Налаштування
Шрифт:
Колір:
Фото:

Довідка щодо стану цінової ситуації на споживчому ринку області

1. Стан цінової ситуації на споживчому ринку області у 2008-2009 роках та на початку 2010 року.

Цінова ситуація на споживчому ринку області у 2008-2009 роках і у лютому 2010 року була нестабільною.
Так, індекс споживчих цін по області у середньорічному вирахуванні за 2008 рік склав 123,8%, при середньому показнику по Україні 121,2%, за 2009 рік - 112,9%, при середньому показнику по Україні 112,3%, за січень-лютий 2010 року – 104,7%, при середньому показнику по Україні 104,7%.
Незважаючи на зниження у 2009 році попиту населення на товари і послуги, з причин інфляційних та кризових очікувань населення, відбулось підвищення цін на окремі основні споживчі товари та послуги.
За 2009 рік подорожчали:
- хліб та хлібобулочні вироби – на 9,8% - 13%,
- макаронні вироби – на 8,9%,
- крупа гречана – на 19,4%,
- м'ясо яловичини – на 2,4% - 4,3%,
- м'ясо птиці – на 5,6% - 8,5%,
- ковбаса варена – на 40,9%,
- масло вершкове – на 40% - 46,7%,
- цукор-пісок – на 87% - 96,5%.
Ціни на нафтопродукти підвищились на 0,6% - 2%.
У минулому році також підвищились ціна на:
- алкоголь і тютюн – на 27,2%,
- побутову техніку – на 17,2%,
- фармацевтичну продукцію – на 42%,
- послуги транспорту – автодорожнього пасажирського – на 23,7%, авіаційного - на 14,5%, приміських пасажирських перевезень – на 15%,
- послуги освіти – на 15,8%, послуги відпочинку і культури – на 12,2%,
- житлово-комунальні послуги – на 9,3%.
На початку 2010 року, а саме у січні-лютому цінова ситуація знов погіршилася. Індекс споживчих цін за січень 2010 року складав 102% при середньому по Україні 101,8%, у лютому – 101,9%, по Україні – 101,9%.
Підвищення цін на споживчі товари у січні-лютому склало 100% зростання цін за період січня-травня 2010 року.
У січні-лютому поточного року було відмічено зростання цін на хліб пшенично-житній – на 9,3%, цукор – на 14,6%, крупу гречану – на 57,4%, молочні продукти – на 14,5%-23,1%, борошно пшеничне вищого сорту – на 6,3%, макаронні вироби – на 6,2%, овочі – на 28%-118%.

2. Заходи облдержадміністрації щодо недопущення необґрунтованого зростання цін та отримані результати.

