Цього року на ремонти і будівництво доріг уряд спрямує близько 47 млрд грн
Керівник Державного агентства автодоріг України Славомір Новак розповів про важливі зміни в управлінні галуззю та про те, які автошляхи будуть відбудовані.
47 млрд грн цього року - на дороги
«Треба визнати, що ми отримали у спадок погані дороги, - говорить Славомір Новак. - Зі 170000 км українських доріг станом на 2016 рік понад 90% були визнані такими, що не відповідають нормам. Причина такого стану – хронічне недофінансування ремонтно-будівельних робіт та утримання доріг, низька якість виконання робіт. Протягом 10 років будівництво, капітальний ремонт та реконструкція в країні майже не проводилися. У 2016 році ми відновили 900 км доріг. У 2017 – вже понад 2000 км. Цього року буде відновлено близько 4000 км доріг».
Він нагадав, що лише за півтора року в системі управління дорожньою галуззю здійснено фундаментальні зміни та упроваджено європейські засади. Однією з основних є Дорожній фонд, який забезпечить гарантоване фінансування українських доріг. Цього року на ремонти і будівництво доріг буде спрямовано близько 47 млрд грн.
Місцева влада отримала 11 млрд грн на ремонт місцевих доріг
До початку цього року кошти на ремонти виділялись у «ручному режимі». Саме тому деякі дороги не ремонтувались роками, а то і десятиліттями. Ще однією найважливішою реформою у дорожній сфері є децентралізація.
«З цього року Укравтодор відповідальний за ремонт і утримання доріг тільки державного значення (46 985 км). Кошти для ремонтів доріг місцевого значення (123 000 км) передаються через Дорожній фонд на місця – до обласних державних адміністрацій.
Це суттєвий фінансовий ресурс – цього року 11 млрд грн. Відтепер немає потреби випрошувати кошти на ремонт місцевої дороги у держави: кожен регіон отримує ресурси і сам визначає, які дороги потребують ремонту», - говорить керівник держагентства.
Гарантія на дорогу – не менш 5 років
За словами Славоміра Новака, наразі гостро постає питання якості ремонтів.
«Є принципова позиція як прем’єр-міністра, міністра, так і моя особисто: публічні кошти красти не дозволимо. Якість суворо контролюємо. Якщо експертиза встановить, що ремонт виконано неякісно – платити за це українці не будуть», - запевняє урядовець.
Укравтодор зробив жорсткішими вимоги до підрядників – тепер за всіма контрактами на середній ремонт гарантія - не менш 5 років, на капітальний – не менш 10 років. Підрядник повинен за власний кошт ліквідувати усі дефекти.
«Зараз в Укравтодорі переглядають контракти, які було укладено 2015-2016 року, де гарантійний термін становив 3 роки, - говорить Славомір Новак. - Якщо цей термін завершується, проводяться перевірки, і замовник усуває дефекти власним коштом. Звертаюсь до виконавців дорожніх робіт: працюйте якісно і чесно. Роботи для сумлінних виконавців найближчими роками буде багато».
Відмовитись від ямкового ремонту
«Часто чую, що дороги, які ремонтували минулого року, – знову в поганому стані. Відповідально заявляю – усі ремонти (середні, капітальні), які проходили 2017 року, – виконані на хорошому рівні. Так, дефекти можуть бути - це нормально у будь-якій країні світу. Однак за дефекти у межах гарантій відповідають підрядники. Інша річ – аварійні ремонти. Коли сходить сніг, в Україні розпочинається так званий «ямковий ремонт». Чому «так званий»? Тому що це не є ремонт по своїй суті, це аварійна ліквідація ямковості для забезпечення проїзду по дорогах. Тимчасові, крайні заходи. Частиною нашої стратегії є відмова від таких «ремонтів». На жаль, одразу це зробити неможливо», - пояснює керівник агентства.
Яку мету ми ставимо
«Наша мета - за 5 років з’єднати якісними дорогами усі обласні центри. Будувати дороги за новими стандартами. Контролювати якість. Проводити прозорі, відкриті тендери. Вже понад рік усі закупівлі робіт проходять винятково в системі ProZorro. Як результат, на наш ринок виходять нові іноземні кампанії, у нас з’являється нова якість від українських компаній. Галузь розвивається, створюються нові робочі місця, відроджується професія дорожника», - додає Славомір Новак.
Він навів фундаментальні зміни, започатковані у 2016-2018 рр.:
1) успішно імплементуються фундаментальні реформи галузі - Дорожній фонд та децентралізація. Саме ці реформи дають можливість повністю змінити систему управління дорожньою сферою – від гарантованого бюджетування до делегування повноважень та відповідальності.
2) Запроваджується європейський підхід до розвитку мережі. Зокрема, проект GO Highway забезпечує інтеграцію української мережі доріг до європейської TNT-мережі. Це сприяє розвитку транспортної системи країни, міжнародного транзиту, міжнародних зв'язків, розвитку економіки.
3) Завдяки злагодженій роботі Укравтодору, Кабінету міністрів, профільного міністерства, Верховної Ради, затверджено зміни до закону про концесію. Вже цього року може бути оголошений конкурс на першу концесійну дорогу - Львів – Краковець/Корчова. Для дорожньої галузі цей закон дає нові можливості фінансування, розвитку, якості. По всьому світу державно-приватне партнерство є основою розвитку ключових галузей економіки.
4) Запроваджується абсолютно новий погляд на питання безпеки дорожнього руху.