Налаштування
Шрифт:
Колір:
Фото:

Довідка про підсумки роботи Департаменту соціального захисту населення Харківської обласної державної адміністрації та підпорядкованих установ системи соціального захисту населення області за 2014 рік

Діяльність Департаменту, підпорядкованих установ системи соціального захисту населення, у 2014 році була спрямована на виконання завдань державної соціальної політики та надання всебічної допомоги внутрішньо переміщеним особам з тимчасово окупованої території та районів проведення антитерористичної операції.
Протягом минулого року Департаментом було забезпечено роботу 14 консультативно-дорадчих органів, які діють при обласній державній адміністрації, організовано та проведено 80 засідань, де були обговорені та вирішені соціально-значущі проблеми. Скасовано 5 дорадчих органів.
З метою надання практичної та методичної допомоги вивчено діяльність 10 управлінь соціального захисту населення, 10 територіальних центрів соціального обслуговування (надання соціальних послуг), 12 будинків-інтернатів, 30 центрів соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді.
Проведено 78 нарад, семінарів-нарад та інших заходів («круглі столи», тренінги, бесіди тощо).
За 2014 рік здійснено планові комплексні аудити (аудити ефективності, фінансові аудити та аудити відповідності) в 4-х установах системи соціального захисту населення області (в територіальному центрі соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Дергачівської райдержадміністрації, 3 будинках-інтернатах (Малиженський, Панютинський психоневрологічні інтернати, Богодухівський дитячий будинок-інтернат). Крім того, у п’яти установах були проведені аудити ефективності та фінансові у територіальних центра соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Київського, Червонозаводського, Фрунзенського, Орджонікідзевського та Московського районів міста Харкова.
Загальна сума виявлених фінансових порушень склала 871,13 тис. грн., що у 3,4 рази більше за показник минулого року. Виявлені суми порушень відшкодовані в повному обсязі.
Здійснена перевірка 28 установ та організацій отримувачів гуманітарної допомоги щодо використання її за цільовим призначенням. Порушень не встановлено.
Крім того, проведено дослідження ефективності виробничої діяльності та соціальної значущості 44-х підприємств, організацій громадських організацій інвалідів м. Харкова та області, які отримали дозвіл на право користування пільгами з оподаткування в 2013 та 2014 роках. Матеріали дослідження були розглянуті на робочій групі з питань діяльності підприємств та організацій громадських організацій інвалідів Харківської обласної державної адміністрації, яка була створена у липні 2013 року після ліквідації Регіональної комісії з питань діяльності підприємств та організацій громадських організацій інвалідів, як органа, уповноваженого видавати дозвіл на право користування пільгами з оподаткування підприємствам громадських організацій інвалідів. У 2014 році проведено 8 засідань Робочої групи, за рішеннями якої прийнято 55 розпоряджень голови обласної державної адміністрації та 3 накази Міністерства соціальної політики України.

Ведення нагородної справи.
Протягом 2014 року Департаментом здійснювався постійний зв'язок з відповідальними працівниками структурних підрозділів районних державних адміністрацій, міських рад, Департаменту у справах сім’ї, молоді та спорту Харківської міської ради щодо якісної підготовки матеріалів на присвоєння багатодітним жінкам Харківської області почесного звання «Мати-героїня». Спеціалістами Департаменту надавалися всебічні консультації та роз’яснення відповідальним особам при особистих зустрічах та за телефоном стосовно належного оформлення нагородних листів кандидаток, формування пакету необхідних документів. Як наслідок кількість не якісно підготовлених нагородних матеріалів знизилася. Із 94 опрацьованих пакетів нагородних документів повернуто на доопрацювання 10 справ багатодітних жінок (у 2013 поверталася кожна третя справа).
Комісією з питань нагородження при Департаменті соціального захисту населення надано підтримку 83-м багатодітним жінкам, відхилено одну кандидатуру.
На достатньому професійному рівні у цьому напрямку налагоджена робота в управліннях соціального захисту населення Близнюківської, Дворічанської, Зміївської, Краснокутської районних державних адміністрацій та ін.
В цілому, у 2014 році почесне звання України «Мати-героїня» присвоєно 169 багатодітним жінкам Харківської області.
На даний час в Адміністрації Президента України на розгляді знаходиться 9 справ багатодітних жінок, на погодженні в Міністерстві соціальної політики України – 17.

Кадрове забезпечення.
Значну роль у забезпеченні виконання поставлених перед соціальною сферою завдань відіграє кадрова політика.
Станом на 01 січня 2015 року штатна чисельність працівників органів системи соціального захисту населення області становить 7479,6 штатних одиниць, фактично працюють 7090 осіб, укомплектованість кадрами становить 94,8%, що майже на 2% менше ніж у 2013 році. Штатна чисельність працівників зменшилася на 11,25 штатних одиниць.
Гострою проблемою для системи соціального захисту населення залишається скорочення штатної чисельності
У минулому році у зв’язку з внесеними змінами до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» відбулося скорочення посад фахівців із соціальної роботи центрів соціальних служб для сім'ї. дітей та молоді. Якщо на початку року чисельність працівників ЦСССДМ області становила
828,75 шт. одиниць, то наприкінці лише 383,75 (на 445 одиниць менше). Фактично працює 283 спеціалісти, що складає 28% від нормативу та 74% від затвердженої штатної чисельності.

Протягом 2014 року підвищили свою кваліфікацію 431 особа, з них: у Центрі підвищення кваліфікації працівників сфери управління Міністерства соціальної політики України 15 осіб, у Харківському регіональному інституті державного управління Національної академії державного управління при Президентові України – 217 осіб, в обласних центрах – 199 осіб.
У звітному періоді прийнято на роботу 1028 осіб, в тому числі призначено на посади державних службовців всього 185 осіб, з них: з кадрового резерву – 11 осіб, за конкурсом (за результатами спеціальної перевірки) – 100 осіб.
У 2014 році звільнено 1121 працівник, що складає 15 відсотків від штатної чисельності, з них за власним бажанням 625 осіб. За невиконання службових обов’язків або порушення вимог Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції» жодного звільнення не було.
До дисциплінарної відповідальності притягнуто – 42 працівника, з них – 6 керівників.
У звітному періоді нагороджено 559 працівників системи, в тому числі:
державними нагородами – 1 (присвоєно Почесне звання «Заслужений працівник соціальної сфери України»);
відомчими відзнаками – 1;
відзнаками обласного рівня – 71;
відзнаками місцевого рівня – 486 осіб.
На початок року у сфері соціального захисту населення області працювало 302 військовозобов’язаних працівника (4,3% від загальної кількості працюючих), з яких заброньовано – 50 осіб (17%).

Робота зі зверненнями громадян та документообіг
У 2014 році до Департаменту надійшло 7143 звернення, з яких 5665 з урядової «гарячої лінії» (у порівнянні з 2013 роком кількість звернень збільшилася у 2,4 рази). Найчастіше громадяни зверталися стосовно призначення та виплати державної соціальної допомоги та житлових субсидій – 3715 запитів, або 51,8%, 20% стосувалися надання тимчасового житла, матеріальної та гуманітарної допомоги для вимушених переселенців із територій проведення АТО.
Не зважаючи на функціонування в області мобільних соціальних офісів, створених місцевими управліннями для більш оперативного надання послуг для населення, яскравим свідченням якості роботи управлінь є чисельні звернення громадян із проханням надати роз'яснення норм чинного законодавства через неотримання відповідної інформації на місцевому рівні.
Так, наприклад, у 2014 році на урядову «гарячу лінію» за роз'ясненнями звернулися по Харківському району - 305 осіб, Лозівському - 171, Балаклійському - 267, Ізюмському - 121, Дергачівському — 154, по м. Ізюм — 172, м. Лозова - 143, Московському району м. Харкова - 269, Жовтневому - 140, Фрунзенському - 146, Дзержинському - 153.
Різке зростання звернень громадян пов'язане із недостатнім рівнем проведення управліннями інформаційно-роз'яснювальної роботи серед населення щодо змін у законодавстві, своєчасністю виплати, незадовільною роботою спеціалістів управлінь під час спілкування з громадянами за телефонами “гарячої лінії”.
Незважаючи на велику кількість звернень, навантаження на спеціалістів Департаменту при їх опрацюванні, усі звернення виконувались у визначений законодавством термін.
У 2014 року до Департаменту надійшло 6159 документів, з них 2743 з вищестоящих органів влади та облдержадміністрації, з яких взято на контроль 2657, що на 23% більше ніж у 2013 році. На 263 документи надавалася щотижнева, щомісячна або щоквартальна інформація. Опрацьовано 56 запитів на інформацію, відповіді на які надано у законодавчо встановлені терміни.

Реалізація державної політики зайнятості.

