Довідка про підсумки роботи із зверненнями громадян у першому півріччі 2024 року
До Харківської обласної військової адміністрації за звітний період надійшло 3505 письмових звернень від 7102 громадян, що на 43,4 % більше ніж у першому півріччі 2023 року; у тому числі 655 звернень подано особисто, поштою – 2850 (у тому числі 262 електронних звернення). Також опрацьовано 19660 звернень, що надійшли з урядової «гарячої лінії».
Найголовнішими залишаються питання соціального захисту (71,1 %), комунального господарства (11,4 %), обороноздатності, суверенітету, міждержавних і міжнаціональних відносин (3,6 %), діяльності органів місцевого самоврядування (2,7 %), забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, запобігання дискримінації (2,3 %).
Питання охорони здоров’я – 1,5 %; освіти, наукової, науково-технічної діяльності – 1,3 %; діяльності місцевих органів влади – 1,1 %; аграрної політики та земельних відносин, транспорту і зв’язку – по 0,9 %; праці і заробітної плати – 0,7 %; екології та природних ресурсів – 0,6 %; житлової політики – 0,5 %; економічної, цінової, інвестиційної, зовнішньоекономічної, регіональної політики та будівництва, підприємництва – 0,4 %; сімейної та гендерної політики, захисту прав дітей – 0,3 %; культури та культурної спадщини, туризму – 0,1 %; інші питання – 0,1 %.
У порівнянні з 2023 роком на 64,1 % збільшилася кількість листів із питань соціального захисту (2492 проти 1519). Актуальними залишаються питання надання матеріальної допомоги у зв’язку з проведенням лікування, призначення або затримки виплати державної соціальної допомоги, зокрема, щомісячної адресної грошової допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам. Крім того, вимушені переселенці потребували сприяння у взятті їх на облік як внутрішньо переміщених осіб, тимчасовому поселенні.
Продовжують функціонувати «гарячі лінії» Департаменту соціального захисту населення Харківської обласної військової адміністрації (далі – Департамент) з питань виплати державної соціальної допомоги та оформлення довідки ВПО (надано консультації за звітний період 2031 громадянину), забезпечення санаторно-курортним лікуванням, засобами реабілітації окремих категорій громадян, соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (надано консультації 787 громадянам).
На базі Харківського обласного центру соціальних служб працюють «гарячі лінії» з питань психологічної допомоги (з початку року звернулися 252 особи) та з альтернативних форм сімейного виховання (за звітний період звернулися як потенційні кандидати 313 осіб).
У червні 2024 року розпочала роботу «гаряча лінія» Харківщини «15-52». Проєкт реалізовано у співпраці з Дитячим фонд ООН (ЮНІСЕФ), за підтримки БО «Українська освітня платформа». З початку роботи «гарячої лінії» надійшло та опрацьовано 2188 звернень. Найбільша кількість звернень стосувалася питань видачі довідки ВПО та державної допомоги на проживання ВПО (839), надання гуманітарної допомоги (236), надання довідкових інформацій (331).
На 2,7 % зменшилася кількість листів громадян із питань комунального господарства (399 проти 410). У зверненнях порушувалися питання електроенергетичного комплексу (67,6 %); газового комплексу та паливних ресурсів (24,0 %); виплати компенсації «Прихисток» та отримання будівельних матеріалів (2,6 %); експлуатації і ремонту житлового фонду, роботи житлово-експлуатаційних підприємств (1,9 %); підключення водопостачання, водовідведення (1,7 %); благоустрою територій (зовнішнє освітлення, санітарна очистка), ритуальні послуги (1,5 %); оплати за комунальні послуги (0,2 %).
Слід зауважити, що вирішення більшості питань житлово-комунального господарства, що порушують громадяни в своїх зверненнях, знаходиться в компетенції органів місцевого самоврядування; що стосуються паливно-енергетичного комплексу – у сфері впливу АТ «Харківобленерго», АТ «Харківгаз» та АТ «Харківміськгаз».
У зв’язку з активними бойовими діями, ракетними атаками на об’єкти критичної інфраструктури, населення зверталось протягом першого півріччя 2024 року з проблематикою поновлення послуг, найбільше з питання відновлення електропостачання та дотримання графіків відключення світла.
