Налаштування
Шрифт:
Колір:
Фото:

Звіт Харківського регіонального Комітету з економічних реформ за напрямом - реформа освіти

Членами підгрупи з питань реформ освіти проаналізовано стан післядипломної освіти в Харківському регіоні та Закон України «Про вищу освіту» (нова редакція) в частині правового поля післядипломної освіти.

Післядипломна освіта в Україні забезпечується згідно із законами України «Про освіту» та «Про вищу освіту» інститутами та академіями неперервної освіти.

Система післядипломної освіти має певні переваги порівняно з базовою професійною, а саме: вона є менш інерційною і здатна реагувати на швидкі соціально-економічні та техніко-технологічні умови, має безпосередній зв’язок із практикою. Контингент, що навчається, - це переважно особи з вищою освітою, які мають досвід практичної діяльності та здатні критично оцінювати пропоновані інновації, можуть брати участь у їх апробації, розвитку і реалізації.

Значну роль у реформуванні та модернізації дошкільної, загальної середньої, позашкільної освіти відіграють навчальні заклади післядипломної педагогічної освіти. Більшість з них утворена 75 років тому як інститути підвищення кваліфікації вчителів. Протягом останніх 10-15-ти років відбулися суттєві зміни у структурі та змісті діяльності таких закладів.

Перший в Україні заклад післядипломної педагогічної освіти, що підвищив свій статус у відповідності до вимог сучасного суспільства, - це  комунальний вищий навчальний заклад «Харківська академія неперервної освіти». В академії щорічно підвищують кваліфікацію 6500 керівних і педагогічних кадрів системи  дошкільної, загальної середньої, позашкільної освіти, а також викладачі базових шкільних дисциплін професійно - технічних та вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації. Навчання організовано за різними формами: очно-заочна, індивідуальна, заочна, кредитно-модульна, дистанційна.

Навчання на факультеті підвищення кваліфікації проводиться за 48 напрямами, для чого розроблено 80 навчальних програм. З метою оновлення та осучаснення змісту навчання відповідно до вимог модернізації освіти тільки за 2011 рік оновлено 41 навчальну програму курсів підвищення кваліфікації. З метою задоволення фахових потреб педагогічних працівників створено 173 навчальні програми тематичних спецкурсів, що дає можливість задовольнити освітні проблеми педагогів. 

На сучасному етапі проблемною залишається недосконалість правового поля післядипломної освіти, що не дає можливості для унормування статусу закладів післядипломної освіти як вищих навчальних закладів.

У проекті Закону України «Про вищу освіту» не передбачено надання другої педагогічної спеціальності, для чого в більшості закладів післядипломної освіти є відповідні науково-педагогічні кадри. Окрім цього, у регіонах існує гостра потреба у підвищенні фахового рівня вчителів, вихователів, які за об’єктивних причин не мають відповідної підготовки. Сьогодні виникла необхідність у прискоренні додаткової підготовки вчителів, які викладають у школах по декілька предметів.

Науково-педагогічні працівники, які працюють у системі післядипломної освіти, обмежені в соціальних гарантіях. Це стосується пенсійного забезпечення, бо наукова пенсія призначається науково-педагогічним працівникам тільки вищих навчальних закладів ІІІ-ІV рівнів акредитації, а обмеженість змісту діяльності закладів післядипломної освіти тільки підвищенням кваліфікації не надає їм права проходити акредитацію та отримувати певний рівень.

Фахівцями підгрупи з питань реформ освіти підготовлено та направлено до Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України пропозиції щодо змін і доповнень до ст. 11 проекту Закону України «Про вищу освіту», реалізація яких дозволить унормувати статус закладів післядипломної освіти як вищих навчальних закладів та спрямувати їх діяльність на забезпечення потреб освітньої галузі.