Робота Департаменту протягом 2014 року була спрямована на стабілізацію ситуації у сфері зайнятості та запобігання різкому зростанню обсягів безробіття, у зв‘язку із зменшенням середньооблікової кількості штатних працівників у переважній більшості видів економічної діяльності та потреби в кадрах, збільшенням обсягів масового вивільнення працівників з підприємств області, додатковим навантаженням на ринок праці області за рахунок осіб, які переселилися з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції.
При збільшенні рівня безробіття з 1,57 % станом на 01.01.2014 до 1,75 % станом на 01.01.2015, завдяки організації злагодженої роботи зі службою зайнятості, не було допущено суттєвого погіршення ситуації на ринку праці області.
З метою підвищення ефективності системи соціального захисту населення від безробіття та подолання негативних проявів економічних ускладнень у сфері зайнятості, Департаментом проведено роботу з актуалізації Програми зайнятості населення Харківської області на період до 2017 року, затвердженої рішенням Харківської обласної ради від 20 червня 2013 року № 748-VІ (далі – Програма). До Програми внесено відповідні зміни, які затверджено рішенням обласної ради від 25.09.2014 № 1036-VІ. Аналогічна робота проведена в усіх районах та містах області.
Як результат, у 2014 році у порівнянні з 2013 роком, незважаючи на збільшення кількості звернень безробітних громадян до служби зайнятості, зросли обсяги працевлаштування на 4,9 %.
Особлива увага приділялася організації громадських та інших робіт тимчасового характеру за рахунок коштів місцевих бюджетів. На організацію цих робіт у 2014 році з місцевих бюджетів було виділено 5,5 млн. грн., що на 16,5 % більше ніж у 2013 році.
Здійснювалася робота щодо розширення сфери застосування праці та стимулювання заінтересованості роботодавців у створенні нових робочих місць. Відповідно до результатів моніторингу у січні-листопаді 2014 року в області створено 24,1 тис. робочих місць. Кількість створених робочих місць у 1,5 рази перевищила обсяги ліквідованих.
На нові робочі місця із здійсненням компенсації витрат роботодавцю у розмірі єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування працевлаштовано 1085 безробітних осіб, що на 29,8 % більше, ніж у 2013 році.
З метою усунення дисбалансу між попитом і пропозицією робочої сили на ринку праці області, для подальшого формування державного замовлення на підготовку робітничих кадрів, протягом 2014 року Департаментом проведено роботу щодо погодження 193 договорів про надання освітніх послуг у сфері професійно-технічної освіти між професійно-технічними навчальними закладами та замовниками робітничих кадрів (роботодавцями).
Окрема робота проводилася з особами, які переселилися з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції. Спеціалістами Департаменту спільно з Обласним центром зайнятості у Великобурлуцькому, Вовчанському, Золочівському, Красноградському, Куп‘янському районах здійснено інформаційно-роз‘яснювальну робота з цією категорією населення щодо можливості їх легального працевлаштування. Однак, робота місцевих управлінь соціального захисту населення в цьому напряму потребує активізації через те, що з 9,9 тис. працездатних переселенців, які потребували працевлаштування, до служби зайнятості за допомогою звернулась тільки третина.
В окремих районах та містах обласного значення не приділялося достатньої уваги питанням забезпечення зайнятості населення.
За січень-листопад 2014 року в 19 районах та містах області менш, ніж на 65,0 % виконане річне завдання Програми зайнятості населення в частині створення нових робочих місць. Найнижчи темпи виконання завдання у Вовчанському (30,2%), Близнюківському (40,6%), Балаклійському (42,8%), Зміївському (45,3%), Красноградському (47,1 %) Великобурлуцькому (48,3 %), Дергачівському (54,2%) районах області та м. Люботин (42,9%).
Низький показник охоплення інформаційно-роз'яснювальною роботою роботодавців, з метою їх зацікавленості у створенні нових робочих місць, у Балаклійському (8,0%), Борівському (7,8%), Дергачівському (5,4%), Богодухівському (4,4%) районах. Охоплення роботодавців означеними заходами у 2 районах м. Харкова – Московському (охоплено 95 роботодавців) та Фрунзенському (64 роботодавця) в 2-3 рази менше ніж в інших 7 районах міста (найбільше охоплено роботодавців у Ленінському – 335 од. та Червонозаводському районах міста – 306 од.). У Вовчанському, Дворічанському, Зачепилівському, Ізюмському, Лозівському, Харківському районах, м. Люботин та м. Первомайський робота з роботодавцями району управліннями за зазначеним напрямом не проводилась зовсім.
Як наслідок, річне завдання Програми щодо створення нових робочих місць за січень-листопад 2014 року в області виконано лише на 70,6 %.
Не в повному обсязі використані заплановані на початок 2014 року кошти для організації громадських та інших робіт тимчасового характеру за рахунок видатків місцевих бюджетів. У Борівському районі використано 98,8 % запланованих коштів, Краснокутському – 97,3 %, Валківському – 96,4 %, Барвінківському – 91,5 %.
Недостатньою була методична робота з роботодавцями щодо збільшення кількості вакансій, заявлених ними до служби зайнятості. Проведені Департаментом вивчення стилю та методів роботи в Золочівському, Великобурлуцькому, Красноградському, Сахновщинському управліннях соціального захисту населення свідчать, що повноваження, визначені Законом України «Про зайнятість населення» щодо здійснення оцінки попиту та пропонування робочої сили та вжиття відповідних заходів, місцевими управліннями виконуються не в повному обсязі.
Протягом 2014 року у порівнянні з 2013 роком по області на 1,9 % знизилась кількість наявних вакансій, наданих роботодавцями до центрів зайнятості для укомплектування службою зайнятості, а у Сахновщинському районі на 30,6 %, Краснокутському – на 28,9 %, Коломацькому – на 14,9 %, Дергачівському – на 14,5 %, Барвінківському – на 12,2 %, Близнюківському – на 6,1 %, Валківському – на 5,2 %.
З метою збалансування ситуації на ринку праці району (міста), для підготовки погоджених рішень щодо здійснення політики зайнятості, спільно з соціальними партнерами, найактуальніші питання ринку праці розглядалися на засіданнях координаційних Комітетів сприяння зайнятості та професійної орієнтації населення.
Однак, у 2014 році у Барвінківському районі та у м. Харків таке засідання було проведено тільки одного разу, у Великобурлуцькому та Нововодолазькому районах комітет відновив роботу тільки у ІУ кварталі. А у Вовчанському, Дергачівському районах та у м. Первомайський так і не виконано рішення обласного координаційного Комітету сприяння зайнятості та професійної орієнтації населення від 21.11.2014 щодо вжиття вичерпних заходів з відновлення роботи зазначених комітетів.
На виконання Плану заходів щодо детінізації доходів та відносин у сфері зайнятості населення, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 02.03.2010 № 359, з метою скорочення нелегальної та тіньової зайнятості, налагодження ефективної взаємодії податкових, контролюючих та правоохоронних органів щодо виявлення та легалізації неоформлених найманих працівників Департаментом підготовлено Угоду про співпрацю щодо легалізації робочих місць та доходів, яка підписана у квітні 2014 року. Затверджений Комплексний план заходів з реалізації Угоди на 2014 рік, який доведено до місцевих управлінь соціального захисту населення.
На виконання зазначеного Комплексного плану в області протягом 2014 року територіальними комісіями проведено вивчення питань щодо легалізації робочих місць та доходів у 3,6 тис. суб’єктів підприємницької діяльності.
Встановлено, що «тіньові» робочі місця використовувалися 364 роботодавцями, з якими перебували в неофіційних трудових відносинах 578 працівників. За результатами проведеної роботи 447 осіб отримали можливість працювати на постійній основі з відповідним пенсійним та соціальним забезпеченням.
Матеріали щодо 118 роботодавців, які не усунули порушення трудового законодавства, направлені до органів прокуратури, щодо 199 роботодавців - до територіальної державної інспекції з питань праці у Харківській області.
Однак, недостатньою є робота місцевих управлінь соціального захисту населення щодо легалізації робочих місць та доходів у Дворічанському районі, де вивчення з питань використання найманої праці фізичними особами - підприємцями та на підприємствах-юридичних особах не проводилися взагалі, у Барвінківському, Великобурлуцькому районах та м. Люботин - не виявлено та не легалізовано жодного «тіньового» робочого місця, у Нововодолазькому районі - виявлено 23 «тіньових» робочих місця, але жодного не легалізовано, у Дергачівському районі - не проводилися вивчення з питань використання найманої праці фізичними особами - підприємцями, в Комінтернівському та Орджонікідзевському районах м. Харкова за рік здійснено по одному такому вивченню, у Фрунзенському та Червонозаводському – по 2.