Щодо основної проблеми у сфері надання послуг газопостачання – це проблеми, пов’язані зі зміною постачальника газових послуг, проведення перерахунку та повернення коштів.
Частина звернень громадян стосувалось компенсації комунальних послуг у зв’язку з розміщенням населення у бомбосховищах та військових формувань у закладах. У зв’язку з важливістю та актуальністю даної проблеми наказом Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України від 31.07.2023 утворена Робоча група щодо врегулювання проблемних питань з нарахування та оплати споживачами житлово-комунальних послуг в період воєнного стану, до якої включено представника Департаменту житлово-комунального господарства та паливно-енергетичного комплексу Харківської ОВА.
Одним з нових напрямків, по яких почали звертатись громадяни, це компенсація послуг за розміщення ВПО по програмі «Прихисток», яка реалізується в рамках Постанови Кабінету Міністрів України від 19.03.2022 № 333 «Про затвердження Порядку компенсації витрат за тимчасове розміщення (перебування) внутрішньо переміщених осіб» (зі змінами). Департаментом щомісяця узагальнюється інформація про компенсацію особам, які розмістили внутрішньо переміщених осіб, та в установленому порядку направляється до Мінреінтеграції для вирішення питання фінансування. У зв’язку з тим, що компенсаційні виплати здійснюються за рахунок міжнародних донорів (Товариство Червоного Хреста України, Управління Верховного комісара ООН у справах біженців) виплати проводяться із запізненням. 25.03.2024 УВКБ ООН розпочато виплати по Україні тільки за січень 2024 року. Однак, працівниками Департаменту вживаються вичерпні заходи по реалізації права населення на компенсацію за розміщення ВПО.
На 51,2 % зменшилася кількість звернень із питання забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян (79 проти 162), що стосувалися діяльності правоохоронних органів і органів юстиції (23,1 %), обороноздатності, суверенітету, міждержавних і міжнаціональних відносин (53,9 %).
Найбільше поширені питання, що порушені у зверненнях – евакуація населення, розмінування територій, захисні споруди (облаштування укриттів), робота системи оповіщення повітряної тривоги.
На 13,9 % зменшилася кількість звернень з питань аграрної політики та земельних відносин (31 проти 36). Актуальними залишаються питання вирішення земельних і майнових відносин.
На 18,5 % збільшилася кількість листів із питань транспорту і зв’язку (32 проти 27). Серед питань, які порушувались у зверненнях, найбільш актуальними були такі: безпідставна відмова від пільгового перевезення на автобусних маршрутах загального користування пасажирів (осіб з інвалідністю, ветеранів війни та праці, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, багатодітних сімей пенсіонерів з посвідченням «пенсіонер за віком», ветеранів військової служби); дотримання вимог розкладу руху автобусів на міжміському внутрішньообласному маршруті; порушення Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, що призводить до появи нелегальних перевізників; відновлення рейсів автобусів на деокупованих територіях міжміських внутрішньообласних маршрутах; подовження приміських автобусних маршрутів загального користування; збільшення кількості рейсів на автобусних маршрутах загального користування пасажирів; забезпечення потреби транспортного сполучення автобусами приміського маршруту; відновлення роботи відділень «Укрпошти» на деокупованих територіях.
З питань сімейної та гендерної політики, захисту прав дітей надійшло 12 звернень. Найбільш актуальною тематикою питань, що порушували громадяни у своїх зверненнях, є питання, що стосуються сім’ї, захисту прав дітей, незгоди з діями посадових осіб; захисту житлових прав, в тому числі дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, осіб з їх числа.
Функціонування телефонного зв'язку з населенням – «телефону довіри» 057 705 50 17, який працює в режимі безпосереднього спілкування з посадовими особами Служби у справах дітей обласної війькової адміністрації з 08.00 до 17.00 год. щодня з понеділка по п’ятницю, дозволяє надавати громадянам необхідні роз’яснення, вживати відповідних заходів реагування. Номери «телефонів довіри» розміщені на офіційному вебсайті обласної військової адміністрації, Мінсоцполітики та Нацсоцслужби.
