Налаштування
Шрифт:
Колір:
Фото:

Виступ начальника Головного управління освіти і науки Романа Шаповала на І регіональному засіданвління освіти і науки

Про підсумки
розвитку освіти і науки Харківської області
у 2009-2010 навчальному році та завдання на 2010-2011навчальний рік.

Шановна президія! Шановні колеги!

Метою доповіді – є всебічний аналіз підсумків минулого навчального року та окреслення основних завдань на 2010/2011 навчальний рік.
На початку своєї доповіді приємно зазначити, що незважаючи на складності, пов’язані з пізнім прийняттям бюджету, збільшення видатків на освіту притаманне не лише Державному бюджету України, а і бюджету Харківській області. Так, у структурі цього фінансового року видатки на освіту складають найвищий відсоток.
Хочу виділити райони області, в бюджетах яких на потреби галузі освіти в розрізі фінансування капітальних та поточних ремонтів виділено найбільше коштів.
У цілому у 2010 році місцевими бюджетами видатки на освіту затверджені в обсязі на 15 % більше уточненого показника 2009 року. Розподіл за основними статтями представлений на слайді.
У І півріччі 2010 року вартість утримання 1 учня у загальноосвітніх навчальних закладах та 1 дитини у дошкільних навчальних закладах майже на 50% менша за середню по Україні. Як було зазначено міністром освіти і науки України Табачником Д.В. на проведеній в Харкові 5 серпня цього року нараді, це є результатом виваженої політики стосовно наявної мережі навчальних закладів.
Збільшення фінансування галузі дало змогу з початку року здійснити поетапне підвищення оплати праці та виплатити матеріальну допомогу на оздоровлення у розмірі посадового окладу.
Заборгованість із виплати заробітної плати по закладах освіти області, які фінансуються із місцевих та обласного бюджетів, відсутня. Однак, в окремих районах періодично відмічалася нетривалі затримки по її виплаті. Постійний контроль з боку обласної адміністрації та Головного управління освіти і науки дало змогу зменшити розміри затримки у порівнянні з груднем 2009 року більше, ніж в два рази.
Напередодні нового опалювального сезону вкрай важливим залишається питання своєчасних розрахунків за спожиті енергоносії. У порівнянні з початком поточного року заборгованість по оплаті за енергоносії зменшилась на 84 %.
Наступна частина моєї доповіді структурована за освітянськими рівнями від дошкільної та вищої.
Саме зі стабілізацією економічної ситуації пов’язують стійку тенденцію до збільшення народжуваності дітей і як результат - підвищення попиту населення на дошкільну освіту. Дошкільні заклади в регіоні відвідує на 1 % дітей більше, ніж в середньому по Україні.
Не можна сьогодні замовчувати проблему наповнюваності сільських і міських дитячих садків. В цілому по області на 100 місцях в дошкільних навчальних закладах виховується 108 дітей (у міській місцевості – 114 чол., у сільській місцевості – 72 чол.). Перевантаження груп погіршує умови перебування дітей у закладі, крім того призводить до виникнення так званої черги на зарахування дітей у дитячі садки. У навчальному році 33% дошкільних та 8% загальноосвітніх навчальних закладів функціонували з перевантаженням.
У 2010 році відновлять свою діяльність 7 дошкільних навчальних заклади та 4 дошкільних підрозділи у складі навчально-виховних комплексів «ДНЗ-ЗНЗ».
Першочерговим завданням на новий навчальний рік слід вважати 100% охоплення дітей п’ятирічного віку різними формами дошкільної освіти не тільки за рахунок груп короткотривалого перебування, груп підготовки при загальноосвітніх навчальних закладах, а, в першу чергу, шляхом відновлення діяльності тих закладів, які багато років не функціонували або були передані в оренду. Доцільним вважаємо запроваджувати різноманітні форми надання освітніх послуг, виходячи із потреб та побажань мешканців.
У регіоні функціонує 954 загальноосвітніх навчальних заклади усіх типів і форм власності, у 36 з них вже більше, ніж 3 роки не здійснюється навчально-виховний процес через відсутність учнів.
Існує проблема завантаженості сільських шкіл, що призводить до завищеної вартості утримання учнів. Мережа малочисельних шкіл становить 145 закладів. Така кількість є третім відсотковим показником в Україні.
