Налаштування
Шрифт:
Колір:
Фото:

ВИТЯГ З ПРОТОКОЛУ № 3 засідання колегії обласної державної адміністрації від 26 червня 2012 року "Про роботу місцевих органів влади щодо роботи з дітьми, які виховуються в сім’ях, що опинилися у складних життєвих обставинах."

Проаналізувавши та обговоривши питання про роботу місцевих органів влади щодо роботи з дітьми, які виховуються в сім’ях, що опинилися у складних життєвих обставинах, та результативність роботи з повернення дітей на виховання батькам, колегія обласної державної адміністрації відзначає, що в області вживаються заходи щодо покращення роботи з дітьми та їх сім’ями, що опинилися у складних життєвих обставинах.
Робота щодо впровадження ефективного механізму взаємодії суб’єктів соціальної роботи із сім’ями, які опинилися у складних життєвих обставинах, здійснюється на підставі спільного наказу Міністерства України у справах сім’ї, молоді та спорту, Міністерства охорони здоров’я України, Міністерства освіти і науки України, Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства транспорту та зв’язку України, Міністерства внутрішніх справ України, Державного департаменту України з питань виконання покарань
від 14 червня 2006 року № 1983/388/452/221/556/596/106.
Служби у справах дітей районних державних адміністрацій, міських рад міст обласного значення, адміністрацій районів Харківської міської ради при взятті дітей на облік, що проживають у сім’ях, які опинились у складних життєвих обставинах, керуються пунктом 6 статті 4 Закону України
«Про органи і служби у справах дітей та спеціальні установи для дітей»
(зі змінами), наказами Міністерства України у справах сім’ї, дітей та молоді від 29.07.2009 № 2669 «Про Порядок ведення службами у справах дітей обліку дітей, які опинились у складних життєвих обставинах», від 18.11.2008 № 4580 «Порядок ведення Єдиного електронного банку даних дітей, які опинились у складних життєвих обставинах».
Станом на 01 червня 2012 року на обліку служб у справах дітей районних державних адміністрацій, міських рад міст обласного значення, адміністрацій районів Харківської міської ради перебуває 2188 дітей, які виховуються у 1148 сім’ях, що опинились у складних життєвих обставинах. Із них: 40 дітей зазнали фізичного, психологічного, сексуального або економічного насилля в сім’ї; 72 дитини самовільно залишають місця постійного проживання; 2076 дітей проживають у сім’ях, в яких батьки ухиляються від виконання батьківських обов’язків.
Протягом 2012 року в області на облік служб у справах дітей було взято 170 дітей, що у порівнянні з відповідним періодом 2011 року більше на 54 особи, у середньому кожною службою у справах дітей взято на облік 4 дитини. Збільшення кількості дітей, яких взято на облік, відбулося за рахунок тих сімей, де батьки ухиляються від виконання батьківських обов’язків.
Збільшення кількості дітей зазначеної категорії на обліку служб у справах дітей спостерігається у Богодухівському, Дворічанському районах. Поряд з цим протягом І кварталу 2012 року жодної дитини не взято на облік як таку, що виховується в сім’ї, що опинилася у складних життєвих обставинах, у Близнюківському, Великобурлуцькому, Зачепилівському, Краснокутському, Куп’янському, Харківському районах, містах Куп’янську, Первомайському та Орджонікідзевському, Червонозаводському районах м. Харкова, що фактично не відповідає дійсності.
Більш ніж у середньому по області на облік служб у справах дітей взято дітей у Балаклійському (10 дітей), Борівському (12 дітей), Валківському, Золочівському (по 7 дітей), Вовчанському (14 дітей), Дворічанському (9 дітей), Дергачівському (5 дітей), Зміївському (5 дітей), Ізюмському (6 дітей), Кегичівському (11 дітей), Чугуївському (10 дітей), Шевченківському (8 дітей) районах; містах Люботин, Чугуїв (по 5 дітей); Дзержинському, Київському (по 5 дітей), Комінтернівському, Ленінському (по 6 дітей) районах м. Харкова.
Під постійним контролем служб у справах дітей та управлінь, які причетні до роботи з дітьми, мають перебувати ті діти, які виховуються в сім’ях, де батьки не приділяють належної уваги до їх виховання та утримання, адже така ситуація в сім’ї провокує соціальне сирітство.
Щороку правовий статус дітей, позбавлених батьківського піклування, в області отримують у середньому більш як 700 дітей, фактично кожна третя дитина із числа тих, які виховуються в сім’ях, що опинилися у складних життєвих обставинах: у минулому році – 726 дітей, за 5 місяців цього року – 261 дитина, 132 із яких взяті на облік як такі, що підлягають усиновленню.
Ураховуючи зазначене вище, колегія обласної державної адміністрації вважає, що стан роботи з сім’ями, які опинилися у складних життєвих обставинах, потребує удосконалення та підвищення рівня результативності шляхом активізації діяльності відповідних управлінь та відділів органів місцевої влади з даною категорією сімей, а саме: виявлення їх на ранніх етапах, проведення своєчасної діагностики, визначення потреб та надання комплексної допомоги.
Із загальної кількості дітей, які залишилися без батьків, в області зафіксовані лише поодинокі випадки відібрання за рішенням судів дітей у батьків без позбавлення їх батьківських прав, що складає лише 3%. Вжиття таких заходів створює умови для повернення дитини до біологічної сім’ї та забезпечує збереження для дитини родинного оточення.
В області спостерігаються лише окремі випадки повернення дітей на виховання батькам: у 2010 році – 52 дитини, 2011 році – 36 дітей, 2012 році – 37 дітей. За підсумками 2011 року на кожні 20 дітей, які залишилися без батьківського піклування внаслідок позбавлення батьків батьківських прав, лише 1 дитина повернута батькам на виховання.
Робота служб у справах дітей, управлінь та відділів освіти, управлінь у справах сім’ї та молоді, центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, органів внутрішніх справ, на яких покладено обов’язок щодо роботи з дітьми та сім’ями, що опинились у складних життєвих обставинах, потребує покращення і більшої координації.
Кожна сім’я, що опинилася у складних життєвих обставинах і в якій виховується дитина, має бути забезпечена за рішенням дорадчого органу, створеного при Головному управлінні у справах сім’ї, молоді та спорту Харківської обласної державної адміністрації, соціальним супроводом. При цьому необхідно здійснювати моніторинг результатів роботи із соціального супроводу, заслуховувати на засіданнях дорадчого органу звіти уповноважених осіб з означеного питання. Такі підходи мають створити сприятливі умови для попередження соціального сирітства в області.
З метою підвищення результативності роботи з дітьми та сім’ями, що опинилися у складних життєвих обставинах, заслухавши доповідь заступника голови обласної державної адміністрації Шурми І.М. означеного питання, колегія Харківської обласної державної адміністрації вирішила:
 
