Налаштування
Шрифт:
Колір:
Фото:

Довідка про використання коштів, що надходять у порядку відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва

Станом на 11.11.2010 року загальна сума коштів в області, які надійшли згідно 207 статті Земельного кодексу України у порядку відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва і знаходяться на спеціальних рахунках відповідних місцевих рад, складає 33 млн. 900 тис. грн., з них на спеціальному рахунку обласної ради - 7 млн. 800 тис. гри., на спеціальних рахунках районних, міських, селищних, сільських рад - 26 млн. грн., з яких на депозитних рахунках в установах банку розміщено 22 млн. 100 тис. грн.

Протягом поточного року на рахунки відповідних рад нараховано 1 млн.767 тис.грн. З них: на спеціальний рахунок обласної ради -388 тис.грн; на спеціальні рахунки районних рад - 144 тис.грн; на спеціальні рахунки міських, сільських, селищних рад - 1 млн. 235 тис.грн.

Статтею 55 Закону України «Про охорону земель» визначено, що фінансування заходів щодо охорони земель і ґрунтів здійснюється за рахунок Державного бюджету України, місцевих бюджетів, у тому числі коштів, що надходять за відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, за користування землею та інших джерел, не заборонених законом.

Зокрема, відшкодовані кошти спрямовуються на забезпечення рацірнального використання і охорону особливо цінних земель сільськогосподарського призначення та земель лісового фонду з метою збереження їх кількісного і якісного стану.

Але, як свідчить аналіз, в області ці кошти тривалий час не використовуються та у багатьох випадках знаходяться на депозитних рахунках в установах банку, що вже само по собі свідчить про те, що розпорядники цих коштів не планують їх використання за призначенням відповідно до закону.

Значною проблемою, яка заважає цільовому використанню цих коштів, є їх розпорошеність та нерівномірність розподілу по рахунках рад різних рівнів. На території області кошти, що нараховані у порядку відшкодування втрат, надійшли на спеціальні рахунки обласної, 24 районних та 144 міських, селищних та сільських рад.

Одні з найменших сум відшкодувань обліковуються на рахунках Караванської сільської ради Нововодолазького району (21 грн.) та Баранівської сільської ради Валківського району (ЗО грн.).

Вкрай малі суми коштів від втрат, які накопичені на рахунках більшості сільських рад, не дозволяють використати ці кошти на заходи, передбачені законодавством, тому доцільніше було б сконцентрувати їх на єдиному рахунку для подальшого використання.

Наряду з цим найбільші суми відшкодувань, що накопичені на протязі декількох років, обліковуються на рахунках Старомерчицької селищної ради Валківського району (2 млн. 334 тис.грн.) (загальна сума по району - 3 млн. 680 тис.грн.), Пісочинської селищної ради Харківського району (1 млн. 511 тис. грн.) (загальна сума по району -5 млн. 454 тис.грн.), Харківської міської ради (1 млн. 893 тис.грн.) теж не використовуються. Вважаємо є всі підстави піддати сумніву твердження, що на території вищезгаданих сільрад дійсно немає ніяких проблем, які б вимагали витрати певних коштів на охорону земель.

З метою забезпечення ефективного та цільового використання коштів, що надходять у порядку відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва, Головне управління фінансів Облдержадміністрації та Головне управління Держкомзему неодноразово пропонувало головам районних державних адміністрацій та районних рад при формуванні та затвердженні районних бюджетів або на чергових засіданнях сесій районних рад передбачити акумулювання цих коштів на єдиному рахунку районного бюджету.

У 2009 році з коштів, що надійшли від втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, використано тільки Краснокутською районною радою 36,0 тис. грн. на фінансування розробки районної програми охорони та раціонального використання земель. У 2010 році у Нововодолазькому районі витрачено 52 тис. грн. від загальної суми втрат на розроблення робочих проектів землеустрою щодо охорони земель. Також у поточному році на проведення нормативної грошової оцінки за рахунок коштів від втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва використано 90,4 тис.грн., з них у Краснокутському районі - 50,6 тис. грн., у Лозівському -18,8 тис.грн., у Нововодолазькому районі - 21,0 тис. грн.

Станом на 01.11.2010 року за рахунок коштів, що надходять у порядку відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва згідно укладених договорів проводяться роботи з нормативної грошової оцінки у 122 населених пунктах, в стадії оформлення договорів знаходиться ще 15 населених пунктів на загальну суму 888,45 тис. грн.

Одною з головних причин невикористання коштів є також відсутність затверджених програм та робочих проектів землеустрою щодо охорони земель.

На цей час із 27 районів та 7 міст обласного значення програми розвитку земельних відносин затверджені у 21 районі (Балаклійському, Барвінківському, Близнюківському, Богодухівському, Борівському, Валківському, Дворічанському, Дергачівському, Кегичівському, Красноградському, Куп!янському, Лозівському, Печенізькому, Сахновщинському, Харківському, Чугуївському) та 4 містах (Лозова, Люботин, Первомайський, Харків). В Краснокутському районі затверджена Концепція розвитку земельних відносин. У решті районів та міст програми взагалі відсутні.

З метою забезпечення використання коштів, які надходять у порядку відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва і знаходяться на рахунках місцевих рад Головним управлінням підготовлені та надані до обласної державної адміністрації пропозиції до Програми соціально-економічного розвитку Харківської області на 2011 рік щодо фінансування розробки Програми охорони та раціонального використання земель Харківської області на 2011-2020 роки.

Крім того, Головним управлінням направлялися пропозиції до Держкомзему з метою надання їх до Кабінету Міністрів України щодо доцільності змінити частину 2 ст. 209 Земельного Кодексу України таким чином, щоб вона не тільки визначала напрямки використання коштів, які надходять від втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а й зобов'язувала витрачати ці кошти на заходи, передбачені ст. 209 зазначеного Кодексу.

Головне управління вважає, що відсотки, які нараховуються на зазначені кошти, та які знаходяться на депозитних банківських рахунках, необхідно законодавчо заборонити використовувати на будь-які інші цілі крім передбачених ч. 2 ст. 209 Земельного Кодексу України, тобто поширити на їх використання дію обмежень, передбачених цією статтею.

З метою створення більш дієвого механізму, який би забезпечував ефективне використання коштів, що надходять в порядку відшкодування втраї сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, у тому числі тих, що знаходяться на депозитних рахунках в установах банку, Головним управлінням направлено листа від 12.10.2010 № 13-11-32/10502 до голови обласної державної адміністрації з проханням дати доручення відповідним управлінням підготувати пропозиції щодо заходів, які б забезпечили використання зазначених коштів, що знаходяться на бюджетних рахунках місцевих рад на роботи передбачені ч.2 ст.209 Земельного Кодексу України.

Протягом 2007-2010 років Головне управління Держкомзему у Харківській області неодноразово пропонувало Головному управлінню агропромислового розвитку обласної державної адміністрації та Харківському обласному управлінню лісового та мисливського господарства.