Аналіз мережі навчальних закладів та контингенту учнів показав, що з 2004 року кількість шкіл скоротилась на 45 одиниць (4,7% від загальної кількості шкіл регіону). Разом з тим, на відміну від попередніх років, після цьогорічної зміни керівництва області, районів, органів управління освітою на Харківщині не було закрито жодної школи.
У 2010-2011 навчальному році намітились позитивні тенденції до стабілізації учнівського контингенту. Очікуваний обсяг прийому в перший клас становить 21,4 тис. осіб. Кількість учнів, які прийдуть до 10-х класів у порівнянні з 2009 роком збільшиться на 7,1 тис. осіб.
Підкреслю, що районним відділам освіти в 2010/2011 навчальному році необхідно продовжити роботу щодо раціональної оптимізації мережі навчальних закладів сільської місцевості (особливо малочисельних) відповідно до запитів місцевих громад.
Сьогодні показник охоплення профільним навчанням зріс на 6,3% у порівнянні з попереднім навчальним роком. Уперше, з моменту прийняття Концепції профільного навчання 2003 року, завдяки впровадженню комплексу заходів від якісного планування до проведення експертиз навчального процесу, в області намітилась тенденція до встановлення відповідності між напрямами профілізації та допрофільним спрямуванням навчання, а як результат, змістом освіти в основній та старшій школі. Хоча після внесення змін до законодавчих документів на загальнодержавному рівні питання якості та результативності профільного навчання потребує особливої уваги освітян регіону. Так само, як створення сучасних кабінетів - інформаційно-комп’ютерних центрів для профільних дисциплін.
Турбує також питання оновлення підручників всієї початкової школи і своєчасність доставки підручників для 1-х та 10-х класів. Цей процес вже розпочався, тому після надходження підручників в область керівники відділів та закладів освіти повинні оперативно забезпечити ними учнів, а в разі необхідності надати вільний доступ школярам до мережі Інтернет, де опубліковані перші глави книг, можливо розробити інші шляхи вирішення цієї проблеми.
Минулий навчальний рік був вдалим для Харківської області щодо перемог учнів. Рейтинг за кількістю призових місць, що були отримані на Всеукраїнських учнівських олімпіадах, конкурсі-захисті науково-дослідницьких робіт МАН та турнірах Всеукраїнського рівня, представлений на слайді. Це найвищі досягнення учнів за останні 4 роки.
Однак, говорячи про високий рейтинг регіону на Всеукраїнському рівні, необхідно розуміти, що його ми досягли завдяки перемогам учнів шкіл міста Харкова. Лише зазначені на екрані райони та місто мають певних переможців. Внесок інших районів та міст дорівнює нулю.
І це в той час, коли 35% педагогічних працівників області мають вищу кваліфікаційну категорію і кожний п’ятий педагогічне звання «Вчитель-методист» та «Старший вчитель».
В таких умовах вражає факт відсутності турнірного руху серед районів області взагалі. Команда Харківської області не брала участь в жодному турнірі. Така ж тенденція простежується і з Інтернет-олімпіадами.
Наголошую на пріоритетності відродження турнірного руху, формування нових підходів щодо підготовки учнів до участі в конкурсах та олімпіадах від проведення тренінгів обдарованих учнів до створення базових шкіл за відповідними навчальними дисциплінами та підготовка учнів в оздоровчих таборах.
Зупинюсь на оснащенні навчальних закладів комп’ютерною технікою. В школах області налічується близько 12 тисяч сучасних комп’ютерів. Міністерством освіти і науки України Харківську область включено в план поставки 30 навчальних комп’ютерних комплексів на суму 1500 млн. грн.. До мережі Інтернет підключені всі навчальні заклади м. Харкова, у сільських районах – 74%. З останньої цифри витікає наступне завдання на навчальний рік щодо інформатизації навчального процесу. Особливої актуальності набуває це завдання, враховуючи те, що в деяких закладах освіти області сьогодні, в 21 сторіччі, накази видають в рукописному вигляді. Місцевим органам самоврядування необхідно передбачити кошти на комп’ютеризацію управлінської діяльності дошкільних навчальних закладів за прикладом м. Харкова.
