Довідка про підсумки роботи із зверненнями громадян у першому півріччі 2025 року
До Харківської обласної військової адміністрації за звітний період надійшло 4671 письмове звернення від 9386 громадян, що на 33,3 % більше ніж у першому півріччі 2024 року; у тому числі 1049 звернень подано особисто, поштою – 3622 (у тому числі 466 електронних звернень). Також опрацьовано 11306 звернень, що надійшли з урядової «гарячої лінії».
Найголовнішими залишаються питання соціального захисту, комунального господарства, забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, запобігання дискримінації, охорони здоров’я, аграрної політики та земельних відносин.
Найчастіше громадяни порушували у своїх зверненнях питання соціального захисту – 3576 питань, що становить 76,6 % від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 43,5 % порівняно з показником попереднього року (у 2024 році – 2492 питання, також перше місце). У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання надання матеріальної допомоги у зв’язку з проведенням лікування, призначення або затримки виплати державної соціальної допомоги, зокрема, щомісячної адресної грошової допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам. Крім того, вимушені переселенці потребували сприяння у взятті їх на облік як внутрішньо переміщених осіб, тимчасовому поселенні.
У рамках функціонування «гарячої лінії» з кризових питань 15-48 на базі державного підприємства «Реінтеграція та відновлення» з 2023 року Департамент соціального захисту населення Харківської обласної державної адміністрації (далі – Департамент) залучений в межах компетенції до розгляду звернень громадян, які були сформовані на інформаційно-аналітичному ресурсі «CRM-система Binotel». З початку року опрацьовано 99 звернень.
Продовжують функціонувати «гарячі лінії» Департаменту:
з питань виплати державних соціальних допомог та оформлення довідки ВПО з початку 2025 року (надано консультації за звітний період 1622 громадянам);
з питань забезпечення санаторно-курортним лікуванням, засобами реабілітації окремих категорій громадян, соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (з початку 2025 року надано консультації 552 громадянам).
На базі Харківського обласного центру соціальних служб працюють «гарячі лінії»: з питань психологічної допомоги (з початку поточного року звернулось 90 осіб); з альтернативних форм сімейного виховання (з початку року звернулись 42 особи).
У червні 2024 року розпочала роботу гаряча лінія Харківщини «15-52». Проєкт реалізовано у співпраці з Дитячим фонд ООН (ЮНІСЕФ), за підтримки БО «Українська освітня платформа». За звітний період опрацьовано 3500 звернень.
На другому місці за актуальністю перебувають питання комунального господарства – 526 питань, або 11,3 % від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 31,8 %, порівняно з попереднім роком (у 2024 році – 399 питань).
У зверненнях порушувалися питання електроенергетичного комплексу (71,0 %); газового комплексу та паливних ресурсів (23,5 %); виплати компенсації «Прихисток» та отримання будівельних матеріалів (1,1 %); експлуатації і ремонту житлового фонду, роботи житлово-експлуатаційних підприємств (1,5 %); підключення водопостачання, водовідведення (0,3 %); благоустрою територій (зовнішнє освітлення, санітарна очистка ), ритуальні послуги (1,4 %); оплата за комунальні послуги, тарифи, пільги (0,8 %); скасування заборгованості опалення і гаряче водопостачання (0,4 %).
На третьому місці за актуальністю перебувають питання забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, запобігання дискримінації – 102 питання означеної тематики (2,2 % від загальної кількості). Кількість цих питань збільшилася на 29,1 % (у 2024 році – 79 питань). Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання діяльності правоохоронних органів і органів юстиції.
Четверте місце за актуальністю посіли питання охорони здоров’я – 98 питань, що становить 2,1 % від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань збільшилася на 81,5 %, порівняно з показником попереднього року (у 2024 році – 54 питання).
Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання неправомірних дій працівників закладів охорони здоров’я, роботи МСЕК, встановлення групи інвалідності, надання безоплатної медичної допомоги.
На п’ятому місці за актуальністю перебувають питання аграрної політики та земельних відносин – 54 питання, або 1,2 % від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 74,2 % порівняно з попереднім роком (у 2024 році – 31 питання).
Актуальними залишаються питання вирішення земельних і майнових відносин. земельних відносин. Така кількість звернень до органів виконавчої влади обумовлена веденням бойових дій на території області, а також свідчить про низький рівень знань заявниками законодавства, так як майже всі спори, які виникають з приводу володіння, користування та розпорядження землею, вирішуються виключно в судовому порядку.
Шосте місце за актуальністю посіли питання обороноздатності, суверенітету, міждержавних відносин – 40 питань, що становить 0,9 % від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 68,3 % порівняно з показником попереднього року (у 2024 році – 126 питань). У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання розмінування територій, облаштування укриттів, роботи системи оповіщення повітряної тривоги.
Питання діяльності органів місцевого самоврядування посіли сьоме місце – 39 питань, що 0,8 % від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 58,5 % порівняно з показником попереднього року (у 2024 році – 94 питання).
Восьме місце за актуальністю посідають питання діяльності місцевих органів влади – 37 питань, що становить 0,8 % від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 2,6 % порівняно з попереднім роком (у 2024 році – 38 питань).
Дев'яте місце за актуальністю посіли питання освіти, науково-технічної діяльності – 35 питань, що становить 0,7 % від загальної кількості порушених питань. У порівнянні з аналогічним періодом попереднього року кількість цих питань зменшилася на 22,2 % (у 2024 році – 45 питань). У цій тематичній групі найчастіше заявники зверталися з питань реорганізації та ліквідації навчальних закладів, роботи дитячих дошкільних, середніх спеціальних та вищих навчальних закладів.
