Звіт Харківського регіонального Комітету з економічних реформ за напрямом – стабілізація державних фінансів та розвиток фінансового сектору
Підгрупою
„По стабілізації державних фінансів та розвитку фінансового сектору” робочої
групи „Сталий економічний розвиток, бізнес-клімат та інвестиції” розглянуто заходи
щодо запровадження програмно-цільового методу планування та виконання місцевих
бюджетів.
Наказом
Міністерства фінансів України від 2 серпня 2010 року № 805 затверджено
Основні підходи до запровадження програмно-цільового методу складання та
виконання місцевих бюджетів, визначено етапи запровадження програмно-цільового
методу на рівні місцевих бюджетів, пілотні регіони, завдання по кожному етапу
та заходи щодо їх реалізації.
Міністерством
фінансів за технічної підтримки Інституту бюджету та соціально-економічних
досліджень в рамках проекту „Зміцнення
місцевої фінансової ініціативи” протягом
2009-2010 років проведено підготовчий етап із запровадження програмно-цільового
методу в місцевих бюджетах пілотних регіонів.
На
підготовчому етапі наказом Міністерства фінансів України від 23 травня 2008
року № 716 створена міжвідомча робоча група із розроблення методологічних засад
запровадження програмно-цільового методу складання та виконання місцевих
бюджетів.
На
2010-2011 роки пілотними визначено місцеві бюджети в трьох областях:
Житомирській, Львівській, Луганській та Автономній Республіці Крим.
В
рамках реалізації II етапу (2011-2012р.р.) передбачено запровадження планування
та виконання бюджетів пілотних регіонів за програмно-цільовим методом.
На III етапі до планування та виконання за
програмно-цільовим методом (2012-2013 роки) будуть залучені усі обласні
бюджети, бюджети міст обласного значення, районні бюджети.
З
2014 року програмно-цільовий метод поширюється на усі місцеві бюджети.
Метою запровадження програмно-цільового методу
є встановлення безпосереднього зв’язку між виділенням бюджетних коштів та
результатами їх використання.
Запровадження
програмно-цільового методу у бюджетному процесі спрямоване на:
-
забезпечення прозорості бюджетного процесу, що чітко визначає цілі і завдання,
на які витрачаються бюджетні кошти;
-
забезпечення оцінки діяльності учасників бюджетного процесу щодо досягнення
поставлених цілей та виконання завдань;
-
упорядкування організації діяльності головного розпорядника бюджетних коштів;
-
посилення відповідальності головного розпорядника бюджетних коштів за дотриманням відповідності бюджетних програм
законодавчо визначеній меті його діяльності.
Крім
того, запровадження програмно-цільового методу бюджетування забезпечує:
-
планування бюджету на
середньострокову перспективу;
-
перехід від утримання бюджетних
установ до надання послуг високої якості населенню;
-
оптимальне використання бюджетних
коштів;
-
досягнення в результаті значного
економічного і соціального ефекту;
-
підвищення обізнаності
громадськості щодо ефективності витрачання коштів територіальної громади.
Головними
складовими програмно-цільового методу бюджетування є: бюджетні програми;
відповідальні виконавці бюджетних програм; паспорти бюджетних програм;
результативні показники бюджетних програм.
В
2011 році напрацьовано основу методологічної бази запровадження
програмно-цільового методу на місцевому рівні, розроблено інструкції для
роботи, проведено навчання для фахівців.
Перші
підсумки проведення експерименту показали, що було отримано позитивні
результати в усіх бюджетах-учасниках.
11
листопада 2011 року на запрошення Міністерства фінансів України область
прийняла участь у міжрегіональній координаційній нараді із запровадження
програмно-цільового методу планування та виконання місцевих бюджетів.
Бюджет
на 2012 рік за видатками місцеві бюджети плануватимуть як за діючою
функціональною класифікацією, так і за програмною класифікацією.
Для
цього, не пізніше 01.07.2012 в складі рішень обласного бюджету та бюджетів міст
обласного значення повинні бути затверджені видатки і за програмною
класифікацією.
Для
проведення цієї роботи Міністерством фінансів України доповнено форму типового
рішення про бюджет новими додатками, розроблено нормативну базу: типові
переліки бюджетних програм; типова відомча класифікація видатків та
кредитування місцевих бюджетів; зміни до Кодифікатора нумерації типових
переліків бюджетних програм; затверджено інструкцію про статус відповідальних
виконавців бюджетних програм; правила складання паспортів та звітів, здійснення
моніторингу та аналізу, оцінки ефективності, форми паспорту та звіту.
В
поточному році та першому півріччі 2012 року Міністерством фінансів України
будуть проведені тренінги з цього питання.
З
метою запровадження програмно-цільового методу планування та виконання, зокрема
обласного бюджету на 2012 рік, після його прийняття головним розпорядникам
коштів спільно з відповідальними виконавцями бюджетних програм необхідно буде
провести слідуючи заходи:
-
розробити бюджетні програми під обсяги видатків, затверджених у рішенні сесій;
-
на підставі складених бюджетних програм сформувати видатки за програмною
класифікацією в розрізі бюджетних програм та затвердити їх (до 1 липня 2012
року);
-
розробити проекти паспортів бюджетних програм;
-
готувати звіти про виконання паспортів бюджетних програм;
-
здійснювати моніторинг виконання бюджетних програм місцевих бюджетів, проводити
оцінку їх ефективності та результативності.
Міністерство
фінансів України буде відслідковувати результати роботи про запровадження
експерименту програмно-цільового методу бюджетування.
Для
цього, Міністерством фінансів щоквартально буде проводитися моніторинг та
оцінка експерименту. Зараз Головне фінансове управління продовжує тісну
співпрацю з місцевими бюджетами пілотних регіонів.
На
стадії застосування теоретичного продукту програмно-цільового методу фінансове
управління готове надати кожному із учасників бюджетного процесу кваліфіковану
допомогу, а починаючи з 2012 року приступити до практичних дій.