Окрім цього, слід зосередити увагу на 100% забезпечені підвезення учнів. Зараз цей показник 87% - це третя позиція в Україні після міст Севастополь та Дніпропетровськ (для порівняння в Тернопільській області цей показник 38,4 %). У 2010 році за рахунок спонсорських коштів придбано 2 автобуси для Сахновщинського та Харківського районів. Безумовно позитивним є той факт, що МОНУ для Харківської області заплановано придбання восьми шкільних автобусів великої пасажиромісткості, які повинні надійти вже до грудня. Завданням на 2010/2011 навчальний рік є планування в місцевих бюджетах видатків на придбання автобусів, враховуючи можливі зміни в мережі закладів та організація проведення обов’язкового медичного огляду водіїв та технічний огляд автотранспорту.
Можна пишатися, що сьогодні Харківщина має мережу навчальних закладів, які здатні задовольнити соціальне замовлення стосовно навчання дітей практично з усіма видами фізичних, розумових чи психічних аномалій. Але, враховуючи динаміку захворювання дітей стає питання щодо функціонування санаторних шкіл-інтернатів.
Окремим блоком роботи слід виділити позашкільну освіту. Вимога ГУОН цілком співпадає з лінією МОНУ щодо максимального залучення дітей, підлітків та юнацтва до активної участі в гуртках, секціях; збереження існуючої мережі позашкільних навчальних закладів; збільшення кількості гуртків та секцій на базі шкіл, у тому числі, у сільській місцевості.
У Харківській області, як і в цілому в Україні, загальний стан здоров’я школярів, впродовж всього періоду навчання потребує постійної уваги і, за висновками спеціалістів, нажаль, відсутні тенденції покращення. У загальноосвітніх навчальних закладах області навчається близько 3 тис. дітей-інвалідів (1,3 % від загальної кількості учнів). За таких умов необхідним є реалізація низки заходів, спрямованих на збереження здоров’я дітей шкільного віку.
У Харкові відпрацьована система проведення профілактичних та щорічних поглиблених оглядів школярів. За їх результатами майже у 50% учнів вперше виявляється певна патологія. Цей досвід покладено в основу при підготовці проектів останніх спільних нормативних актів Міністерства охорони здоров’я та Міністерства освіти і науки.
В організації харчування залишається проблемою виконання встановлених норм харчування у зв’язку з низькою його вартістю (середня вартість харчування по районах області на кінець 2009-2010 навчального року складала 3,50 грн.). За цим показником за даними МОНУ область посідає одне з останніх місць у Всеукраїнському рейтингу.
Для удосконалення системи організації харчування Головним управлінням освіти і науки запропоновано єдині підходи для всіх дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів області щодо формування цінової політики на продукти харчування, виконання натуральних норм, забезпечення якісною питною водою. З метою скорочення ланцюгу посередників і здешевлення вартості продуктів у місті Харкові в 2010 році створено комунальне підприємство «Комбінат шкільного харчування», досвід роботи якого рекомендовано для запровадження в усіх містах обласного значення. Збільшення фінансування для організації повноцінного та збалансованого харчування у 2010-2011 навчальному році пріоритетне завдання для нас.
Декілька слів стосовно кадрового забезпечення. В закладах освіти області у 2009-2010 навчальному році працювало близько 29 тис. педагогічних працівників, з них майже 1,5 тис. керівників.
Аналізуючи віковий склад керівників навчальних закладів можна сказати, що відбуваються незначні позитивні зрушення у порівнянні з минулим навчальним роком. Так, на відміну від середньоукраїнського показника на Харківщині на 9 % знизилась кількість керівників передпенсійного та пенсійного віку.
Разом з тим є райони, у яких це число перевищує середній відсотковий показник по області, вони зазначені на слайді.
Окрема робота повинна бути запланована у містах Первомайський, Люботин, Лозова та Лозівському, Барвенківському, Куп’янському, Кегичівському, Коломацькому, Харківському районах, де велика кількість новопризначених керівників.
Що стосується кваліфікаційного рівня керівників закладів освіти, то майже 47% мають вищу кваліфікаційну категорію, це перевищує показник минулого року на 3%. Відсотковий показник педагогів з вищою освітою за останній рік збільшився майже на 9%.