З метою протидії необґрунтованому підвищенню цін на основні споживчі товари в області продовжувалась робота з впровадження комплексу відповідних заходів, а саме:
1. Обласна державна адміністрація реалізує повноваження, надані їй постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 1996 року №1548 "Про встановлення повноважень органів виконавчої влади і виконавчих органів міських рад по регулюванню цін (тарифів)".
В області діють регуляторні акти, а саме 6 розпоряджень глави облдержадміністрації, відповідно до яких встановлені і постійно контролюються:
- граничні рівні торговельних надбавок на основні продукти харчування (розпорядження від 29.05.08. №№ 320,321 і від28.07.08. №443),
- граничний рівень рентабельності (розпорядження від 29.05.08. №318) на всі сорти борошна,
- граничний рівень рентабельності та граничну торговельну надбавку на дитяче харчування (розпорядження від 19.10.09 №577),
а також декларується зміна цін на основні продукти харчування (розпорядження від 08.05.08. № 277).
Розпорядження готує і відслідковує в дії, як регуляторні акти, Головне управління економіки облдержадміністрації.
2. Щодекадно Держінспекцією з контролю за цінами в Харківській області проводиться моніторинг цін на основні продукти харчування.
3. Головним управлінням економіки, за результатами аналізу стану цінової ситуації, проводяться спільні з контролюючими органами робочі наради з керівниками оптових підприємств торгівлі, мереж супермаркетів та ринків.
4. В області реалізується проект комплексної оцінки цінової ситуації, введений у дію розпорядженням голови облдержадміністрації від 31.05.08. № 323 "Про систему комплексної оцінки цінової ситуації на споживчому ринку області", відповідно до якого у всіх районах і містах області практично в щоденному режимі проводиться робота з аналізу процесів ціноутворення починаючи від конкретного виробника і закінчуючи роздрібною торгівлею.
5. У районах і містах області у вихідні і передсвяткові дні проводяться продовольчі ярмарки з реалізації сільгосппродукції безпосередньо сільгоспвиробниками.
Так, за 2009 рік було проведено 924 продовольчих ярмарка з виторгом 31,4 млн.грн. За січень-травень 2010 року було проведено 412 продовольчих ярмарків з загальним виторгом 8,1 млн.грн.
За результатами проведеної в області роботи індекс споживчих цін у квітні 2010 року знизився до рівня 99,8%, у травні склав 99,4%, тобто знизився до дефляційного рівня.
Індекс споживчих цін у середньорічному вирахуванні за січень-травень 2010 року склав 103,8% (січень-травень 2009 року – 108,2%) при аналогічному показнику по Україні 103,7%.
За результатами моніторингу цін, проведеному Держінспекцією з контролю за цінами у квітні – травні 2010 року істотних підвищень цін не відзначено. Знизились ціни на рис – на 3,9%, яйця курячі – на 33,1%, цукор-пісок – на 5,7%, масло вершкове – на 1,5%.
Що стосується рейтингового місця області по продуктах харчування, то станом на 30 травня 2010 року серед регіонів України область посідає по цінах на:
- хліб з борошна 1-го сорту 2 місце,
- хліб з борошна вищого сорту – 8 місце,
- борошно вищого гатунку - 13 місце,
- цукор – 4 місце,
- м'ясо птиці - 13 місце,
- олію - 23 місце,
- сметану - 15 місце,
- масло вершкове - 13 місце,
- крупу гречану – 14 місце,
- ковбасу варену - 10 місце.

3. Проблеми в роботі щодо забезпечення стабільної цінової ситуації на споживчому ринку.