1. Інформацію заступника голови обласної державної адміністрації Шурми І.М. про роботу місцевих органів влади щодо роботи з дітьми, які виховуються в сім’ях, що опинилися у складних життєвих обставинах, та результативність роботи з повернення дітей на виховання батькам узяти до відома.
 
2. Головам районних державних адміністрацій:
2.1. Вжити дієвих заходів щодо:
своєчасного виявлення сімей, в яких спостерігаються прояви недбалого ставлення батьків до виконання батьківських обов’язків щодо утримання та/або виховання своїх дітей;
проведення з батьками профілактичної та роз’яснювальної роботи стосовно їх відповідальності за утримання, виховання та навчання своїх дітей;
забезпечення сімей, що опинились у складних життєвих обставинах і в яких виховуються діти, соціальним супроводом, що організовується центрами соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді;
надання сім’ям, що опинилися у складних життєвих обставинах, необхідної допомоги у працевлаштуванні, налагоджені побуту, при необхідності – у лікуванні.
2.2. Застосовувати у межах повноважень до батьків заходи впливу у разі якщо дитина більше ніж 6 місяців перебуває на обліку як така, що виховується в сім’ї, яка опинилася у складних життєвих обставинах, і соціальний супровід та робота з сім’єю не мають позитивних результатів. При необхідності порушувати клопотання перед судами про прийняття рішень щодо відібрання дітей у батьків без позбавлення або про позбавлення їх батьківських прав.
2.3. Заслухати на засіданнях відповідних колегій районних державних адміністрацій питання про результативність роботи органів виконавчої влади з дітьми, які виховуються в сім’ях, що опинилися у складних життєвих обставинах, та з їх батьками.
2.4. Забезпечити стовідсоткове охоплення сімей, що опинилися у складних життєвих обставинах і в яких виховуються діти, соціальним супроводом.
2.5. Запровадити моніторинг результативності роботи відповідних управлінь, відділів районних державних адміністрацій з сім’ями, які опинилися у складних життєвих обставинах, та щокварталу на засіданні відповідного дорадчого органу по роботі з сім’ями аналізувати його результати.
2.6. Проаналізувати наявність і правильність оформлення документів, на підставі яких діти, які виховуються у сім’ях, що опинилися у складних життєвих обставинах, перебувають з минулих років на обліку служб у справах дітей.
 
Запропонувати міським головам міст обласного значення здійснити аналогічні заходи.
 
3. Службі у справах дітей Харківської обласної державної адміністрації (Печерських Т.П.) підготувати проект розпорядження з означеного питання.
 
 
Голова обласної державної
адміністрації,  голова колегії     
обласної державної адміністрації                                                                М.М. ДОБКІН