З Офісу Президента України надійшло 231 звернення проти 194 у першому півріччі 2023 року (збільшення на 19,1 %).
З Кабінету Міністрів України надійшло 295 звернень проти 262 у 2023 році (збільшення на 12,6 %).
З міністерств отримано 116 звернень, переважна більшість яких надійшла з Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України – 48; Міністерства соціальної політики України – 31, Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України – 14, Міністерства охорони здоров’я України – 7, Міністерства освіти і науки України – 5, Міністерства у справах ветеранів України – 3, з інших міністерств – 5.
Відповідно до Класифікатора звернень громадян, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 вересня 2008 року № 858 (зі змінами), звернення розподіляються:
за формою надходження: поштою – 1528 (у тому числі електронною поштою 262); на особистому прийомі – 565; через уповноважену особу – 90; через органи влади – 643; від інших органів, установ, організацій – 679; через засоби масової інформації звернення не надходило;
за ознакою надходження: первинні – 3124; повторні – 28; дублетні – 151; неодноразові – 177, масові – 25;
за видами: пропозиції (зауваження) – 78, заяви (клопотання) – 3327, скарги – 100;
за суб’єктом: індивідуальні – 3438, колективні – 66, анонімні – 1;
за категоріями авторів звернень: учасник війни – 1, дитина війни – 9, особа з інвалідністю внаслідок війни – 67, учасник бойових дій – 184, ветеран праці – 53, особа з інвалідністю І групи – 62, особа з інвалідністю ІІ групи – 573, особа з інвалідністю ІІІ групи – 173, одинока мати – 8, мати-героїня – 2, багатодітна сім’я – 10, особа, що потерпіла від Чорнобильської катастрофи – 6, учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС – 6, внутрішньо переміщена особа – 223.
Аналіз статистичних даних за соціальним станом заявників свідчить, що найбільше звернень надійшло від пенсіонерів – 735, військовослужбовців – 21.
За результатами розгляду звернень, що надійшли до обласної військової адміністрації протягом звітного періоду, вжито необхідних заходів, надано вичерпні відповіді і пояснення, з них 17,2 % вирішено позитивно; на 26,3 % надані роз’яснення щодо шляхів вирішення питань; 6,2 % звернень, відповідно до статті 7 Закону України «Про звернення громадян», надіслано на розгляд за належністю до інших органів; 26 звернень не підлягає розгляду згідно зі статтею 8 вищезазначеного Закону; 0,2 % – відмовлено, 49,4 % – у процесі розгляду та остаточного вирішення.
Рішенням Комісії з питань надання одноразової адресної грошової допомоги мешканцям Харківської області, які опинилися в скрутній життєвій ситуації, за звітний період надана матеріальна допомога 2025 громадянам на суму 27 млн. 544 тис. грн.
Для забезпечення виконання вимог законодавчих актів України з питань роботи зі зверненнями громадян здійснювався прийом електронних звернень без застосування електронного цифрового підпису. Протягом звітного періоду до обласної військової адміністрації надійшло 262 електронних звернення.
На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 27 листопада 2019 року № 976 «Деякі питання Єдиної системи опрацювання звернень» звернення громадян з урядової «гарячої лінії» опрацьовані відділом роботи із зверненнями громадян апарату обласної військової адміністрації, а також працівниками Обласного центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат Харківської обласної військової адміністрації.
Протягом звітного періоду до обласної військової адміністрації надіслано на розгляд 19660 таких звернень.
Найбільш актуальними залишаються питання забезпечення гуманітарною допомогою, виплати грошової компенсації на проживання внутрішньо переміщеним особам, затримка виплат соціальної допомоги.
У Державному архіві Харківської області у рубриці «Зворотний зв’язок» подано спеціальну форму для замовлення, завдяки якій кожен відвідувач вебсайту має можливість звернутися до архіву не лише електронною поштою, а й через сайт. Для зручності користувачів читального залу, дослідників і громадян, які звертаються до Державного архіву, у ньому запроваджено послугу «онлайн-консультації» (Skype).