Соціально-трудові відносини та оплата праці

Міністерством соціальної політики України одним із пріоритетних напрямів діяльності на 2014 рік було визначено підвищення рівня заробітної плати.
Робота, що проводилася Департаментом та місцевими управліннями соціального захисту населення, спрямовувалася на його виконання, зокрема:
- забезпечено виконання заходів Територіальної угоди між Харківською обласною державною адміністрацією, Спільними представницькими органами сторін роботодавців та профспілок Харківської області на 2013-2015 роки (далі – Угода), перш за все в частині оплати праці. Стан виконання зазначених положень Угоди розглянуто у 2014 році на одному із 4 засідань територіальної тристоронньої соціально – економічної ради, проведених торік.
Відповідні ради створені в місті Харків, 5 містах обласного значення (крім м. Первомайський) та в 26 районах області (крім Дергачівського);
- моніторингом впровадження мінімальної заробітної плати, яким в 2014 році було охоплено майже 6,0 тис. підприємств, установ та організацій області, проаналізовано рівень оплати праці 321,0 тис. працівників. Введення мінімальної заробітної плати з дотриманням положень галузевих угод забезпечено на 1,3 тис. підприємств, що складає 22 % від обстежених підприємств;
- місцевими управліннями соціального захисту населення щомісячно аналізувався рівень оплати праці в середньому на 1,6 тис. підприємств, установ та організацій;
- вживалися організаційні заходи з метою зменшення частки працівників, які отримують мінімальну заробітної плати за повністю відпрацьований робочий час. У результаті проведеної роботи цей показник у вересні 2014 року склав 0,3 % (залишилився на рівні відповідного періоду минулого року, скорочений в порівнянні з червнем 2014 року), але у Валківському районі частка таких працівників найбільша - 1,0 %.
Вагомим інструментом захисту трудових прав і гарантій працівників, в тому числі підвищення рівня заробітної плати, є колективний договір, що укладається на підприємствах. На покращення ситуації у цій сфері були направлені заходи, які здійснювалися в ході проведення у лютому-березні 2014 року двомісячника з укладання колективних договорів підприємствами, установами, організаціями області. За даними моніторингу в ході двомісячника укладено 1047 колективних договорів і станом на 01.04.2014 в області діяло 15,6 тис. колективних договорів, колективно-договірним регулюванням охоплено 633,1 тис. працівників області або 93,0% від загальної чисельності штатних працівників (з урахуванням статистично малих підприємств, які не звітують з цього питання до органів статистики).
Найвищий рівень охоплення працівників колективно-договірним регулюванням у Близнюківському, Коломацькому, Зміївському, Золочівському, Первомайському, Чугуївському районах області, у містах Люботин, Лозова та Московському, Орджонікідзевському районах м. Харкова.
В той же час, в деяких районах області рівень охоплення працівників колективно-договірним регулюванням трудових відносин значно нижчий від середньообласного. А саме: в Сахновщинському – 84,3%, в Жовтневому районі м. Харкова – 85,7% і найнижчий в Дергачівському районі – 58,7 %.
Середньомісячна заробітна плата штатних працівників області за січень-грудень 2014 року склала 3144 грн., за рівнем оплати праці область посідає 9 місце серед регіонів України (у 2013 році - 10).
В умовах загострення соціально-політичної ситуації в Україні в області за січень-грудень 2014 року забезпечено зростання середньомісячної заробітної плати штатних працівників на 5,7 % у порівнянні з 2013 роком, проте не виконано положення Угоди щодо зростання середньої заробітної плати по області у 2014 році не менше ніж на 9,5%. За темпом росту заробітної плати область знаходиться на 19 місці.
Залишається низьким рівень середньої заробітної плати у значній кількості районів та міст області. Більш ніж на 25,0 % нижчим від середньообласного є рівень середньої заробітної плати у Барвінківському, Близнюківському, Богодухівському, Борівському, Дворічанському, Зачепилівському, Золочівському, Краснокутському, Нововодолазькому, Печенізькому районах області, містах Ізюм та Первомайський (за статистичними даними за 9 місяців 2014 року).
За результатами моніторингу введення мінімальної заробітної плати встановлено, що більш ніж на третині обстежених підприємств (на 2,1 тис. підприємств) підвищені тільки ті посадові оклади, які були нижчими за новий розмір мінімальної заробітної плати.
Крім того, основними причинами низького рівня заробітної плати є: застосування скороченого робочого часу з ініціативи адміністрації у зв'язку з відсутністю замовлень на виготовлення продукції (надання послуг), падінням обсягів виробництва, а також на прохання працівників відповідно до вимог ст. 56 КЗпП України (на 48,0 % підприємств); надання відпусток без збереження заробітної плати на прохання працівників з дотриманням вимог ст. 84 КЗпП України (на 15,6 % підприємств).
З початку 2014 року проведено 1270 вивчень питань оплати праці безпосередньо на підприємствах. За їх результатами керівникам підприємств надані рекомендації щодо виправлення ситуації та відстежується їх виконання. Однак, послаблено контроль за станом виконання наданих рекомендацій у Балаклійському, Борівському, Богодухівському, Дергачівському, Ізюмському районах, у м. Чугуїв.
Крім того, проведений Департаментом аналіз довідок, складених місцевими управліннями за результатами вивчень питань оплати праці на підприємствіх свідчить, що при проведенні вивчень не приділяється належна увага питанням дотримання міжпосадових співвідношень в оплаті праці, визначених галузевими угодами, недостатньо вивчаються причини низького рівня оплати праці та підстави запровадження неповної зайнятості (Близнюківський, Великобурлуцький, Дергачівський, Кегичівський, Сахновщинський райони).
Найбільш гострим для області залишається питання заборгованості із виплати заробітної плати. З метою скорочення боргів було вжито низку адміністративно – управлінських заходів.
З початку року за участю правоохоронних та контролюючих органів проведено 12 засідань обласної тимчасової комісії з питань погашення заборгованості із заробітної плати (грошового забезпечення), пенсій, стипендій та інших соціальних виплат. Райдержадміністраціями та виконкомами міських рад міст обласного значення проведено 491 засідання відповідних тимчасових комісій (далі – комісія), на яких заслухані звіти всіх керівників підприємств-боржників.
До органів прокуратури направлені 223 матеріали щодо порушень трудового законодавства керівниками підприємств, до Територіальної державної інспекції з питань праці у Харківській області передано 416 матеріалів, до Єдиного реєстру досудових розслідувань внесено відомості про 54 керівників підприємств-боржників.
Припинено трудові відносини з 13 керівниками підприємств-боржників.
Як результат, з початку 2014 року ліквідовані борги на 43 підприємствах, на 17 підприємствах заборгованість скорочена.
Однак, в організації роботи щодо скорочення заборгованості із заробітної плати були недоліки:
- не вносилися пропозиції щодо розриву контрактів з керівниками підприємств-боржників та направлення матеріалів до контролюючих та правоохоронних органів для вжиття заходів з метою соціального захисту працівників підприємств-боржників за результатами комісій у Валківському, Лозівському, Харківському, Чугуївському районах, містах Куп'янськ та Первомайський;
- не в повній мірі місцевими управліннями соціального захисту населення використовувалося право на звернення до власників підприємств, установ та організацій чи уповноважених ними осіб з вмотивованим поданням про притягнення до відповідальності їх керівників, які не забезпечують своєчасну виплату заробітної плати;
- не забезпечено якісне проведення щотижневого моніторингу своєчасності виплати заробітної плати в Лозівському та Харківському районах.
Станом на 01.01.2015 загальна заборгованість з виплати заробітної плати у порівнянні з початком 2014 року зросла на 40,9 млн. грн. (на 55,1 %) та склала 115,3 млн. грн., з них 101,1 млн. грн. (87,7 %) зосереджено на підприємствах, розташованих у м. Харкові.

