Налаштування
Шрифт:
Колір:
Фото:

Центральний офіс: успішний податковий тренд буде працювати за принципом «all inclusive»

Враховуючи вирішальну роль великих платників податків у стабільному наповненні бюджетів усіх рівнів, у формуванні привабливого інвестиційного клімату, одним із головних завдань держави в особі Державної податкової служби України є створення сприятливого середовища для їх діяльності і сплати податків.
Практика роботи з платниками податків, які перебувають на обліку в СДПІ ВПП у м. Харкові, свідчить, що вони вже давно оцінили значні переваги податкового сервісу в інспекції. Ціла низка платників, не включених до Реє¬стру великих платників податків на 2012 р, звернулися до податкової служби з прохан¬ням дозволити їм залишитися на обліку в спеціалізованих інспекціях. Водночас є і недоліки, тому на вимогу часу податкова служба України пропонує великому бізнесу реформаторську систему податкового сервісу, яку розроблено на базі понад десятилітнього вітчизняного досвіду роботи з великими платниками, по¬зитивної світової практики, нових сучасних напрацювань у сфері електронного обслуговування і податкового контролю.
Уряд України 18 січня 2012 р. постановою КМУ №42 утворив окружну державну податкову службу - Центральний офіс з обслуговування великих платників податків. Фактично наказом №45, підписаним 17 січня Головою ДПС України Олександр Клименко, згідно з яким спеціалізовані інспекції по роботі з великими платниками податків підпорядковуються Державній податковій службі України, розпочато перший етап переведення великого бізнесу на обслуговування в Центральний офіс. Як заявив Олександр Клименко на колегії, що нещодавно пройшла в ДПС, для користувачів загальнонаціонального офісу, що є успішним податковим трендом, буде працювати принцип «all inclusive», де будуть зібрані найкращі фахівці, запроваджені найновіші сервісні послуги.
Проект такої реорганізації передбачає в подальшому реорганізацію 11 існуючих СДПІ у 6 регіональних відділень. Контроль за процесом супроводження великих платників здійснюватиме Центральний офіс у м. Києві, який виступатиме представником інтересів великих платників у законодавчому полі, відслідковуючи тенденції економіки, враховуючи пропозиції найбільших бізнес-структур. Для комфорту платників на період адаптації платників всі 11 територіальних відділень СДПІ залишаться на місцях.
Стратегічною метою цього проекту є забезпечення адекватності сплати податків і зборів великими платниками податків шляхом удосконалення управлінської структури ДПС, розробки і впровадження нових стандартів адміністрування і надання податкових сервісних послуг за рахунок створення прозорих, рівних умов ведення бізнесу, максимального спрощення бюрократичних процедур, що мінімізує ризики наповнення державного бюджету.
У світовій практиці поширено три основні моделі податкового сервісу: через єдиний офіс з обслуговування ве¬ликих платників податків; через офіс із регіональними філіями; через декілька автономних спеціалізова¬них інспекцій.
В Україні система обслугову¬вання великих платників податків функціонує з 2000 року. За цей час напрацьовано безцінний досвід податкового супроводу вели¬кого бізнесу, глибокі знання не тільки чин¬ного законодавства, а й галузевої специфіки діяльності кожного платника, здо¬буто довіру великих платників. Але час іде вперед, світ еволюціонує. Сучасні IТ-технології, загальна інформатизація прийшли на заміну паперового документообігу, тому територіальна наближеність спеціалізованого офісу до місцезнаходження великих платників не має принципового значення. Водночас, для усунення виявлених при супроводі великих платників податків недо¬ліків, серед яких основними є розпорошеність кваліфікованих спеціалістів, зайвий вплив на процес адміністру¬вання податків владних структур, відповідаль¬них за прийняття рішень, територі¬альних органів влади, зараз запроваджується методологія, змінюються функції, якими наді¬ляються спеціалізовані інспекції. При цьому цілі та мета практично залишаються ті ж самі – комфортне обслуговування великого бізнесу, створення максимальної зручності для платників по¬датків, високої якості податкового обслуго¬вування, комплексного й оперативного ви¬рішення існуючих питань при мінімізації втручання в оперативну діяльність підпри¬ємств з боку податкової, що приводить до партнерства і довіри між платником і податковими органами.
У 2012 році податкова служба продовжує втілювати в життя прогресивні новітні стандарти адміні¬стрування і податкового сервісу, які мають дистанційний характер.
Горизонтальний моніторинг, який апробовано в 2011 році, допускає запровадження принципово нової філософії спілкування податкових органів саме із сумлінними платниками податків, заснова¬ної на довірі та взаєморозумінні. У разі отримання згоди підприємства на проведення горизонтального моніторингу фахівці податкової служби в режимі он-лайн здійснюють його безкоштовний аудит і повідомляють про наявні ризики й контакти з сумнівними контрагентами.
Електронний кабінет платника по¬датків – ще один з засобів взаємозв’язку з платниками податків. Він має назву - система «Податковий блок», програмне забезпечення якої зараз проходить офіційне тестування. Система дасть змогу великим платникам одержувати послуги дистанційно за допо¬могою веб-технологій, що максимально зменшити вплив людського фактора при організації процесу податкового обслу¬говування та контролю.
Передбачається самообслуговування платників через єдиний веб-портал органів ДПСУ. Авторизовані користувачі отримують спеціальні електронні сервіси: онлайн-моніторинг звітних даних, над¬ходження платежів, податкового боргу, переплат і інших показників особових рахунків; стан підприємств-контрагентів і їх реєстраційні дані; замовлення необхідних довідок, опера¬тивне надання податкових консультацій тощо.
Платник отримує весь спектр послуг дистанційно, а головна перевага – економія часу, який він буде витрачати на розвиток свого бізнесу. Відчуваючи переваги IТ- технологій, платник має змогу не відвідувати податкові органи, при цьому нівелюються будь-які прояви бюрократизму і корупції при процедурі адміністрування податків та зборів, зокрема, відшкодування податку на додану вартість, при проведенні податкових перевірок, при отриманні довідок тощо. З іншого боку, у інспекторів і координаторів, які організують податкове супроводження великих підприємств в розрізі по окремих галузях економіки, те ж є переваги: без зайвих витрат часу на командировки до підприємства для звірок, відволікань на співбесіди тощо з’являється достатньо часу для детального вивчення всіх аспектів діяльності підприємств на місті, що сприятиме оперативному, прозорому, зрозумілому і зручному обслуговуванню великих платників податків.
Створення єдиного Центрального офісу вдосконалить існуючі механізми податкового супроводу й конт¬ролю і, в кінцевому результаті, дасть змогу досягти розумного балансу між інтересами великого бізнесу й держави.

Відділ масово-роз’яснювальної роботи та звернень громадян СДПІ ВПП у м. Харкові