Звіт Харківського регіонального Комітету з економічних реформ за напрямом – реформа освіти
Одним з основних пріоритетів ефективної реалізації реформ системи освіти в роботі Департаменту науки і освіти Харківської обласної державної адміністрації є підвищення її якості на всіх рівнях. З огляду на це розпочато перехід початкової школи до роботи за новим Державним стандартом початкової загальної освіти, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2011 № 462.
Основними перевагами Державного стандарту є компетентне спрямування освіти молодших школярів; можливість, починаючи з 1-ого класу, вивчати іноземну мову, а вже з другого класу − опановувати інформаційно-комунікаційні технології; набуття школярами інтегрованих знань про природу та довкілля; посилення уваги до здоров’язберігаючого компонента навчання.
Упровадження нової редакції Державного стандарту, оновлення навчальних планів, програм і підручників окреслило основні напрями підвищення кваліфікації вчителів початкових класів шкіл Харківської області.
З метою підготовки педагогів до навчально-виховного процесу в нових умовах КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти» на початок поточного навчального року підготовлено 100 % вчителів іноземних мов до роботи з учнями 1-х класів. Протягом 2012/2013 навчального року здійснюється активна підготовка вчителів початкових класів та інформатики до викладання нового навчального предмета «Сходинки до інформатики» в 2-му класі шляхом навчання на спецкурсі «Особливості методики викладання інформатики в початковій школі».
Підвищенню якості навчально-виховного процесу в початковій школі також сприяла активна участь загальноосвітніх навчальних закладів області у Всеукраїнській акції «Дай руку, першокласнику!», у межах якої оновлено та відремонтовано навчальні приміщення, підготовлено ігрові кімнати (куточки) та кімнати відпочинку, оснащено класні кімнати новим ігровим і дидактичним матеріалом.
Досвід Харківської області щодо забезпечення якісної реалізації вимог Державного стандарту початкової загальної освіти висвітлено під час проведення Всеукраїнської науково-практичної конференції «Формування та розвиток компетентності вчителя початкової школи в умовах упровадження Державного стандарту початкової загальної освіти», яка відбулася у м. Харкові 24.04-25.04.2013, та ХХХІ обласної тематичної відкритої виставки ефективного педагогічного досвіду «Початкова освіта на шляху до запровадження нових державних стандартів», яка пройшла також у м. Харкові 23.04.2013 та 25.04.2013.
Одним із напрямів ефективної реалізації реформ системи освіти щодо забезпечення рівного доступу до якісної освіти є робота Департаменту науки і освіти Харківської обласної державної адміністрації з вирішення проблеми підвозу учнів та вчителів до загальноосвітніх навчальних закладів у сільській місцевості.
У 2012/2013 навчальному році безкоштовним підвозом до місць навчання та у зворотному напрямку забезпечено 12913 учнів та 2173 педагогічних працівники. У перевезенні задіяні 307 одиниць автотранспорту: з них 278 (90,5 % від загальної кількості) автобусів належать навчальним закладам, 22 – орендовані, 7 – здійснюють підвезення на умовах спонсорської допомоги.
У рамках Державної цільової соціальної програми «Шкільний автобус» у 2013 році для 18 сільських районів Харківської області планується поставити 18 шкільних автобусів за рахунок коштів державного бюджету.
Водночас, у 2013 році рішенням сесії Харківської обласної ради від 05.03.2013 № 658-VI на виконання комплексної Програми розвитку гуманітарної сфери з обласного бюджету виділено 2,0 млн. грн. на придбання 5 шкільних автобусів для 5 районів області.
Збільшення кількості освітянських автобусів на 23 одиниці надасть можливість зменшити кількість спонсорського та орендованого автотранспорту, дозволить частково оновити зношений автотранспорт, придбаний відділами освіти області до 2004 року, а також позитивно вплине на середній показник по області «Навантаження учнів на одне пасажирське місце».