Охорона та умови праці

Продовжувалася робота спрямована на створення належних, безпечних і здорових умов праці, запобігання нещасним випадкам та професійним захворюванням на підприємствах області.
Забезпечено реалізацію «Заходів щодо поліпшення стану безпеки, гігієни праці та виробничого середовища в Харківській області на 2012 – 2015 роки», включених до комплексної Програми соціального захисту населення Харківської області на 2011–2015 роки. Стан їх виконання, а також, травматизму на виробництві, заслуханий на засіданнях обласної територіальної тристоронньої соціально - економічної ради в червні та вересні 2014 року.
На виконання Указу Президента України від 18.08.2006 № 685 «Про День охорони праці» з 22 по 28 квітня 2014 року в районах та містах області проведено Тиждень охорони праці, в рамках якого був організований конкурс «Краща установа з питань охорони та умов праці».
Забезпечено здійснення державного контролю у сфері охорони праці. Фахівцями місцевих управлінь протягом 2014 року на підприємствах, установах та організаціях області, проведено 1024 вивчення щодо дотримання чинного законодавства з питань охорони праці, встановлено контроль за усуненням керівниками підприємств виявлених недоліків. Щодо 80 підприємств, де виявлені найбільш небезпечні порушення, а також тих, де ці порушення не усунуті в визначені терміни, подання направлені до контролюючих органів, більшість - до територіального управління Державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки України у Харківській області для вжиття відповідних заходів реагування.
Однак, в деяких районах зазначена робота була не достатньо організована. Найменшу кількість вивчень проведено у Дворічанському (2), Вовчанському (3) та Ізюмському (5) районах, а у Лозівському районі такі вивчення не проводились. У Чугуївському, Богодухівському, Валківському, Великобурлуцькому, Шевченківському районах, а також, м. Первомайськ та Люботин, стан виконання наданих рекомендацій щодо усунення порушень з питань охорони праці складає менше 80 %, при цьому жодного подання до наглядових органів не направлялося.
Забезпечено роботу по реалізації державної політики щодо соціального захисту працівників, зайнятих на роботах з шкідливими та важкими умовами праці.
Першочерговим завданням в роботі було забезпечення своєчасного та якісного проведення атестації робочих місць за умовами праці, і перш за все тих, які передбачені Списками № 1 і № 2 пільгового пенсійного забезпечення.
З цією метою протягом 2014 року фахівцями місцевих управлінь соціального захисту населення проведено 623 вивчення із зазначених питань, вжито заходів щодо усунення виявлених порушень чинного законодавства. Інформацію щодо 76 підприємств області, на яких в порушення вимог постанови Кабінету Міністрів України від 01.08.1992 № 442 «Про Порядок проведення атестації робочих місць за умовами праці» не вирішується питання проведення атестації робочих місць за умовами праці (далі - атестація), було направлено до прокуратури області для вжиття заходів прокурорського реагування, щодо 54 підприємств (виявлені з початку року) - до Територіальної державної інспекції з питань праці в Харківській області. Останньою здійснено 557 перевірок підприємств із зазначених питань, внесено 9 постанов про накладення адміністративного стягнення (штрафу) на посадових осіб на суму 12,2 тис. грн..
Для забезпечення функцій, покладених на державну експертизу умов праці, проведено 105 експертиз якості атестації робочих місць за умовами праці, внесено пропозиції щодо скасування 8-ти наказів про результати атестації робочих місць, як таких, що не відповідають діючому законодавству.
Станом на 01.01.2015 року з 40,8 тис. робочих місць, які підлягали атестації на підприємствах області, було атестовано 40,5 тис., в т.ч. 3,5 тис. робочих місць атестовано протягом 2014 року. Показник питомої ваги атестованих робочих місць до потрібного в порівнянні з аналогічним періодом минулого року покращився і склав 99,3% проти 99,1 %. Для робочих місць, професії працівників яких передбачені Списками № 1 та № 2 цей показник склав 98,4%.
Найменша питома вага атестованих робочих місць залишається у Ізюмському (78,9 %), Дворічанському (82,6%), Близнюківському (83,6 %) та Печенізькому (84,9%) районах.

Продовжувалась робота щодо виявлення та включення до переліку підприємств, установ і організацій області, де є робочі місця зі шкідливими та важкими умовами праці, нових підприємств, а також оновлення інформації про вже включені підприємства. На цей час до переліку включено близько 1,7 тис. підприємств, організацій та установ області та більше 2,5 тис. записів про стан проведення атестації. Однак, торік несвоєчасно вносилася зазначена інформація у Вовчанському, Дергачівському, Лозівському районах області та Фрунзенському районі м.Харкова.
Забезпечено проведення щоквартального моніторингу стану умов праці, яким охоплено більше 1400 підприємств, установ та організації області. Станом на 01.01.2015 в шкідливих та важких умовах праці було зайнято більше 85 тис. працівників. Всього по області за результатами атестації підтверджено право на пільгове пенсійне забезпечення за Списком № 1 – 3,1 тис. працівників, за Списком № – 20,5 тис. працівників, додатковою відпусткою користуються 59,2 тис. осіб, скорочений робочий тиждень встановлено 11,2 тис. особам, доплати за умови праці отримують майже 53 тис. чоловік. Безкоштовно одержують молоко 27,8 тис. осіб. Однак, за результатами вивчень, проведених протягом року в місцевих управліннях соціального захисту, встановлено, що зазначений моніторинг неякісно проводиться у Великобурлуцькому, Красноградському, Золочівському та Дергачівському районах.
На фоні закріплення в області стійкої тенденції до зниження виробничого травматизму та профзахворюваності, збільшилася на 63% кількість випадків смертельного травматизму ( стався 31 випадок проти 19 за аналогічний період минулого року, 8 - внаслідок пожежі будівлі, яка розташована на території ПАТ «Хартрон»).
Вперше за декілька років спостерігається незначне зростання рівня травматизму невиробничого характеру на 0,7 % (сталося 121,4 тис. проти
120,5 тис. випадків у 2013 році). Більше ніж на 5 % зріс травматизм невиробничого характеру у м.Харкові, Барвінківському, Валківському, Великобурлуцькому, Зміївському, Красноградському, Сахновщинському та Харківському районах області. Разом з цим, протягом року питання посилення профілактичної роботи на засіданнях дорадчих органів (рад або комісій з питань безпечної життєдіяльності населення) в м. Харкові розглядалось лише в 4 районах, а у Валківському та Великобурлуцькому районах не розглядались взагалі.

Безперешкодний доступ

В області забезпечено реалізацію Заходів щодо створення безперешкодного життєвого середовища для осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення на 2009-2015 роки, затверджених розпорядженням обласної державної адміністрації від 08.12.2009 № 712, що дало позитивні наслідки.
Стан доступності будівель управлінь праці та соціального захисту населення, інтернатних закладів системи соціального захисту населення та територіальних центрів соціального обслуговування (надання соціальних послуг) досяг 100%. Всі будівлі, які технічно неможливо обладнати засобами доступу у відповідності до вимог ДБН, на цей час обладнані пристосованими пандусами та кнопками виклику. Вжито заходів щодо надання соцпослуг для маломобільних громадян всіма місцевими органами соціальної сфери, в тому числі і тими, що знаходяться в недоступних для осіб з інвалідністю приміщеннях.
Головним органом в системі управління роботою з питань забезпечення доступного середовища для осіб з обмеженими фізичними можливостями є обласний комітет із забезпечення доступності інвалідів та інших маломобільних груп населення до об’єктів соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури (далі – Обласний комітет доступності), роботу якого організаційно забезпечує Департамент. Протягом 2014 року проведено 4 засідання Обласного комітету доступності, на яких розглянуто 8 питань.
Здійснюється координація роботи створених в районах області та містах обласного підпорядкування комітетів доступності (створено 34 комітети в районах області та містах обласного підпорядкування, а також комітет доступності при Харківській міській раді). Протягом 2014 року проведено 72 засідання цих комітетів та розглянуто 132 питання. Прийнято ряд рішень, направлених на поліпшення стану доступності об’єктів соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури області.
Однак, в окремих районах не забезпечено щоквартального проведення засідань комітетів доступності: проведено по одному засіданню комітету доступності в Ізюмському, Печенізькому районах та м. Лозова, а у Дергачівському районі такі засідання протягом року взагалі не проводились.

