Звіт Харківського регіонального Комітету з економічних реформ за напрямом – реформа освіти
Підгрупою з питань реформ освіти робочої групи „Реформа соціальної сфери” проаналізовано стан роботи з пошуку, підтримки та розвитку обдарованих дітей та молоді в Харківській області.
Результативність роботи з обдарованими учнями Харківщини вимірюється участю і показниками виступів у Міжнародних, Всеукраїнських учнівських олімпіадах, турнірах, різноманітних учнівських конкурсах і фестивалях, у яких щорічно змагаються понад 270000 учнів загальноосвітніх навчальних закладів області.
Протягом багатьох років Харківська область входить до трійки лідерів за результатами Всеукраїнських олімпіад із навчальних предметів. На Міжнародних учнівських олімпіадах 2011 року з математики, хімії, біології, фізики, астрономії учні області вибороли 3 срібні та 4 бронзові медалі.
За загальним рейтингом Харківська область у 2010/2011 навчальному році посіла ІІ місце у Всеукраїнських учнівських Інтернет-олімпіадах із математики, фізики, хімії, біології, географії, економіки, інформатики, російської мови і літератури та І місце – у фінальних етапах Всеукраїнських турнірів юних математиків, хіміків, фізиків, винахідників і раціоналізаторів, біологів, географів, правознавців, економістів, істориків, інформатиків.
158 студентів вищих навчальних закладів ІІІ-ІV рівнів акредитації Харківського регіону стали переможцями Всеукраїнських студентських олімпіад з навчальних дисциплін за напрямами та спеціальностями 2010/2011 навчального року. 29 студентів стали переможцями Міжнародних студентських олімпіад, 352 студенти – переможцями Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт.
Учні загальноосвітніх навчальних закладів та студенти вищих навчальних закладів також беруть участь i здобувають перемоги в Міжнародному мовно-літературному конкурсі учнівської та студентської молоді імені Т. Шевченка, Міжнародному конкурсі з української мови імені П. Яцика, Всеукраїнському конкурсі учнівської творчості, присвяченому Шевченківським дням, тощо.
Водночас проблемою залишається недосконалість нормативно-правової бази щодо організації та проведення інтелектуальних змагань для учнівської молоді. У зв’язку з цим, підгрупою з питань реформ освіти пропонується.
1. Запровадити використання ІКТ-технологій (дистанційний режим) під час проведення ІV етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад з усіх навчальних предметів. Така форма проведення дозволить оптимально використовувати бюджетні кошти та впроваджувати ІКТ-технології під час заходів.
2. Розвести терміни проведення ІV етапу Всеукраїнських олімпіад із математики, фізики та інформатики, що надасть можливість не тільки створити оптимальні умови для якісного виступу команд від кожного регіону на ІV етапі олімпіад, а і покращити результати України у Міжнародних олімпіадах із цих дисциплін.
Це пов’язано з тим, що протягом останніх років збігаються терміни проведення ІV етапу Всеукраїнських олімпіад із математики, фізики та інформатики. Така ситуація не дозволяє зробити вибір учням, здібним у вивченні фізико-математичних наук, оскільки вони можуть взяти участь лише в одній олімпіаді.
3. Оптимізувати кількість заходів для учнівської молоді за рахунок їх зменшення, усунути дублювання, перевести частину заходів у Інтернет-режим.
Щорічно обдаровані учні загальноосвітніх навчальних закладів протягом навчального року беруть участь у 20-ти Всеукраїнських учнівських олімпіадах із базових дисциплін, 11-ти Всеукраїнських турнірах, 7-ми Інтернет-олімпіадах із різних предметів, Всеукраїнському конкурсі-захисті науково-дослідницьких робіт (40 секцій) та майже у 30-ти Міжнародних і Всеукраїнських конкурсах за різними напрямами. Крім того, стало практикою додаткове оголошення конкурсів різними видавництвами, сторонніми організаціями, які мають за мету популяризацію своєї продукції.
Відповідно до Положення про Всеукраїнські учнівські олімпіади, турніри, конкурси з навчальних предметів, конкурси-захисти науково-дослідницьких робіт, олімпіади зі спеціальних дисциплін та конкурси фахової майстерності, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 22.09.2011 №1099 і зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17.11.2011 за №13-18/20056, Головним управлінням освіти і науки Харківської обласної державної адміністрації розроблено проект Правил проведення І, ІІ, ІІІ етапів Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів у Харківської області» і розміщено на сайті Головного управління для обговорення.
Повідомляємо, що фахівцями підгрупи з питань реформ освіти підготовлені пропозиції щодо оптимізації роботи з обдарованою молоддю, реалізація яких дозволить підвищити якість навчання та виховання обдарованих дітей та молоді в Україні, для інформування Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України.