішені питання кадрової роботи серед медичних працівників району, підвищення їх кваліфікації, атестації, оформлення пенсійного забезпечення тощо.
У 2008 – 2009 роках передачу первинної медико-санітарної допомоги на районний рівень управління та фінансування здійснено у Дергачівському, Борівському та Коломацькому районах.
Станом на 1 жовтня 2010 року в області функціонує
516 фельдшерсько-акушерських пунктів та 249 лікарських амбулаторій (з них 242 – амбулаторії загальної практики – сімейної медицини); на районний рівень управління та фінансування вже передано 138 (18 %) підрозділів первинної ланки, у тому числі 93 фельдшерсько-акушерські пункти (18 %) і 45 (18,1 %) амбулаторій.
Підлягає передачі 627 підрозділів первинної медико-санітарної ланки, у тому числі 423 фельдшерсько-акушерські пункти та 204 амбулаторії
(з них 197 – амбулаторії загальної практики – сімейної медицини).
У деяких районах області здійснена часткова передача підрозділів, в інших – планується завершити підготовку необхідної документації та здійснити передачу підрозділів первинної ланки на районний рівень управління та фінансування з 1 січня 2011 року.
З метою підвищення доступності та якості медичної допомоги громадянам на рівні первинної медико-санітарної ланки в районах Харківської області, забезпечення рівного доступу сільського населення до медичного обслуговування у порівнянні з жителями міст із очікуваним позитивним управлінським та соціальним ефектом, на підставі аналізу напрацьованого досвіду 2003 – 2009 років та існуючої нормативної бази фахівцями Головного управління охорони здоров’я Харківської обласної державної адміністрації опрацьовано варіант механізму створення єдиного медичного простору на території сільських районів. Запропоновано також відповідний алгоритм управлінських дій для органів місцевої виконавчої влади та органів місцевого самоврядування.
8 липня 2010 року Верховна Рада України прийняла нову редакцію Бюджетного кодексу України, який набуває чинності з 1 січня 2011 року. Відповідно до статті 88 кодексу, з переліку видатків, що здійснюються з бюджетів сіл, їх об'єднань, селищ, міст районного значення виключено видатки на охорону здоров’я, у тому числі на первинну медико-санітарну допомогу.
У той же час, за статтею 89 вказаної редакції Бюджетного кодексу України, до видатків, що здійснюються з районних бюджетів та бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим і обласного значення та враховуються при визначенні обсягу міжбюджетних трансфертів, належать, зокрема, видатки на первинну медико-санітарну допомогу, у тому числі, на медичні амбулаторії, фельдшерсько-акушерські та фельдшерські пункти, а також на дільничні лікарні.
Враховуючи зазначене, а також з метою подальшого створення єдиного медичного простору на території сільських районів та виконання положень Бюджетного кодексу України колегія обласної державної адміністрації вважає за необхідне:
1. Інформацію заступника голови обласної державної адміністрації Шурми І.М. щодо передачі закладів (підрозділів) охорони здоров’я первинної медико-санітарної ланки до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст районів взяти до відома.
2. Заступнику голови обласної державної адміністрації Шурмі І.М.:
2.1. Вжити заходи щодо реалізації положень статей 88, 89 Бюджетного кодексу України від 8 липня 2010 року в частині включення видатків на охорону здоров’я, у тому числі на первинну медико-санітарну допомогу, а також на дільничні лікарні до видатків, що здійснюються з районних бюджетів;
Термін: до 01.01.11
2.2. Забезпечити контроль за створенням умов для рівного доступу сільського та міського населення до медичного обслуговування, підвищенням якості медичної допомоги громадянам на рівні первинної медико-санітарної ланки в районах Харківської області, формуванням єдиного медичного простору на території районів із передачею закладів (підрозділів) охорони здоров’я первинної медико-санітарної ланки та дільничних лікарень до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст районів.
Термін: постійно
3. Головам районних державних адміністрацій:
3.1. При формуванні проектів районних бюджетів на 2011 рік передбачити видатки на утримання закладів (підрозділів) охорони здоров’я первинної медико-санітарної ланки (медичні амбулаторії, фельдшерсько-акушерські та фельдшерські пункти) та дільничних лікарень з урахуванням положень статей 88, 89 Бюджетного кодексу України від 8 липня 2010 року;
Термін: до 01.01.11
3.2. Вжити заходи щодо прийняття закладів (підрозділів) охорони здоров’я первинної медико-санітарної ланки (медичні амбулаторії, фельдшерсько-акушерські та фельдшерські пункти) та дільничних лікарень до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст районів із створенням єдиного медичного простору на території району;
Термін: до 01.02.11
3.3. Здійснювати контроль за функціонуванням та фінансуванням закладів охорони здоров’я комунальної власності на території відповідних районів.
Термін: постійно
4. Головному управлінню охорони здоров’я Харківської обласної державної адміністрації (Галацан О.В.):
4.1. Надавати організаційну та методичну допомогу районним державним адміністраціям щодо формування єдиного медичного простору на території районів, пов’язану із передачею закладів (підрозділів) охорони здоров’я первинної медико-санітарної ланки та дільничних лікарень до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст районів, враховуючи конкретні особливості системи управління та мережі охорони здоров’я;
4.2. Здійснювати контроль за наданням доступної та якісної медичної допомоги населенню на території сільської місцевості;
Термін: постійно
4.3. Підготувати проект розпорядження голови обласної державної адміністрації щодо формування єдиного медичного простору на території районів шляхом передачі закладів (підрозділів) охорони здоров’я первинної медико-санітарної ланки та дільничних лікарень до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст районів.
Голова обласної державної адміністрації, голова колегії М.М. ДОБКІН