Питання гендерної рівності, запобігання насильству в сім'ї та протидії торгівлі людьми
Департаментом та місцевими управліннями соціального захисту населення відповідно до розпорядження голови обласної державної адміністрації від 20.05.2014 № 203 забезпечена реалізація заходів щодо попередження насильства в сім’ї, протидії торгівлі людьми та гендерної рівності, включених до комплексної Програми соціального захисту населення Харківської області.
Серед реалізованих заходів - проведення в області гендерного марафону «Ми рівні, бо ми того гідні!», 124 гендерних тижнів та біля 0,6 тис. семінарів на тему: «Жінка на ринку праці, щорічної Всеукраїнської акції “16 днів проти насильства”, під час якої відбувся 341 інформаційно-просвітницький захід («круглі столи», наради, семінари-тренінги, лекції, бесіди, диспути, відеолекторії, виховні години, конкурси з різних напрямків роботи, різноманітні за змістом та тематикою виставки), тощо.
Департаментом спільно з Харківським обласним центром зайнятості населення в рамках проведення інформаційно-просвітницької акції «Велика перерва» упродовж червня-серпня 2014 року здійснено 36 виїздів до позаміських закладів оздоровлення та відпочинку області, під час яких з дітьми та підлітками (від 7 до 17 років), проведені бесіди з питань протидії торгівлі людьми, попередження насильства в сім'ї та гендерної рівності.
Організаційно забезпечено роботу обласної Координаційної ради з питань сім'ї, ґендерної рівності, демографічного розвитку, запобігання насильству в сім'ї та протидії торгівлі людьми (протягом 2014 року проведено 4 засідання, розглянуто 9 питань).
Департаментом для підвищення рівня кваліфікації спеціалістів з цих напрямів роботи протягом 2014 року організовано та проведено 3 «круглих столи», 2 навчальних семінари, 4 семінари – тренінги та науково – практичну конференцію, під час яких розповсюджувалися тематичні інформаційні матеріали. За пропозицією Департаменту 32 фахівці місцевих управлінь соціального захисту населення підвищили кваліфікацію в Харківському регіональному інституті державного управління Національної академії державного управління при Президентові України.
Вжито організаційних заходів щодо налагодження обліку випадків насильства в сім’ї згідно з Інструкцією, затвердженою спільним наказом Міністерства України у справах сім’ї, молоді та спорту, Міністерства внутрішніх справ України від 07.09.2009 №3131/386.
Кількість звернень, що надійшли з приводу насильства в сім’ї, у 2014 році в порівнянні з 2013 роком зменшилася більш ніж вдвічі (звернулися 4942 особи, за 2013 рік – 10325 осіб). Звернень від осіб, що ймовірно постраждалих від торгівлі людьми, не було.
Стан роботи з питань попередження насильства в сім’ї, вивчено в управліннях соціального захисту населення Богодухівського, Борівського, Валківського, Великобурлуцькому, Золочівського, Куп’янського, Сахновщинського, Харківського районів області та Ленінскому і Червонозаводському Комітетах у справах сім’ї, молоді та спорту Департаменту у справах сім’ї, молоді та спорту Харківської міської ради. Найпоширенішими недоліками у роботі управлінь є:
- не виконання вимог п.10 Порядку розгляду заяв та повідомлень про вчинення насильства в сім’ї або реальну загрозу його вчинення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.04.2003 № 616. Так не створюються групи спеціалістів, які безпосередньо в сім'ях повинні вивчати причини насильства в сім'ї з метою надання необхідних соціальних послуг. Як наслідок, соціальні послуги всього у 2014 році 20,4 % сімей, в яких сталися випадки насильства.
- слабка координація дій районних управлінь зі службами у справах дітей, центрами соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді та відділами внутрішніх справ з питань попередження насильства в сім’ї, що призвело до не своєчасного надходження повідомлень з райвідділів міліції (у 2014 році 2703, або 55%, надійшло до місцевих управлінь соціального захисту населення з порушенням термінів).
Впродовж 2014 року питання попередження насильства в сім’ї на засіданнях консультативно-дорадчих органів в Барвінківському, Борівському, Дергачівському, Коломацькому, Шевченківському районах не розглядалися, а у Вовчанському, Ізюмському, Краснокутському, Куп’янському, Лозівському та Нововодолазькому районах зазначені органи не створені взагалі.

Організація проходження в області громадянами України альтернативної (невійськової) служби
Департаментом встановлено контроль за організацією проходження в районах області альтернативної (невійськової) служби. Станом на 31 грудня 2014 року службу в області проходять 12 чол., з яких 11 чол. мешкає в сільській місцевості, 1 чол. – у м. Харкові.
Виявлена низка порушень вимог Положення про порядок проходження альтернативної (невійськової) служби, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10 листопада 1999 року № 2066 в управлінні праці та соціального захисту населення Дергачівського району.

Соціальний захист бездомних громадян та осіб, звільнених з місць позбавлення волі.

Одним із завдань органів соціального захисту населення є соціальний захист бездомних осіб та осіб, звільнених з місць позбавлення волі.
Постійно працює комунальний заклад «Харківський міський центр реінтеграції бездомних осіб», діяльність якого спрямована на поступове повернення бездомних громадян та осіб, звільнених з місць позбавлення волі, до самостійного повноцінного життя шляхом надання комплексу соціальних послуг з урахуванням індивідуальних потреб. За звітний період Центром було взято на облік 835 осіб, 46 особам надано допомогу у відновлені документів, 606 особам надана тимчасова реєстрація за адресою Центру, 16 мешканців центру влаштовано до будинків-інтернатів системи соціального захисту населення.
Долучені до роботи з бездомними громадянами територіальні центри. Так у 2014 році відділенням обліку бездомних осіб при територіальному центрі соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Чугуївської міської ради взято на облік 24 особи, з них отримали реєстрацію 20 осіб, 4 надаються послуги щодо відновлення документів та влаштування до будинків-інтернатів.
У квітні минулого року територіальна громада міста Ізюм вишукала можливість відкрити відділення обліку бездомних осіб при територіальному центрі з фінансуванням за рахунок міського бюджету.
У м. Вовчанськ функціонує комунальна установа Вовчанський спеціальний будинок-інтернат, розрахований на 162 ліжко-місця для постійного проживання громадян похилого віку та інвалідів, звільнених з місць позбавлення волі, які потребують постійного стороннього догляду, побутового та медичного обслуговування. Станом на 01.01.2015 в будинку-інтернаті на державному утриманні перебуває 109 осіб.
В Лозівському районі, смт. Краснопавлівка функціонує соціальна установа Центр адаптації звільнених осіб «Дім на півдороги». У 2014 році послугами Центру скористалися 71 особа.

В області та м. Харкові організовано роботу 43 районних (міських) спостережних комісій. У 2014 році проведено 394 засідання, на яких розглядалися питання належної організації соціальної підтримки та адаптації осіб, звільнених від відбування покарання. За звітний період до районів та міст області поступило 480 звільнених осіб, з них 73 особи потребували допомоги у вирішенні соціально-побутових проблем, відновлено документів - 18 особам, надано матеріальну допомогу – 11 особам, працевлаштовано – 13 осіб, з інших різних питань - 35 осіб отримали необхідну консультацію та допомогу у вирішенні.
Управління праці та соціального захисту населення районних (міських) державних адміністрацій співпрацюють з виправними установами та звільненими особами, які поступають в район (місто) за повідомленнями установ або звертаються особисто. У 2014 році працівниками органів соціального захисту населення в установах виконання покарань області проведені 130 заходів (лекції, бесіди, роз’яснення, зустрічі) з питань підготовки осуджених до звільнення, яким охоплено близько 2,0 тис. осіб.

Забезпечення соціальних гарантій.

Одними із пріоритетних напрямків на 2014 рік, визначеними Міністерством соціальної політики, були забезпечення своєчасності виплат соціальних допомог та підвищення їх адресності.
Поставлені завдання структурними підрозділами з питань соціального захисту населення області виконані.
Станом на 01.01.2015 різні види державних соціальних допомог та субсидій за рахунок субвенції з державного бюджету отримали 255 тис. осіб (сімей) на суму понад 2,3 млрд. грн.

У січні–грудні минулого року призначено субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг 134,8 тис. сімей, на загальну суму 129,2 млн.грн., на придбання твердого палива та скрапленого газу - 7773 сім'ям на суму 6,1 млн.грн. Сума призначеної субсидії на відшкодування оплати житлово-комунальних послуг в середньому у грудні склала 354,3 грн. (збільшилась у порівнянні з відповідним періодом минулого року на 48%). Майже кожна п'ята родина отримала субсидію за виняткових обставин на підставі рішень комісій.
За звітний період місцевими управліннями забезпечено своєчасне призначення та виплату державної соціальної допомоги 166,1 тисячам сімей з дітьми, малозабезпеченим сім'ям, інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам на загальну суму 2,1 млрд. грн.

Завдяки підвищенню у 2012 році розміру допомоги особам, які здійснюють догляд за інвалідами І-ІІ групи внаслідок психічного розладу, кількість отримувачів на кінець 2014 року складла 1736 осіб. Сума виплаченої допомоги - 26,2 млн. грн.
З метою здійснення контролю за цільовим використанням коштів, передбачених для надання населенню субсидій та допомог, державними соціальними інспекторами органів соцзахисту (станом на 01.01.2015 фактично працює — 93 чол.) у 2014 році обстежено майже 47,0 тис. сімей для підтвердження їх права на призначення допомоги; проведено 137,7 тис. перевірок достовірності інформації про доходи та майновий стан отримувачів допомоги. Як результат, виявлено надміру отриманих громадянами коштів по призначеним субсидіям на суму 880,8 тис. грн., повернуто до бюджету 599,42 тис. грн., з них за минулі роки 135,02 тис. грн. Середьообласний показник повернення становить 68%. Залишок коштів, який підлягає поверненню до бюджету, станом на 01.01.2015 року складає 281,38 тис. грн. або 32 %, з них по м. Харкову 217,42 тис. грн.. (78%). Менше обласного показника повернуто управліннями Сахновщинської (53%), Лозівської (59%) райдержадміністрацій. Найслабше проводиться робота в управлінні Зачипилівської (8%) райдержадміністрації, а в управлінні Барвінківського району протягом 2014 року не повернуто жодної суми.