Але, якщо порівнювати кількісний показник вчителів із загальною середньою освітою, то він за останній рік збільшився на 15 чол. Проведений аналіз даних свідчить, що тільки 20 із їх загальної кількості призначені на педагогічні посади до 1999 року, а саме до вступу в дію Закону України «Про загальну середню освіту». У 2009 році було призначено 26 вчителів без відповідної освіти (студенти 1-3-го курсів: Валківський, Великобурлуцький, Вовчанський, Дергачівський, Дворічанський, Ізюмський, Первомайський, Сахновщанський райони). 39 педагогів є студентами IV або V курсів. Із загальної кількості вчителів із середньою та невідповідною освітою лише 60% навчається у вищих навчальних закладах. Вважаємо за необхідне активізувати роботу щодо мотивації вчителів для здобуття відповідної освіти.
Турбує також питання вікового складу педагогів. Кількість учителів, які вже досягли пенсійного віку, кожного року збільшується и зараз це вже кожен 6-й педагог. Головне управління освіти і науки поділяє позицію Міністерства освіти і науки щодо укладання контрактів з пенсіонерами, але наголошує на індивідуальному та адекватному підході в кожному конкретному випадку, щоб не втратити так необхідний нам сьогодні досвід та професіоналізм. Окрім цього, саме ця категорія вчителів може стати основою для відродження наставництва в закладах освіти.
Додаткова потреба у педагогічних кадрах для закладів освіти області на 2010-2011 навчальний рік складає 561 чоловік (минулий рік – 656 чол.).
По спеціальностях найбільша потреба виникла :
- по районах міста Харкова: англійська мова, соціальна педагогіка, дошкільне виховання, фізична культура;
- по районах області : англійська мова, фізика, математика, фізична культура, музика.
Запрошення молодих спеціалістів та особиста участь керівників навчальних закладів на розподілі студентів повинна стати нормою в роботі щодо кадрового забезпечення. Також звертаю увагу, що випуск в 96 чоловік за спеціальністю «дошкільна освіта» не покрив потреби в зазначених кадрах, тому з урахуванням щорічного збільшення груп в ДНЗ необхідно в двосторонньому порядку ВНЗ та управління освіти проаналізувати причини ситуації, що склалася.
Вперше на серпневій конференції зупинимося на деяких показниках роботи навчальних закладів професійно-технічної освіти.
Підготовка у 2010-2011 навчальному році планується за 20 напрямами та видами економічної діяльності за 135 професіями і спеціальностями.
Важливо, що у 42 ПТНЗ разом з робітничої професією надається повна загальна середня освіта, що дало можливість 663 випускникам за результатами ЗНО в цьому році продовжити навчання в ВНЗ. Випуск кваліфікованих робітників у 2010 році склав 10459 чол. Отримали робітничу кваліфікацію з 2 і більше професій – 64% випускників, їх загальна зайнятість становить 93%. До речі, до служби зайнятості звернулися – 84 чол. (1% до випуску).
Разом з тим, протягом останніх років спостерігається тенденція щодо зменшення контингенту учнів у професійно-технічних навчальних закладах, це в свою чергу призводить до появи такої раніше не відомої категорії як малокомплектні ПТНЗ, що збільшує собівартість підготовки одного учня в окремих ПТНЗ до 18 тис. грн.
ПТНЗ регіону отримали державне замовлення на підготовку робітничих кадрів у 2010 році в обсязі 9226 чол. Планові завдання виконали
17 навчальних закладів.
Значно відстають в цьому році ПТНЗ представлені на екрані.
Хотів би акцентувати, що проблемою залишається стан забезпеченості підручниками та навчальними посібниками для професійно-технічної освіти, який складає 68,8%, в тому числі: з загальноосвітніх предметів – 64,1%; з предметів професійної підготовки – 72,6%.