В роботі по забезпеченню стабільної цінової ситуації існують певні недоліки та проблеми:
1) Відсутність продовольчої політики попереднього Уряду країни, яке було виражене у зниженні майже в 4 рази у порівнянні з 2008 роком фінансової підтримки аграрного сектору економіки, призвели до неспроможності наповнити державні резерви основними видами сільгосппродукції, що могло би підвищити рівень пропозиції на внутрішньому ринку та компенсувати процеси підвищення цін.
2) Неефективність регуляторної політики попереднього Уряду, зокрема механізму декларування зміни оптово-відпускних цін на соціально значущі продукти харчування, призвела до створення умов суб'єктивного впливу на ціни виробника та оптового підприємства.
3) Вкрай низький врожай цукрового буряку у 2009 році (у півтори рази менше врожаю 2008 року), в умовах відсутності цукру в державних резервах, призвів до нестачі цукру у оптовій і роздрібній торгівлі та спровокував різке зростання цін наприкінці 2009 року та на початку 2010 року. Недостатня кількість обсягів цукру на світовому ринку та на внутрішньому ринку України може призвести у липні-серпні поточного року нове підвищення цін на цукор.
4) Суттєве зниження за останні 5 років потужності тваринництва області та молочного стада, не дає можливості навіть в умовах зниження закупівельних цін на сировину впливати на зниження роздрібних цін на споживчому ринку. За рівнем цін на сало, м'ясо яловичини та свинини область станом на 30.05.2010 року посідає відповідно 26, 21 та 23 місця серед регіонів України. За рівнем ціни на молоко область посідає 21 місце серед регіонів України.
5) Несприятливі погодні умови для отримання необхідного врожаю зернових в 2010 році можуть негативно вплинути у 2010 році на ціну борошна та продуктів, з яких виробляються, перш за все, хліб та хлібобулочні вироби.
6) Сільськогосподарські підприємства області практично перестали займатися вирощуванням овочів, припинила існування мережа овочесховищ. Питома вага приватних господарств у виробництві овочів досягла 96% - 99%. Внаслідок такої ситуації кожної зими ціни на овочеву продукцію суттєво підвищуються. Область за рівнем цін на картоплю займає 19 місце серед регіонів України (4,1 грн. за 1 кг), на моркву – 19 місце (6 грн. за 1 кг), на капусту – 27 місце (5,93 грн. за 1 кг).
7) У 2009 році в області було допущено зниження обсягів виробництва у харчовій промисловості на 9,1%, у легкій промисловості на 33,9%, що суттєво зменшило пропозицію від місцевих товаровиробників на споживчому ринку області.
8) Виробники основних споживчих товарів, перш за все продуктів харчування, на початку 2010 року, використовуючи положення в країні, пов'язане з виборчим процесом, задіяли спекулятивний спосіб компенсації втрат від реалізації, що мали місце в 2009 році.
9) Неспроможність попередньої облдержадміністрації надати місцеві ринки збуту продукції для сільгоспвиробників області призвела до того, що на ринки області переважна більшість продукції завозиться з сусідніх областей України. Більше 70% реалізації яєць курячих на продовольчих ринках та у супермаркетах області складає продукція, яка завозиться з сусідніх областей України. Область за цінами на яйце куряче станом на 30.05.2010р. посідає 23 місце серед регіонів України.
10) В області має місце значна кількість порушень суб'єктами господарювання у сфері реалізації товарів вимог законодавчих та нормативно-правових актів з регулювання цін на основні споживчі товари. За даними Держінспекції з контролю за цінами в Харківській області за січень-травень 2010 року Держінспекцією здійснено 63 перевірки суб’єктів господарювання, які здійснюють свою діяльність в галузях виробництва та реалізації продуктів харчування з питань дотримання ними державної дисципліни цін. Порушення встановлено у 56 господарюючих суб’єктів (88,9%).
За результатами перевірок відмічено:
- 22 господарючих суб’єкта в своїй діяльності допустили порушення вимог розпоряджень Харківської облдержадміністрації від 29.05.08 №№ 320,321,від 28.07.08 № 443, якими врегульовані питання завищення граничного рівня торговельних надбавок. Сума застосованих санкцій – 142,7 тис.грн., крім того на 14 посадових осіб накладено адмінштраф на суму 2,38 тис.грн.;
- 33 перевірених суб’єкта порушили Порядок декларування зміни оптово-відпускних цін на продовольчі товари, затверджений розпорядженням Харківської облдержадміністрації від 08.05.08 №277. Сума санкцій – 12586,6 тис.грн., на 17 посадових осіб накладено адмінштраф на 2,89 тис.грн.;
- решта порушень стосується розпорядження Харківської облдержадміністрації від 29.05.08 №318 щодо завищення граничного рівня рентабельності виробництва борошна. Сума санкцій склала 2,98 тис.грн., на винних посадових осіб накладено адмінштрафи на 0,17 тис.грн.;
За підсумками здійснених протягом січня-травня 2010 року перевірок прийнято рішень про застосування адміністративно-господарських санкцій на загальну суму 12,7 млн.грн., в т.ч. 8,5 млн.грн. склали штрафи. До 32 посадових осіб, з вини яких скоєні порушення,
застосовано заходів адміністративного впливу у вигляді штрафу на загальну суму 5,44 тис.грн.
За результатами спільних перевірок підприємств оптової та роздрібної торгівлі щодо виконання вимог діючого законодавства та нормативно-правових актів при ціноутворенні на основні споживчі товари, які проводяться за участю Держінспекції з контролю за цінами в Харківській області, Харківським обласним Головним управлінням у справах захисту прав споживачів, Державної податкової адміністрації та правоохоронних органів відмічена суттєва кількість порушень діючого законодавства.
За підсумками п’яти місяців 2010 року, в межах спільних заходів, здійснено 40 спільних перевірок, з них у 36 господарюючих суб’єктів встановлено пору¬шення вимог законодавства з питань ціноутворення. За результатами спільних перевірок до суб’єктів госпо¬дарювання за¬сто¬сова¬но адміністративно-господарські санкції на суму 10,7 млн. грн. До 15 посадових осіб застосовано заходів адміністративного впливу у вигляді адміністративного штрафу на суму 2,6 тис.грн.
11) Невизначеність у відповідальності галузевих управлінь облдержадміністрації за динаміку зростання складових індексу споживчих цін, призвела до відсутності умов для аналізу ціноутворення на основні споживчі послуги та керованості цими процесами.
12) Неефективна робота райдержадміністрацій та міськвиконкомів з аналізу процесів ціноутворення та виконання вимог розпорядження голови облдержадміністрації від 31.05.08 №323 "Про систему комплексної оцінки цінової ситуації на споживчому ринку області", призвела до суттєвої розбіжності в цінах на основні продовольчі товари, які реалізуються у районах та містах області. В більшості сільських районів області ціни на основні продукти харчування перевищують середньо обласні ціни. Наприклад, середні ціни на борошно пшеничне вищого сорту у Балаклійському, Близнюківському, Зміївському, Первомайському районах області перевищують середні ціни в області на 18%, а у Великобурлукському районі – на 42%. Ціни на хліб житньо-пшеничний у Балаклійському районі перевищують середньо обласні на 18%, у Великобурлуцькому – на 46%, у Кегичівському – на 22%, у Первомайському – на 40%, у місті Чугуєві – на 19,5%. Ціни на крупу гречану у Валківському районі перевищують середні ціни по області на 25%, у Ізюмському районі – на 24%, у Коломакському районі – на 26%, а у Краснокутському районі – на 29%.
Ціни на цукор-пісок у Великобурлуцькому, Кегичівському, Красноградському, Сахновщинському районах області перевищують середньо обласні ціни на 14% - 18%, а самий дорогий цукор реалізується у м.Лозова за ціною 9,77 грн. за 1 кг, що більше середньої ціни по області на 18%.
Ціни на молоко найвищі у Дергачівському районі – 7,40 грн. за 1л, Красноградському – 7,05 грн. за 1 л, Первомайському – 7,35 грн. за 1л, у Близнюківському - 9,1 грн. за 1л, при середньообласній ціні 5,7 грн. за 1л.