У 2014 році були внесені чисельні зміни до законодавчої бази з питань соціального захисту населення, зокрема в частині адресного спрямування різних видів державної підтримки:
1. Затверджені соціальні нормативи споживання житлово-комунальних послуг для надання пільг і субсидій та внесені зміни до Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 № 848.

2. Запроваджено новий вид допомоги на оплату комунальних послуг - компенсацію додаткових витрат на оплату послуг газопостачання, централізованого опалення і централізованого постачання гарячої води у зв'язку з підвищенням цін і тарифів на ці послуги (далі - компенсація). За призначенням компенсації звернулися 641 особа, призначено компенсацію - 445 сім'ям на суму 201,1 тис. грн. Однією із причин небажання населення звертатися за призначенням компенсації - це неповний перелік послуг, на які розраховується компенсація (не надається на водопостачання, водовідведення, електропостачання, вивезення побутових відходів).
Незважаючи на те, що процент охоплення населення даним видом допомоги досить незначний, існує проблема заборгованості по розрахункам із комунальними підприємствами. Заборгованість в цілому по області складає 172,3 тис. грн.. З них - найбільша заборгованість по м. Лозова — 26,7 тис. грн., по м. Ізюм — 3,4 тис. грн., по Харківському району — 3,8 тис. грн., по місту Харків - 129,5тис. грн. (Московський район — 38,6 тис. грн., Комінтернівський район - 30,2 тис. грн., Дзержинський район - 19,3 тис. грн., Жовтневий район - 16,0 тис. грн., Фрунзенський - 11,4 тис. грн., Орджонікідзевський - 9,1 тис. грн.)

3. З 1 липня 2014 допомоги при народженні дитини та по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку об'єднані в один вид допомоги - це допомогу при народженні дитини. Внаслідок цього у 2014 році у порівнянні з 2013 роком загальна кількість отримувачів допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку зменшилась у 5 разів: з 67 тис. осіб до 13,5 тис. осіб.
4. Удосконалено постанову Кабінету Міністрів України від 29.04.2004 № 558 “Про затвердження Порядку призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги”: зменшено перелік документів, необхідних для призначення щомісячної компенсаційної виплати непрацюючим фізичним особам; спрощено порядок призначення і виплати компенсацій. Кількість отримувачів залишилася майже на рівні минулого року. 2806 осіб (більше на 13 осіб).
Станом на 01.01.2015 заборгованість по виплаті компенсації складає 85 тис. грн, в тому числі за минулі роки 29,9 тис. грн., за 2014 рік 55,1 тис. грн. Критична ситуація, яка склалася по місту Первомайський, не змінилася, заборгованість за минулі 2006 - 2010 роки не погашена і складає 29,9 тис. грн. Також, не забезпечено потребу у коштах до кінця 2014 року на виплату компенсації в Ізюмському районі — 37,5 тис. грн., Великобурлуцькому — 17,6 тис. грн.

З означеного питання у грудні 2014 року проведено перевірку Мінсоцполітики управлінь адміністрацій Орджонікідзевського, Київського, Московського районів Харківської міської ради та управління праці та соціального захисту населення Ізюмської міської ради. Вказано на несвоєчасність прийняття рішень при призначенні компенсації (10 денний термін) та здійснення призначення компенсації на підставі висновку лікарсько - консультаційних комісій без зазначення інформації про нездатність особи до самообслуговування.

5. З жовтня 2014 року запроваджено новий вид адресної грошової допомоги для внутрішньо переміщених осіб, які переселилися з тимчасово окупованої території та районів проведення антитерористичної операції. Станом на 01.01.2015 року забезпечено виплату допомоги понад 22,0 тис. сімей (осіб) на загальну суму 36,7 млн. грн.

Вагома робота була проведена органами соціального захисту населення з надання соціальної підтримки внутрішньо переміщеним особам з АР Крим, Луганської та Донецької областей.

З метою належного виконання нормативних та законодавчих актів з означеного питання, Департаментом було вжито ряд організаційних заходів для забезпечення виконання поставлених завдань: проведені наради з начальниками місцевих управлінь; питання щодо підтримки осіб, які переміщуються з тимчасово окупованої території та районів проведення антитерористичної операції розглянуто на колегії у грудні 2014 року; відпрацьовувалися з Міністерством соціальної політики України питання неврегульованості положень законодавства з нормативними актами; направлялися чисельні запити щодо правильного застосування законодавчих норм.
Для прискорення роботи з обліку переміщених осіб управління соціального захисту працювали за гнучким графіком, залучалися до прийому представники органів Пенсійного фонду, територіальних центрів та центрів соціальних служб у справах сім’ї, дітей та молоді, тощо.
За результатами проведеної роботи починаючи з жовтня місяця взято на облік та видано відповідних довідок станом на 04.02.2015 129,0 тис. громадян (93,7 тис.сімей). Найефективніше робота з обліку внутрішньо переміщених осіб була організована у м. Ізюмі та Московському районі м. Харкова.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 № 535 «Про затвердження Порядку використання коштів, що надійшли від фізичних та юридичних осіб для надання одноразової грошової допомоги постраждалим особам та особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України або району проведення антитерористичної операції» до Міністерства соціальної політики України підготовлено подання на виділення одноразової грошової допомоги 36 внутрішньо переміщеним особам на загальну суму 62 388 грн.

Завдяки налагодженій співпраці з міжнародними організаціями, з метою соціальної підтримки внутрішньо переміщених осіб, органами соціального захисту проводиться робота по формуванню списків на виплату матеріальної грошової допомоги за рахунок коштів Міжнародної організації з міграції.
Оперативно в цьому напрямку спрацювали управління соціального захисту населення Харківської райдержадміністрації, м. Куп’янськ, адміністрації Київського, Комінтернівського, Московського, Червонозаводського районів Харківської міської ради. Зазначену допомогу вже отримали майже 4,0 тис. осіб у розмірі 235 евро на сім'ю.

Соціальний захист пільгових категорій громадян
В області налагоджено облік даних про пільгові категорії населення, а також запроваджені адресні розрахунки з організаціями та підприємствами-надавачами комунальних послуг.
Станом на 01.01.2015 на обліку в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги перебуває 714,7 тис. осіб.
Протягом 2014 року пільги з оплати житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива та скрапленого газу, на послуги зв’язку та інші пільги, в тому числі пільговий проїзд профінансовано на суму 523,9 млн. грн. станом на 01.01 2015 поточна заборгованість становить 55,0 млн. грн..
З прийняттям Закону України «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» в законодавстві відбулися зміни в частині пільгового забезпечення, які набудуть чинності з 01.07.2015 року.

Санаторно-курортне лікування окремих категорій громадян.
На початок 2014 року забезпечення путівками потребували 14996 ветеранів війни та інвалідів, з яких санаторно-курортне лікування отримали 3170 осіб, що становить 21,1 % від потреби, у тому числі 1556 путівок придбано місцевими управліннями за рахунок коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, що у порівнянні з минулим роком на 38 путівок більше.
Грошову компенсацію замість санаторно-курортного лікування отримали 2168 інвалідів війни та 451 інвалід загального захворювання та з дитинства на загальну суму 836,1 тис.грн.

Разом з тим, в окремих управліннях не встановлено належний контроль за цільовим використанням путівок. Незадовільною в цьому напрямку є робота управлінь праці та соціального захисту населення Нововодолазької та Дергачівської райдержадміністрацій. Так в управлінні Нововодолазької райдержадміністрації виявлено, що у 2014 році оздоровлено учасника війни у санаторії «Дніпровський», путівка до якого придбана за рахунок коштів Мінсоцполітики, передбачених бюджетною програмою «Заходи із соціальної, трудової та професійної реабілітації інвалідів» (КПКВ 2507030). Путівку до санаторію «Роща», придбану за рахунок коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам для забезпечення ветеранів війни та осіб, на яких поширюється чинність Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», видано інваліду загального захворювання.

Крім того, з порушеннями ведеться бухгалтерський облік путівок, що надходять до управління, а в управлінні праці та соціального захисту населення Дергачівської райдержадміністрації, путівки взагалі не обліковуються.
Без наявних заяв від інвалідів війни замовляються кошти на виплату грошової компенсації за невикористане санаторно-курортне лікування. В УПСЗН Дергачівської РДА на виплату зазначеної компенсації замовлено кошти на суму 7586 грн. (22 чоловіка) при тому, що в наявності є заяви тільки від 2 інвалідів. Зазначене призводить до утворення залишків бюджетних коштів на рахунку управління та, як наслідок, до їх перевитрат.
У 2014 році за санаторно-курортними путівками пройшли оздоровлення 1067 громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, 44,4 % від потреби (2403 путівки, в тому числі 328 дитячих).