Питання транспорту і зв’язку перебувають на десятому місці – 34 питання, що становить 0,7 % від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 6,3 % порівняно з показником попереднього року (у 2024 році – 32 питання). Найчастіше у цій тематичній групі громадяни зверталися з питань безпідставна відмова від пільгового перевезення на автобусних маршрутах загального користування пасажирів; дотримання вимог розкладу руху автобусів на міжміському внутрішньообласному маршруті; відновлення рейсів автобусів на деокупованих територіях міжміських внутрішньообласних маршрутах; забезпечення потреби транспортного сполучення автобусами приміського маршруту.
З питань сімейної та гендерної політики, захисту прав дітей надійшло 8 звернень, що становить 0,2 % від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 33,3 % порівняно з показником попереднього року (у 2024 році – 12 питань).
Найбільш актуальною тематикою питань, що порушували громадяни у своїх зверненнях є питання, що стосуються сім’ї, захисту прав дітей (43 %), незгода з діями посадових осіб (17 %); захисту житлових прав, в тому числі дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, осіб з їх числа (10 %).
Функціонування телефонного зв'язку з населенням – «телефону довіри» 057 705 50 17, який працює в режимі безпосереднього спілкування з посадовими особами Служби у справах дітей обласної військової адміністрації з 08.00 до 17.00 год. щодня з понеділка по п’ятницю, дозволяє надавати громадянам необхідні роз’яснення, вживати відповідних заходів реагування. Номери «телефонів довіри» розміщені на офіційному вебсайті обласної військової адміністрації, Мінсоцполітики та Нацсоцслужби.
Протягом звітного періоду до служби у справах дітей надійшло 243 звернення за допомогою засобів телефонного зв’язку. По кожному зверненню проведена робота щодо з’ясування викладених фактів, координації роботи ССД РВА, ОТГ, оперативного реагування та вжиття заходів щодо захисту прав дітей.
За перше півріччя поточного року з Офісу Президента України надійшло 143 звернення проти 231 за аналогічний період 2024 року (зменшення на 38,1 %).
З Кабінету Міністрів України надійшло 325 звернень проти 295 у 2024 році (збільшення на 10,2 %).
З міністерств отримано 136 звернень, переважна більшість яких надійшла з Міністерства розвитку громад та територій України – 104; Міністерства соціальної політики України – 19, Міністерства охорони здоров’я України – 9, Міністерства у справах ветеранів України та Міністерства національної єдності України – по 2 звернення.
Відповідно до Класифікатора звернень громадян, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 вересня 2008 року № 858 (зі змінами), звернення розподіляються:
за формою надходження: поштою – 2180 (у тому числі електронною поштою 319); з використанням інтернету – 147; на особистому прийомі – 863; через уповноважену особу – 186; через органи влади – 616; від інших органів, установ, організацій – 679; через медіа звернень не надходило;
за ознакою надходження: первинні – 4256; повторні – 44; дублетні – 101; неодноразові – 259, масові – 11;
за видами: пропозиції (зауваження) – 13, заяви (клопотання) – 4504, скарги – 154;
за суб’єктом: індивідуальні – 4590, колективні – 81, анонімні не надходили;
за категоріями авторів звернень: учасник війни – 1, дитина війни – 5, особа з інвалідністю внаслідок війни – 91, учасник бойових дій – 236, ветеран праці – 40, особа з інвалідністю І групи – 79, особа з інвалідністю ІІ групи – 443, особа з інвалідністю ІІІ групи – 223, одинока мати – 14, мати-героїня – 2, багатодітна сім’я – 8, особа, що потерпіла від Чорнобильської катастрофи – 2, учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС – 4, внутрішньо переміщена особа – 286.
Аналіз статистичних даних за соціальним станом заявників свідчить, що найбільше звернень надійшло від пенсіонерів – 1165, військовослужбовців – 76.
За результатами розгляду звернень, що надійшли до обласної військової адміністрації протягом звітного періоду, вжито необхідних заходів, надано вичерпні відповіді і пояснення, з них 14,5 % вирішено позитивно; на 20,9 % надані роз’яснення щодо шляхів вирішення питань; 3,2 % звернень, відповідно до статті 7 Закону України «Про звернення громадян», надіслано на розгляд за належністю до інших органів; 38 звернень не підлягає розгляду згідно зі статтею 8 вищезазначеного Закону; 0,3 % – відмовлено, 60,2 % – у процесі розгляду та остаточного вирішення.
Рішенням Комісії з питань надання одноразової адресної грошової допомоги мешканцям Харківської області, які опинилися в скрутній життєвій ситуації, за звітний період надана матеріальна допомога 2634 громадянам на суму понад 37 млн. 532 тис. грн.
Для забезпечення виконання вимог законодавчих актів України з питань роботи зі зверненнями громадян здійснювався прийом електронних звернень без застосування електронного цифрового підпису. Протягом звітного періоду до обласної військової адміністрації надійшло 466 електронних звернень.
На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 27 листопада 2019 року № 976 «Деякі питання Єдиної системи опрацювання звернень» звернення громадян з урядової «гарячої лінії» опрацьовуються відділом роботи із зверненнями громадян апарату обласної військової адміністрації, а також працівниками Обласного центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат Харківської обласної військової адміністрації.
Протягом звітного періоду до обласної військової адміністрації надіслано на розгляд 11306 таких звернень. Найбільш актуальними залишаються питання забезпечення гуманітарною допомогою, надання фінансової допомоги у зв’язку зі скрутним матеріальним становищем, виплати грошової допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затримка виплат державної соціальної допомоги.