Позитивною, можна вважати роботу щодо запровадження з 1 вересня 11 державних стандартів ПТО та сучасних інформаційно-телекомунікаційних технологій у освітній процес та управлінську діяльність. Ми маємо в наявності у навчальному процесі більше тисячі одиниць комп'ютерної техніки різних типів, завдяки чому оснащеність навчально-виховного процесу становить 15 учнів на один персональний комп'ютер. Це дозволило нам у мережі Інтернет створити інформаційно-освітній портал системи професійно-технічної освіти Харківської області. На базі порталу організовано роботу обмін-файлового сервера системи ПТО, здійснюється електронний документообіг між закладами, установами системи ПТО Харківської області та Головним управлінням освіти і науки Харківської облдержадміністрації, створено електронне представництво (веб-сайти) всіх ПТНЗ області. Всі ПТНЗ активно використовують електронну пошту, мають власні електронні адреси та поштові скриньки, проводяться семінари-наради в он-лайновому режимі.
До речі, з 1 вересня запрацює оновлений сайт Головного управління освіти і науки України та створений за аналогією з професійно-технічної освітою портал системи загальної середньої освіти.
На початок нового навчального року професійно-технічні навчальні заклади області 100% забезпечені педагогічними кадрами в разі поповнення 42 молодими педагогами – випускниками вищих навчальних закладів м. Харкова.
Для здійснення навчального процесу та забезпечення сільськогосподарського виробництва в навчальних закладах налічується
1971 одиниця сільськогосподарської техніки, обладнання та механізмів. Але із-за фізичного зносу майже 70-80% потребує значних коштів для відновлення та ремонту.
Головне управління освіти і науки одним із головних завдань своєї діяльності в галузі професійно-технічної освіти бачить координацію та узгодженість дій щодо створення цілісної системи управління якістю професійно-технічної освіти та визначає зазначені на слайді пріоритетні завдання на 2010-2011 навчальний рік.
Наступне питання, на якому ми зупинимося, – це підсумки проведення зовнішнього незалежного оцінювання. Звичайно, це повинно стати темою окремої розмови, але сьогодні ми розглянемо результати ЗНО з позиції отримання учнями від 100 до 123,5 балів, оскільки саме ці діти втратили будь-яку можливість стати студентами. Такі бали з української мови та літератури отримали 100% учнів Миколаївського НВК Лозівського району та Чугуївської районної вечірньої школи м. Чугуєва та 75% учнів Жовтневої ЗОШ Вовчанського району. 100% неуспішність продемонстрували випускники Красненської ЗОШ Кегичівського району, Купянської вечірньої школи м. Куп’янськ, Первомайської ЗОШ м. вПервомайськ та Новодмитрівської школи Сахнощинського району з історії України. Останні позиції в рейтингу з математики посідають Кобзівський НВК Красноградського району, Землянська ЗОШ Вовчанського району та Правдинська школа Первомайського району.
Безумовно невід’ємної частиною освітньої галузі Харківської області є вищі навчальні заклади. 52 академіки (15 % від загальної кількості по Україні) та 86 членів-кореспондентів (18 % від загальної кількості по Україні) представляють Харківщину у національній та галузевих академіях наук.
Якісним показником діяльності вищих навчальних закладів є здобутки обдарованої молоді. 12% фахівців від загального випуску отримали дипломи з відзнакою, 220 кращих студентів стали переможцями ІІ туру Всеукраїнських олімпіад, 31 студент став переможцем Міжнародних студентських олімпіад, 333 студенти – переможцями Всеукраїнського конкурсу студентських робіт. У цьому році у Регіональному конкурсі студентських робіт взяло участь 642 особи та переможцями стали 111 осіб.
Минулого року молоді науковці Харківщини взяли участь у
300 міжнародних з’їздах, симпозіумах, наукових та науково-практичних конференціях, семінарах, 130 міжнародних проектах та 40 міжнародних виставках наукових розробок. У 2009 році у ВНЗ було захищено 121 докторська та 694 кандидатські дисертації. Показником науково-методичної діяльності є видання 560 підручників і навчальних посібників з грифом МОН України. У ВНЗ Харківської області навчається 13 250 іноземних громадян з 111 країн світу. Співробітниками ВНЗ успішно реалізуються понад 500 освітніх та наукових міжнародних програм, 93 проекти міжнародної технічної допомоги, продовжується співробітництво вчених вищих навчальних закладів з зарубіжними партнерами із 63 держав світу. Указами Президента України 11 молодим вченим присуджена щорічна премія, 28 науковцям присуджена Державна премія України в галузі науки і техніки.
Щодо конкурсної ситуації у вищих навчальних закладах.