У зв’язку з тим, що заїзд по більшості путівках припав на осінньо-зимовий період, місцевими органами соціального захисту населення не використано та повернуто 87 путівок. Найбільшу кількість путівок повернуто управліннями праці та соціального захисту населення адміністрації Комінтернівського (17 путівок), Ленінського (17 путівок), Орджонікідзевського (10 путівок) районів Харківської міської ради, управлінням праці та соціального захисту населення Дергачівської райдержадміністрації (14 путівок).
З 01.01.2015 набрали чинності зміни до Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», згідно яких пільги на санаторно-курортне лікування постраждалих осіб в 2015 році поширюються на дорослих громадян, віднесених до категорії 1, та дітей-інвалідів, яким установлено інвалідність, пов’язану з Чорнобильською катастрофою.

Забезпечення інвалідів автомобілями.

При потребі в забезпеченні інвалідів автомобілями 5,1 тис., у 2014 році автомобілі, виготовлені за рахунок коштів державного бюджету, до області не надходили.
Разом з тим, протягом 2014 року інвалідам видано 6 автомобілів, які були в користуванні, та 3 автомобіля в якості гуманітарної допомоги.
Відповідно до вимог Порядку забезпечення інвалідів автомобілями, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.07.2006 № 999, членами сімей після смерті інвалідів викуплено 46 автомобілів.
Грошову компенсацію на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів, та на транспортне обслуговування отримали 3341 інвалід на суму 810,99 тис.грн.
В рамках проведення роботи по наповненню Централізованого банку даних з проблем інвалідності протягом 2014 року на облік для забезпечення автомобілями поставлено 109 інвалідів, знято з обліку у зв’язку зі смертю 168 інвалідів.

Забезпечення технічними та іншими засобами реабілітації.

Починаючи з 2012 року, в області запроваджено новий механізм забезпечення окремих категорій населення технічними та іншими засобами реабілітації.
Місцевими органами соціального захисту населення у Централізованому банку даних з проблем інвалідності розміщено замовлення на виготовлення, за рахунок коштів державного бюджету, 4464 крісла колісного та 24036 технічних засобів реабілітації.
Сервісним центром, який діє на базі Харківського казенного експериментального протезно-ортопедичного підприємства, інвалідам до місця їх проживання доставлено та видано у користування 2639 крісел колісних, що становить 59,1 % від замовлених та 13805 технічних засобів реабілітації, або 57,4 % від потреби.
Разом з тим, місцевими управліннями праці та соціального захисту населення, за рахунок поставок минулих років та з числа повернутих до управління, у користування інвалідам видано 593 технічних засобів реабілітації, з яких 256 крісел колісних.

Надання особам з інвалідністю соціальної та професійної реабілітації.

На виконання Закону України «Про реабілітацію інвалідів в Україні», з метою отримання інвалідами реабілітаційних послуг, зокрема професійної реабілітації, Кабінетом Міністрів України постановою від 31.01.2007 № 80 затверджено Порядок надання інвалідам та дітям-інвалідам реабілітаційних послуг».
З 2013 року направлення інваліда або дитини-інваліда до реабілітаційної установи здійснюється органами соціального захисту населення на місцевому рівні.
Слід зазначити, що за період 2013-2014 років суттєво зменшилася кількість направлень інвалідів та дітей-інвалідів до реабілітаційних установ (до 2013 року до центрів професійної реабілітації інвалідів за рік у середньому направлялося 48 осіб з інвалідністю, у 2014 році направлено лише 8 осіб).
Такий стан справ свідчить про неналежний рівень організаційної роботи на місцях щодо отримання інвалідами реабілітаційних послуг, що не дає їм можливості повністю інтегруватися до суспільного життя.

Виплата матеріальної допомоги

В рамках Комплексної обласної програми соціального захисту населення Харківської області у травні 2014 року здійснена виплата адресної допомоги для забезпечення інвалідів війни мобільним зв`язком (шляхом оплати розмов 200 грн. на рік на одну особу), фактично отримали допомогу 46 інвалідів Великої Вітчизняної війни на суму 9,69 тис.грн.
За 2014 рік на засіданнях Комісії з питань надання одноразової адресної грошової допомоги мешканцям Харківської області, які опинилися в скрутній життєвій ситуації, розглянуто 954 звернення. За результатами розгляду яких одноразову адресну грошову допомогу надано 377 громадянам на суму понад 3,1 млн. грн..
Протягом 2014 року цільову адресну матеріальну допомогу отримали 827 осіб з числа громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на загальну суму 601,547 тис. грн..

Крім того, з червня 2014 року розпочато виплату щомісячної допомоги 2 вдовам військовослужбовців, які загинули під час масових акцій громадського протесту у місті Києві, на утримання дітей за рахунок коштів обласного бюджету на загальну суму 30,7 тис. грн. (4 дитини у розмірі прожиткового мінімуму до досягнення ними 18 річного віку).
На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2011 № 158 «Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання одноразової матеріальної допомоги інвалідам та непрацюючим малозабезпеченим особам», з державного бюджету було виділено 575 тис. грн., що склало 10% від потреби, допомогу виплачено 1211 особам.

Щодо соціального захисту осіб які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи

На обліку в місцевих управліннях перебуває 22 484 громадян, які користуються пільгами відповідно до Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», в тому числі 6578 інвалідів.
Спостерігається стала тенденція до зменшення кількості громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи. Так, в порівнянні з 2013 роком кількість постраждалих громадян скоротилася на 512 чол. Це пов’язано насамперед зі збільшенням смертності та досягненням потерпілих дітей повноліття.
Для вирішення питання перерахунку пенсій громадянам з числа інвалідів внаслідок каліцтва або захворювання (категорія 1) та осіб, які втратили годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи, протягом року проведено 14 засідань Регіональної комісії з визначення даних про заробітну плату працівників за роботу в зоні відчуження в 1986-1990 роках, за результатами яких прийнято рішень про достатність підстав для видачі довідок по 29 справам.
Із загальної кількості постраждалих осіб, понад 21 тис. користуються пільгами на медичне обслуговування громадян.

Разом з тим, протягом останніх років при розрахунковій потребі 7,7 млн. грн. на медичне обслуговування постраждалих громадян з державного бюджету виділяється не більше 1,5 млн. грн., що складає лише 19,5 % від потреби. Це призводить до незадоволення в повному обсязі потреб громадян і, як наслідок, до збільшення звернень з цього питання.
На забезпечення у 2014 році програми «Соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» з державного бюджету профінансовано 42, 1 млн. грн.

Надання соціальних послуг
Важливою складовою соціального захисту вразливих верств населення є система надання соціальних послуг, яких потребують близько 140 тисяч мешканців області.
Значне місце в системі надання соціальних послуг належить центрам соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, яких в області 44.

Протягом 2014 року на обліку місцевих ЦСССДМ перебувало 27,1 тис. сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах, соціальним супроводом охоплено понад 6, тис. сімей. В результаті проведеної роботи: надано допомогу в оформленні (відновленні) документів – 2156 сім’ям, отриманні реєстрації – 523, поліпшенні житлово-побутових умов – 1917, у влаштуванні на навчання – 342, надано сприяння у працевлаштуванні – 538, направленні до медичних установ для отримання відповідної допомоги – 1195, до 32 сімей повернуто дитину з закладу державного утримання, у 621 сім’ї діти залишилися на вихованні родин. З позитивним результатом знято з соціального супроводу 4876 сімей.

Особлива увага приділяється сім’ям, які прибувають до Харківської області із зони АТО. За допомогою до ЦСССДМ звернулися 1864 сім’ї зазначеної категорії, в яких виховується 2685 дітей.
Під соціальним супроводженням центрів перебувало 86 дитячих будинків сімейного типу (572 дитини), та 358 прийомних сімей (664 дитини). За 2014 рік навчено 49 кандидатів у прийомні батьки, батьки-вихователі та 91 кандидат в опікуни/піклувальники. Підвищили виховний потенціал 327 осіб з числа прийомних батьків та батьків-вихователів.

Для здійснення соціальної роботи з вагітними жінками та жінками, які народили дитину та мають намір відмовитися від неї при жіночих консультаціях та пологових будинках, відділеннях лікарень функціонують 48 консультаційних пунктів. За 2014 рік надійшло 75 повідомлень, щодо жінок, які виявили намір відмовитися від новонародженої дитини. У результаті наданих соціальних послуг та соціального супроводу 42 жінки змінили рішення та залишили дитину в сім’ї.

Соціальною роботою з адаптації до самостійного (незалежного) життя охоплено 188 випускників 9-11 класів закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування. 3434 неповнолітнім та молоді, які мають проблеми з законом, надано понад 20 тисяч соціальних послуг.