Основні завдання щодо забезпечення стабільної цінової ситуації.

Для збереження стабільною цінової ситуації на внутрішньому ринку товарів і послуг області пропонується:
1. Продовжити реалізацію повноважень, встановлених постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 1996 року №1548 "Про встановлення повноважень органів виконавчої влади і виконавчих органів міських рад по регулюванню цін (тарифів)".
2. Постійно проводити аналіз цінової ситуації на споживчому ринку області.
3. Вжити заходів щодо:
- підвищення пропозиції на продовольчому ринку області за рахунок місцевих сільгоспвиробників, в першу чергу за рахунок підвищення обсягів виробництва овочів, м'яса та м'ясопродуктів, молока та молокопродуктів, цукру;
- сталого розвитку і збільшення обсягів виробництва на підприємствах харчової та легкої промисловості, сприяти збільшенню на споживчому ринку області товарів місцевих товаровиробників.
4. За рахунок проекту комплексної оцінки цінової ситуації поширити масштабність аналізу процесів ціноутворення, добитись щоб у кожному районі і місті області така робота проводилась у постійному режимі та максимально відповідально.
5. Ввести відповідальність галузевих управлінь облдержадміністрації за складовими індексу споживчих цін.
6. У кожному конкретному випадку підвищення цін на продукти харчування, або послуги, відповідальним управлінням облдержадміністрації вживати вичерпних заходів щодо аналізу факторів впливу на зростання цін та виправлення ситуації.
7. Передбачити своєчасну роботу із закупівлі продукції з державних резервів України, перш за все хлібопекарськими підприємствами зерна та борошна;
8. Налагодити роботу щодо створення умов реалізації продукції місцевих сільгоспвиробників на ринках області.
9. Продовжити практику проведення у вихідні та передсвяткові дні ярмарків сільгосппродукції за безпосередньою участю сільгосптоваровиробників.

 

 

 


Ю.А.Сапронов

 


С.В.Авершин