У 2010 році середній конкурс сертифікатів серед претендентів, які бажають навчатися за кошти державного бюджету у вищих навчальних закладах ІІІ-ІV рівнів акредитації становив 6,8 (2009 рік – 7,5), у вищих навчальних закладах І-ІІ рівнів акредитації 3,16 (2009 рік – 2,04).
Традиційно високий конкурс був на медичні, гуманітарні та економічні напрями підготовки.
Аналіз вступної кампанії 2010 року свідчить, що порівняно з 2009 роком державне замовлення збільшилося на 4% (ВНЗ ІІІ-ІV р. акр.) та на 9,8 (ВНЗ І-ІІ р. акр.).
Всього зараховано на І курс ВНЗ І-ІV рівнів акредитації денної форми навчання 26733 особи, з них – за сертифікатами ЗНО 18193 особи, що складає 68%.
У цілому, вступна кампанія в Харкові та Харківській області пройшла організовано, без порушень. Остаточні підсумки будуть підведені на найближчому розширеному засіданні Ради ректорів ВНЗ. Користуючись нагодою, висловлюю подяку всім, хто був задіяний у її підготовці та проведенні.
Зазначаючи здобутки ВНЗ у 2009/2010 навчальному році, слід зазначити, що основним завданням у взаємодії ланок вищої та середньої школи є забезпечення наступності у змісті та якості освіти, розвитку науково-дослідницької роботи та удосконаленні системи виховної роботи, при цьому саме на останньому наголошено в листі Міністерства освіти і науки від 20 серпня цього року. В зв’язку з цим вважаю за необхідне наголосити на покращенні патріотичного виховання, починаючи з прищеплення гордості за школу, район, місто до області, Слобожанщини та України. Школярі повинні ідентифікувати себе зі своїм навчальним закладом шляхом запровадження шкільної форми з особливими відзнаками конкретного навчального закладу.
Окремо хочу підкреслити важливість роботи щодо підготовки до Євро-2012, яку потрібно організувати від дошкільних до вищих навчальних закладів. А її метою повинно стати – виховання почуття гордості за Харків як європейське місто. В цьому сенсі доцільно розглянути можливість організації евроклубів, налагодження міжнародних зв’язків тощо.
Разом з тим, робота з професійної орієнтації випускників на педагогічні професії у закладах освіти є недостатньою, як і якісна їх підготовка до вступу у вищі навчальні заклади. Нажаль, за статистикою, лише 3-я частина абітурієнтів, яким видані цільові направлення, стають студентами педагогічних ВНЗ. Так, у 2009 році тільки 193 випускника стали студентами, що складає 40,6%. Як приклад, жоден випускник у минулому році не вступив до ВНЗ за цільовим направленням у Дворічанському районі (надавалось 7), лише 1 із 9 випускників Вовчанського, 1 із 12 Зачепилівського стали студентами. Менше 50% вступу у Близнюківському, Борівському, Ізюмському, Кегичівсьому, Красноградському, Краснокутському Первомайському, Харківському, Шевченківському районах.
У 2010 році видано 401 цільове направлення випускникам сільських шкіл для вступу у вищі навчальні заклади. Результативність вступу випускників шкіл до вищих навчальних закладів буде проаналізована у вересні 2010 року.
Не досить ефективно підтримується зв'язок районів зі студентами – майбутніми вчителями, оскільки молодих спеціалістів прибуває в заклади освіти набагато менше від потреби. Далеко не всі випускники повертаються до школи.
Остання потреба у викладачах була закрита або шляхом розподілу навантаження серед працюючих педагогів або за рахунок сумісників, яких в закладах освіти області працює 1074 чоловіка.
У 2010 році вищими навчальними закладами педагогічного профілю за кошти державного бюджету було випущено 2860 молодих спеціалістів (минулий рік 3406 чол.), з них 193 випускники (6,7%) – продовжують навчання (здобувають освітній рівень бакалаврів, спеціалістів, магістрів).
Декілька слів про підготовку закладів до нового навчального року. До роботи в осінньо-зимовий період 2010-2011 років планується підготувати 593 дошкільних навчальних закладів та 918 навчальних закладів загальної середньої освіти усіх типів та форм власності.