Одним з найвагоміших надавачів соціальних послуг в області традиційно залишаються територіальні центри соціального обслуговування (надання соціальних послуг), які функціонують у кожній адміністративно-територіальній одиниці. Протягом 2014 року виявлено 105,3 тис. осіб, що потребують різних видів соціальних послуг, з них 97 тис. осіб охоплено соціальним обслуговуванням. У порівнянні з 2013 роком кількість виявлених збільшилася на 3,6 %, а обслужених - на 10,3 %. Обслуговування осіб здійснюють 3,6 тис. працівників територіальних центрів. Показник охопленості складає 92,1 %. Найефективніше у цьому напрямі спрацювали у Куп’янському міському та районному територіальних центрах, де забезпечено усіх потребуючих громадян соціальними послугами.
На рівні вище 90 відсотків реалізовано право громадян на обслуговування у 12 терцентрах області. Найнижчий показник охоплення має Нововодолазький терцентр (79,5 %).

Соціальною допомогою вдома охоплено 36,5 тис. осіб, що становить 86,2 % від кількості потребуючих (виявлено – 42,4 тис. осіб). На рівні вище 90 відсотків реалізовано право громадян на надомне обслуговування у 14 терцентрах області. Середнє навантаження на одного соціального робітника у відділеннях соціальної допомоги вдома залишається високим та складає 12-13 осіб як в міській, так і в сільській місцевості.

Незважаючи на обмежені фінансові можливості, у звітному році терцентрами проводилася робота з розвитку послуг та інноваційних підходів: відкрито спеціалізоване відділення для надання транспортних послуг «Соціальне таксі» у територіальному центрі міста Лозова; 12 територіальними центрами запроваджено надання послуги паліативного догляду (87 працівників пройшли навчання з даного напрямку діяльності); збережена позитивна динаміка щодо забезпечення потребуючих комплексним соціальним обслуговуванням - 105 мультидисциплінарними командами надано послуг 12,5 тисячам громадян.

Активну участь терцентри приймали в роботі по забезпеченню найнеобхіднішим осіб, переміщених з зони проведення антитерористичної операції. Майже при кожному терцентрі були відкриті пункти прийому від населення продуктів харчування, ліків, одягу тощо. До співпраці залучалися громадські, волонтерські та благодійні організації, підприємства, організації, установи, фізичні особи тощо. Спільними зусиллями протягом 2014 року натуральну допомогу отримали майже 21 тис. громадян (в тому числі 1,4 тис. осіб, переміщених із з зони проведення антитерористичної операції) на загальну суму 760 тис. грн.

На функціонування територіальних центрів у 2015 році місцевими бюджетами затверджені видатки в сумі 114,4 млн. грн., що на 1,7 млн. грн. більше ніж у минулому році. Прийняття керівниками установ раціональних управлінських рішень щодо оптимізації штатної структури, забезпечення високого професійного рівня фахівців, ефективного використання коштів дасть можливість тер центрам нормально функціонувати протягом 2015 року, навіть в умовах підвищення тарифів на комунальні послуги.

Вагомим джерелом фінансової підтримки закладів в умовах обмежених фінансових можливостей місцевих бюджетів є платні послуги. У 2014 році їх отримали 13,4 тис. осіб на загальну суму 2,14 млн. грн. (у 2013 році –
11,6 тис. осіб на суму 2,06 млн. грн.). За рішенням комісій звільнено від плати за надані послуги 21,5 тис. осіб у 25 районах та містах області. Відповідні кошти компенсації з місцевих бюджетів отримали терцентри лише у 4 районах.

Такий стан справ суперечить вимогам чинного законодавства. Актуальним залишається пошук оптимальних моделей соціального обслуговування, в тому числі розширення спектру платних соціальних послуг та використання можливості їх надання із встановленням диференційованої плати.

З метою надання послуг стаціонарного догляду інвалідам, громадянам похилого віку, ветеранам війни і праці, дітям-інвалідам та особам, які звільнені з місць позбавлення волі в області розгорнуто різнопрофільну мережу інтернатних установ.

Станом на 01.01.2015 у 18 будинках-інтернатах на державному утриманні проживає 3,1 тис. осіб, з них 2,2 тис. інвалідів та дітей-інвалідів, 367 недієздатних осіб та осіб, дієздатність яких обмежена.

Обслуговуванням підопічних зайнято 1822 особи, з них медичне обслуговування здійснюють 1075 працівників.
На утримання будинків-інтернатів протягом минулого року за рахунок усіх джерел фінансування використано 134,5 млн. грн., у тому числі: за рахунок загального фонду – 100,4 млн.грн., за рахунок спеціального фонду –
34,1 млн.грн., що забезпечило річну потребу лише на 70 %. Від загального обсягу видатків, як і торік, заробітна плата з нарахуваннями та оплата комунальних послуг і енергоносіїв становила близько 90%.

Дефіцит видатків на харчування, придбання медикаментів, інвентарю, обладнання покривався за рахунок благодійної допомоги та пенсійних коштів. У 2014 році на спеціальні рахунки інтернатних установ з Пенсійного фонду та від органів соціального захисту надійшло 30,0 млн.грн. Це дозволило збільшити витрати на харчування одного підопічного за рахунок усіх джерел фінансування в середньому до 27,0 грн. на добу. Від благодійників отримано 3,0 млн. грн. (2013 р. - 3,1 млн.грн).
Завдяки спонсорській допомозі відремонтовані приміщення харчоблоку і їдальні в Комарівському дитячому будинку-інтернаті; м’яку покрівлю будівлі Богодухівського дитячого будинку-інтернату; в Ржавецькому психоневрологічному інтернаті проведено капітальний ремонт будівлі житлового корпусу; в Хорошевському геріатричному пансіонаті - ремонтні роботи житлових та санітарних кімнат; в Куп’янському психоневрологічному інтернаті відремонтовано будівлю, де обладнано творчу майстерню; в інтернатах упорядковані майданчики для прогулянок, кімнати для реабілітації; придбано меблі, реабілітаційне обладнання, одяг, взуття, медикаменти, засоби гігієни, продукти харчування, тощо.

З початку антитерористичної операції на сході України, з Донецької та Луганської областей до семи інтернатних установ області влаштовано 137 громадян похилого віку, психічнохворих людей, дітей-інвалідів. Завдяки співпраці з Харківською обласною організацією Товариства Червоного Хреста України два психоневрологічних інтернати (Малиженський та Червонооскільський) для переселенців з зони АТО, отримали меблі, продукти харчування, засоби гігієни, одяг. Для більше ста підопічних, переселених з зони АТО, чотири інтернатних установи (Харківський та Хорошевський геріатричні пансіонати, Малиженський та Червонооскільський психоневрологічні інтернати) отримали від Фонду Народонаселення ООН в Україні благодійну допомогу, у вигляді текстильно-трикотажних виробів.

В цілому, у 2014 році проведені поточні ремонти у 29 житлових корпусах, 34 адміністративно-побутових приміщеннях, підготовлено до роботи 10 котелень, відремонтовано 17 систем водопостачання, 11 тепломереж, 11 артезіанських свердловин. У п’яти інтернатах проведено заміну віконних (232 шт.) та дверних (51 шт.) блоків на металопластикові, в інших інтернатах здійснено утеплення вікон та дверей.

На виконання Закону України «Про реабілітацію інвалідів в Україні» підопічні з інвалідністю згідно з індивідуальними програмами реабілітації отримують реабілітаційне обладнання та послуги. В установах працюють кабінети ЛФК, аромотерапії, фізіотерапевтичного, психологічного розвантаження, реабілітолога, кабінета соціально-побутової реабілітації, трудові майстерні.
Значна увага приділяється фізкультурно-спортивній роботі в Шевченківському дитячому будинку-інтернаті. Футбольна команда інтернату стала переможцем футбольного турніру для інвалідів у рамках Футбольної Ліги SENI CUP 2014 у м. Торунь (Польща). Вихованець Мєдвєдєв В. отримав перемогу у Чемпіонаті Європи з легкої атлетики IPC 2014, який проходив у м. Лондон (Великобританія).

Нажаль, не в усіх інтернатах належним чином проводиться робота з соціальної реабілітації інвалідів, особливо психічнохворих з важкими вадами. На високому рівні поставлений процес соціальної реабілітації дітей інвалідів у Богодухівському дитячому інтернаті. Той чи інший ступень покращення спостерігається у всіх вихованців. Найбільш позитивних результатів досягнуто у 10 дітей (діти з лежачого положення навчилися повзати, сидіти, стояти, ходити). Ще 7 вихованців переведено із групи не здатних до навчання у групу дітей, що можуть навчатись.

Як підсумок, можна зазначити, що в області конституційне право громадян на соціальний захист, гарантоване державою, реалізовано в повній мірі. Малозахищені верстви населення отримали необхідну підтримку з боку державних органів. Установи та заклади системи соціального захисту населення області, залучаючи всі наявні фінансові та кадрові ресурси, забезпечили виконання завдань Уряду, незважаючи на значну додаткову навантаженість на працівників без збільшення штатної чисельності.