Налаштування
Шрифт:
Колір:
Фото:

Звіт Харківського регіонального Комітету з економічних реформ за напрямом – стабілізація державних фінансів та розвиток фінансового сектору

Підгрупою „По стабілізації державних фінансів та розвитку фінансового сектору” робочої групи „Сталий економічний розвиток, бізнес-клімат та інвестиції” розглянуто заходи щодо запровадження програмно-цільового методу планування та виконання місцевих бюджетів.
Наказом Міністерства фінансів України від 2 серпня 2010 року № 805 затверджено Основні підходи до запровадження програмно-цільового методу складання та виконання місцевих бюджетів, визначено етапи запровадження програмно-цільового методу на рівні місцевих бюджетів, пілотні регіони, завдання по кожному етапу та заходи щодо їх реалізації.
Міністерством фінансів за технічної підтримки Інституту бюджету та соціально-економічних досліджень в рамках проекту „Зміцнення місцевої фінансової ініціативи” протягом 2009-2010 років проведено підготовчий етап із запровадження програмно-цільового методу в місцевих бюджетах пілотних регіонів.
На підготовчому етапі наказом Міністерства фінансів України від 23 травня 2008 року № 716 створена міжвідомча робоча група із розроблення методологічних засад запровадження програмно-цільового методу складання та виконання місцевих бюджетів.
На 2010-2011 роки пілотними визначено місцеві бюджети в трьох областях: Житомирській, Львівській, Луганській та Автономній Республіці Крим.
В рамках реалізації II етапу (2011-2012р.р.) передбачено запровадження планування та виконання бюджетів пілотних регіонів за програмно-цільовим методом.
 На III етапі до планування та виконання за програмно-цільовим методом (2012-2013 роки) будуть залучені усі обласні бюджети, бюджети міст обласного значення, районні бюджети.
З 2014 року програмно-цільовий метод поширюється на усі місцеві бюджети.
Метою запровадження програмно-цільового методу є встановлення безпосереднього зв’язку між виділенням бюджетних коштів та результатами їх використання.
Запровадження програмно-цільового методу у бюджетному процесі спрямоване на:
- забезпечення прозорості бюджетного процесу, що чітко визначає цілі і завдання, на які витрачаються бюджетні кошти;
- забезпечення оцінки діяльності учасників бюджетного процесу щодо досягнення поставлених цілей та виконання завдань;
- упорядкування організації діяльності головного розпорядника бюджетних коштів;
- посилення відповідальності головного розпорядника бюджетних коштів за дотриманням відповідності бюджетних програм законодавчо визначеній меті його діяльності.
Крім того, запровадження програмно-цільового методу бюджетування забезпечує:
-         планування бюджету на середньострокову перспективу;
-         перехід від утримання бюджетних установ до надання послуг високої якості населенню;
-         оптимальне використання бюджетних коштів;
-         досягнення в результаті значного економічного і соціального ефекту;
-         підвищення обізнаності громадськості щодо ефективності витрачання коштів територіальної громади.
Головними складовими програмно-цільового методу бюджетування є: бюджетні програми; відповідальні виконавці бюджетних програм; паспорти бюджетних програм; результативні показники бюджетних програм.
В 2011 році напрацьовано основу методологічної бази запровадження програмно-цільового методу на місцевому рівні, розроблено інструкції для роботи, проведено навчання для фахівців.
Перші підсумки проведення експерименту показали, що було отримано позитивні результати в усіх бюджетах-учасниках.
11 листопада 2011 року на запрошення Міністерства фінансів України область прийняла участь у міжрегіональній координаційній нараді із запровадження програмно-цільового методу планування та виконання місцевих бюджетів.
Бюджет на 2012 рік за видатками місцеві бюджети плануватимуть як за діючою функціональною класифікацією, так і за програмною класифікацією.
Для цього, не пізніше 01.07.2012 в складі рішень обласного бюджету та бюджетів міст обласного значення повинні бути затверджені видатки і за програмною класифікацією.
Для проведення цієї роботи Міністерством фінансів України доповнено форму типового рішення про бюджет новими додатками, розроблено нормативну базу: типові переліки бюджетних програм; типова відомча класифікація видатків та кредитування місцевих бюджетів; зміни до Кодифікатора нумерації типових переліків бюджетних програм; затверджено інструкцію про статус відповідальних виконавців бюджетних програм; правила складання паспортів та звітів, здійснення моніторингу та аналізу, оцінки ефективності, форми паспорту та звіту.
В поточному році та першому півріччі 2012 року Міністерством фінансів України будуть проведені тренінги з цього питання.
З метою запровадження програмно-цільового методу планування та виконання, зокрема обласного бюджету на 2012 рік, після його прийняття головним розпорядникам коштів спільно з відповідальними виконавцями бюджетних програм необхідно буде провести слідуючи заходи:
- розробити бюджетні програми під обсяги видатків, затверджених у рішенні сесій;
- на підставі складених бюджетних програм сформувати видатки за програмною класифікацією в розрізі бюджетних програм та затвердити їх (до 1 липня 2012 року);
- розробити проекти паспортів бюджетних програм;
- готувати звіти про виконання паспортів бюджетних програм;
- здійснювати моніторинг виконання бюджетних програм місцевих бюджетів, проводити оцінку їх ефективності та результативності.
Міністерство фінансів України буде відслідковувати результати роботи про запровадження експерименту програмно-цільового методу бюджетування.
Для цього, Міністерством фінансів щоквартально буде проводитися моніторинг та оцінка експерименту. Зараз Головне фінансове управління продовжує тісну співпрацю з місцевими бюджетами пілотних регіонів.
На стадії застосування теоретичного продукту програмно-цільового методу фінансове управління готове надати кожному із учасників бюджетного процесу кваліфіковану допомогу, а починаючи з 2012 року приступити до практичних дій.