Звіт Харківського регіонального Комітету з економічних реформ за напрямом – реформа міжбюджетних відносин від 10 травня 2012 року
Підгрупою „Реформа міжбюджетних відносин” робочої групи „Регіональний економічний розвиток” розглянуто питання щодо внесення змін до Податкового кодексу України, яке визначене Програмою економічних реформ України на 2010-2014 роки, затвердженої Президентом України.
При анулюванні реєстрації платника податку на додану вартість відповідно до п.184.1 (ж) ст.184 Податкового кодексу України № 2755-VI від 02.12.2010, якщо в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців наявний запис про відсутність юридичної особи або фізичної особи за її місцезнаходженням (місцем проживання) або запис про відсутність підтвердження відомостей про юридичну особу, анулювання відбувається з будь-якої дати звітного періоду. В такому випадку особа зареєстрована як платник єдиного податку за ставкою 3% (з 01.01.2012 р.) не може вважатися такою з дати анулювання реєстрації платника ПДВ.
З метою недопущення заниження податкових зобов’язань з єдиного податку доцільно перевести такі підприємства на спрощену систему оподаткування за ставкою 5% з дати анулювання свідоцтва платника ПДВ. На даний час програмним забезпеченням не передбачено зміну ставки єдиного податку з 3% на 5% в середині звітного періоду, також на практиці неодноразово виникають випадки, коли із-за відсутності платника за податковою адресою посадові особи підприємства не з’являються до податкової інспекції для подання заяви про перехід на спрощену систему за іншою ставкою, яка не передбачає сплату податку на додану вартість чи з наступного звітного періоду на загальну систему оподаткування. Перевести підприємство на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності за ставкою, що не передбачає сплату ПДВ за ініціативою податкового органу в середині звітного (податкового) періоду на даний час неможливо, у зв’язку з чим платниками спрощеної системи можуть лічиться підприємства, які застосовують ставку, що передбачає сплату податку на додану вартість, але при цьому такими не являються.
Для врегулювання цього питання пропонується: внести доповнення до п.п.293.8.5 п. 293.8 ст.293 Податкового кодексу України такого змісту «у разі анулювання реєстрації платника податку на додану вартість за підставами, визначеними п. 184.1 (ж) цього Кодексу, платники єдиного податку, що застосовують ставку 3%, повинні подати заяву про перехід на спрощену систему оподаткування за ставкою, що не передбачає сплату податку на додану вартість з дати анулювання такої реєстрації та у разі неподання такої заяви, до кінця податкового періоду, в якому відбулось таке анулювання переводяться на спрощену систему оподаткування за ставкою, що не передбачає сплату податку на додану вартість (5%) – за ініціативою податкового органу та з наступного звітного періоду – на загальну систему оподаткування, обліку та звітності».
Запропоноване рішення дозволить унормувати це питання і не допустити неправомірне застосування платниками спрощеної системи оподаткування ставки єдиного податку в розмірі 3% при анулюванні реєстрації платника податку на додану вартість та заниження податкових зобов’язань з єдиного податку після такого анулювання.