Взагалі на ремонтні роботи виділено 52,0 млн. грн. з бюджетів всіх рівнів, що майже в 2 рази більше, ніж у 2009 році. На сьогодні вже проведено робіт на 46,8 млн. грн., що складає 90% від плану.
Додатково виділено з обласного бюджету на ремонтно-відновлювальні роботи Валківському, Вовчанському, Дергачівському, Зачепилівському, Нововодолазькому районам та місту Куп’янськ на загальну суму 5 млн. грн.
На капітальні ремонти 80 навчальних закладів виділено з місцевих бюджетів - 11,7 млн.грн., на поточні - 6,3 млн.грн. Кращими щодо виділення коштів на капітальні та поточні ремонти стали Балаклійський, Зміївський, Золочівський, Дергачівський, Харківський райони та міста Люботин і Первомайський.
Слід відзначити найкращі райони, які першими здійснили підготовку до нового навчального року.
Нажаль у 15 районах області і 1 місті кошти на капітальний ремонт у 2010 році не виділялися.
Успішно реалізується в закладах освіти області енергозберігаючі заходи з використанням альтернативних джерел палива. На сьогодні технічно підготовлено до роботи в новому опалювальному сезоні 425 котелень (60% від загальної кількості). 94 вугільних топкових у опалювальному сезоні 2010-2011 р.р. поряд з основним видом палива будуть використовувати паливні брикети з лушпиння соняшника та деревини. 16 власних котелень, які знаходяться на балансі ПТНЗ, підготовлені до осінньо-зимового періоду, паливо в необхідній кількості вже завезено. Поточний ремонт майже завершений в усіх ПТНЗ області, на це передбачено 5 млн. 451 тис. грн. бюджетних коштів. На сьогодні використано 83% бюджетних та 1 млн. 046 тис. грн. позабюджетних коштів.
Відмінною рисою проведення цьогорічного огляду-конкурсу стало визначення нових підходів до його проведення. Розроблено та зареєстровано в Головному управлінні юстиції оновлене Положення, яке тільки з цього року набуло прозорості та легітимності шляхом друку в засобах масової інформації. Визначним є також отримання Головним управлінням освіти і науки висновку про відповідність зазначеного положення Конвенції про захист прав людини та практиці Європейського суду з прав людини. Для оцінювання навчальних закладів використовується кваліметричний підхід, який забезпечує кількісну оцінку якості діяльності об’єктів.
Умови проведення огляду-конкурсу є єдиними як для регіонів області, так і для районів м. Харкова. Приємно визначати стабільно високий рівень підготовки навчальних закладів м. Харкова.
Хочу відзначити навчальні заклади обласного підпорядкування, які протягом останніх років посідають високі місця у рейтингах.
У той же час, викликає занепокоєння рівень підготовки навчальних закладів до нового навчального року у Зачепилівському, Шевченківському та Борівському районах й м. Ізюм. Враховуючи, що на обласний етап конкурсу були запропоновані переможці, які показали середній рівень, то яку ж ступінь готовності мають інші заклади районів.
Звертаю Вашу увагу на необ’єктивність оцінювання районних комісій, а точніше сказати на значне завищення рейтингів.
Крім того, районними комісія Балаклійського району та м. Люботина в порушення вимог чинного Положення були подані на обласний конкурс навчальні заклади, які ставали переможцями у попередньому році.
Прикро, що неякісно підготувалися до нового 2010-2011 навчального року 5 професійно-технічних навчальних закладів.
За результатами огляду - конкурсу на кращу підготовку ПТНЗ до нового навчального року висловлюємо щиру вдячність зазначеним на екрані педагогічним колективам.
Наприкінці хотілось би зазначити, що у 2010 році відомчими нагородами Міністерства освіти і науки України відзначено 222 працівники, для яких їх вперше своєчасно отримано.
Виходячи з вищевикладеного, пропоную вважати роботу в 2009/2010 навчальному році задовільною.
Зрозуміло, що виконання накреслених під час доповіді завдань ускладнює їх збільшена в порівнянні з минулим роком кількість як наслідок певної бездіяльності та не виваженої політики в галузі освіти в попередні роки. Але є впевненість, що спільні зусилля області та міста Харкова нададуть змогу підвищити рейтинг Харківщини та зробити її флагманом освіти всієї держави.