Керівництво «Укроборонпрому» має виконати свої обіцянки. Олексій Кучер
Питання розвитку авіаційної галузі країни та ефективності роботи підприємств, що входять до складу ГК «Укроборонпром» порушили на першому в історії країни Всеукраїнському з’їзді авіабудівників, що відбувся в Харкові 27 червня.
Вітаючи учасників заходу, голова ХОДА Олексій Кучер підкреслив, що питання відновлення потужностей української та харківської авіапромисловості є для нього принциповим.
«Я хочу вам подякувати за те, що ви обрали центром зустрічі саме Харківську область, місто Харків. Ми вважаємо нашу область центром авіабудування. У нас працюють 5 великих промислових підприємств цієї галузі. На цих підприємствах працюють майже 5,5 тисячі осіб. Харківський авіаційний завод на сьогоднішній день - єдиний завод в Україні, який має можливість серійно випускати літаки», - зазначив голова ХОДА.
При цьому вже багато років ХАЗ переживає складні часи, й орган управління підприємства – ГК «Укроборонпром» - досі не запропонував план виведення авіазаводу з кризи.
«Я в Києві обійшов уже кабінети з цим питанням, - підкреслив Олексій Кучер. - Я дістав наш «Укроборонпром». Дістав з простим питанням: коли буде програма розвитку? Коли орган управління включиться в процеси відновлення літакобудування? Відповіді поки що немає».
Голова ХОДА наголосив, що завдання виправити ситуацію на ХАЗі поставив Президент України Володимир Зеленський – у день призначення на посаду Олексія Кучера.
«Тоді на цьому підприємстві працівникам пообіцяли, як мінімум, виплатити заробітну плату. Пообіцяло керівництво «Укроборонпрому» - і до цього часу, на жаль, обіцянка не виконана. Тому це мій обов’язок – виправити ситуацію», - сказав очільник області.
Він відзначив, що на етапі підготовки з'їзду авіабудівників отримав інформацію про те, що найближчим часом – протягом місяця – будуть підписані контракти на виготовлення ХАЗом 13 літаків.
«Я спілкувався з цього приводу з Прем’єр-міністром, його теж запевнили в цьому. Але особисто я зневірився у цих обіцянках», - зауважив голова ХОДА.
Він запропонував представникам авіапідприємств знову зібратися в Харкові через місяць-півтора, коли будуть укладені (або ні) обіцяні «Укроборонпромом» договори, і приймати наступні конкретні рішення щодо організації процесів літакобудування в країні.
Зокрема ці рішення, на думку Олексія Кучера, мають стосуватися керівництва концерну.
«Я критично ставлюсь до керівництва. Обіцянки і доручення необхідно виконувати, а обов’язково - виконувати доручення Президента. Президенту пообіцяв, Прем’єр-міністру пообіцяв. І що найголовніше – людям пообіцяв, двом тисячам працівників. Тому відповідь дуже проста: якщо обіцянки не виконуються, такі люди не можуть очолювати такі серйозні підприємства», - наголосив керівник області.
Керівники підприємств у своїх виступах також наголошували на неефективному управлінні галуззю та необхідності розробки дієвої державної програми розвитку авіабудування.
«Президент особисто дав команду оборонному відомству розглянути й доповісти про можливість придбання двох вже готових літаків. Ми 4 місяці з «Укроборонпромом» обговорювали ці питання. Але вони так і не вирішені. Настав момент, коли держава повинна вирішити: потрібна авіабудівна галузь чи ні», - наголосив генеральний директор Харківського державного авіаційного виробничого підприємства Сергій Задорожний.
Президент Асоціації «Укравіапром» Віктор Попов висловився щодо того, що підприємства цивільного авіабудування взагалі не можуть знаходитися у підпорядкуванні оборонного відомства.
«Ми обстоюємо створення в авіаційній галузі механізмів, які дозволили б нам виробляти і розробляти нову авіаційну техніку, які могли б дозволити нам використовувати сучасні фінансові інструменти, залучати іноземних інвесторів. Коли сьогодні говорять про те, що «Укроборонпром» буде залучати іноземних інвесторів, то я хочу задати питання: ви знаєте, що європейське законодавство забороняє працювати з оборонними підприємствами? Ніколи «Антонов» не зможе працювати з Airbus, поки він в «Укроборонпромі», - підкреслив Віктор Попов.
Він наголосив на тому, що для розвитку галузі необхідно мати профільне міністерство та профільного віце-прем’єра, а також розробити відповідні програми.
«На сьогоднішній момент відбувається тільки одне: Президент дає завдання, і воно гине в бюрократії. Ми з надією чекаємо, що держава все-таки прислухається та відновить виробництво. Сьогоднішній з'їзд - доказ того, що галузь жива. Галузь просить допомоги, але й віддача від неї дуже велика», - зазначив член ради директорів «Мотор Січ» Володимир Семенов.
Учасники заходу підтримали ініціативу Олексія Кучера зібратися в Харкові після того, як «Укроборонпромом» виконає (або не виконає) свої обіцянки щодо державного замовлення на літаки - для того, щоб домовитися про подальші спільні дії для розвитку українського авіабудування.