Звіт Харківського регіонального Комітету з економічних реформ за напрямом – реформа освіти
Робочою підгрупою з питань реформи освіти вивчено стан організації виробничої практики у професійно-технічних навчальних закладах (далі – ПТНЗ).
На сьогодні в державі немає закону або іншого нормативного акту, який регулює взаємовідносини підприємств і професійно-технічних навчальних закладів у ринкових умовах. В основу діючих законодавчо-нормативних актів із зазначеного питання покладені адміністративні принципи, які не дають очікуваних результатів (Закон України «Про професійно-технічну освіту», постанова Кабінету Міністрів України від 07.06.1999 № 992 «Про затвердження Порядку надання робочих місць для проходження учнями, слухачами виробничого навчання та виробничої практики»). У наведених документах визначені обов’язки та відповідальність роботодавців, проте не передбачені їх права і гарантії щодо кількості та якості робітничих кадрів за замовленням, а також стосовно ефективності використання вкладених ними фінансових і матеріальних ресурсів. У багатьох випадках виникає напруга у взаємовідносинах із роботодавцями при організації виробничої практики, особливо в частині її оплати. При цьому керівники підприємств дуже рідко надають можливість учням самостійно проходити виробниче навчання на сучасній техніці, тому що у них немає практичних навичок (відсутні підручники та наочна матеріально-технічна база з новітньої техніки). Зокрема, вважаємо, що поняття «виробнича практика» доречно замінити поняттям «навчання на виробництві», звільнивши при цьому роботодавця від виплати заробітної плати за її проходження та надавши йому додаткові пільги.
Необхідно враховувати і те, що кожні 3-5 років техніка, обладнання та устаткування, особливо у сільськогосподарській галузі, оновлюються. Одним із шляхів вирішення зазначеної проблеми вважаємо здійснення в першочерговому порядку державного фінансування відповідних заходів у професійно-технічних навчальних закладах, на базі яких планується створення центрів для впровадження інноваційних технологій за галузевим спрямуванням, оновлення їх навчально-матеріальної бази й оснащення новим обладнанням та устаткуванням.