Налаштування
Шрифт:
Колір:
Фото:

Довідка про підсумки роботи із зверненнями громадян у 2023 році

Протягом 2023 року Харківською обласною військовою адміністрацією здійснювалися заходи щодо виконання вимог Закону України «Про звернення громадян», Указу Президента України від 07 лютого 2008 року № 109/2008 «Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування», інших законодавчих та нормативно-правових актів з питань роботи зі зверненнями громадян.

Загалом в області за 2023 рік до місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування надійшло 139747 звернень, що на 67,3 % більше ніж у 2022 році (83540 звернень). Кількість звернень, що надійшли поштою, збільшилась на 5,6 % порівняно з 2022 роком – 63738 проти 60381. На особистих прийомах отримано 76009 звернень проти 23159 у 2022 році (збільшення у 3,3 рази).

Питома вага повторних звернень у загальній кількості звернень становить 0,9 % – 1350 проти 831 у 2022 році.

У 3,1 рази збільшилася кількість колективних звернень – 4605 проти 1466 у 2022 році.

У 2,5 рази збільшилася кількість звернень від громадян найменш соціально захищених категорій. Так, у 2023 році від осіб з інвалідністю, ветеранів війни і праці, учасників бойових дій, членів багатодітних сімей та інших найменш соціально захищених категорій отримано 29739 звернень, що становить 21,3 % від їх загальної кількості (у 2022 році – 11812 звернень, або 14,1 % від їх загальної кількості).

Головними для жителів області є питання соціального захисту – 46621 звернення (32,1 % від загальної кількості питань); комунального господарства – 40894 (28,2 %); охорони здоров’я – 8081 (5,6 %); житлової політики – 8041 (5,5 %).

Питання аграрної політики та земельних відносин становлять 5,3 %; діяльності органів місцевого самоврядування – 4,7 %; транспорту і зв’язку – 2,0 %; сімейної та гендерної політики, захисту прав дітей – 1,3 %; фінансової, податкової, митної політики – 1,2 % ; праці і заробітної плати, охорони праці, промислової безпеки – 1,0%; екології та природних ресурсів – 0,5 %; забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, запобігання дискримінації – 0,8 %; освіти, наукової діяльності – 0,4 %; діяльності місцевих органів виконавчої влади – 0,2 %; інші – 10,9 %.

Порівняно з 2022 роком збільшилася кількість звернень практично з усіх питань, а саме: фінансової, податкової, митної політики – у 10,4 рази; діяльності органів місцевого самоврядування – у 4,5 рази; діяльності місцевих органів виконавчої влади – у 4 рази; сімейної та гендерної політики, захисту прав дітей – у 3,7 рази; екології та природних ресурсів – у 2,8 рази; праці і заробітної плати, охорони праці, промислової безпеки – у 2,7 рази; транспорту і зв’язку – у 2,2 рази; освіти, наукової діяльності – у 2 рази; аграрної політики і земельних відносин – на 91,3 %; комунального господарства – на 86,1 %; охорони здоров’я – на 68,1 %, забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, запобігання дискримінації – на 67,5 %; обороноздатності, суверенітету, міждержавних і міжнаціональних відносин – на 64,8 %; житлової політики – на 50,1 %; соціального захисту – на 7,0 %.

За підсумками розгляду звернень місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування області у 2023 році вирішено позитивно питання, зазначені у 58476 зверненнях, що становить 41,8 % від їх загальної кількості; надано роз’яснення на 68712 звернень (49,2 %); відмовлено у задоволенні розгляду – 1651 звернення (1,2 %); надіслано на розгляд за належністю до інших органів відповідно до статті 7 Закону України «Про звернення громадян», повернуто авторові відповідно до статей 5 і 7 Закону України «Про звернення громадян», не підлягають розгляду відповідно до статей 8 і 17 Закону України «Про звернення громадян» та звернень у стадії розгляду – 10908 звернень (7,8 %).

До Харківської обласної військової адміністрації за звітний період надійшло 5421 письмове звернення від 19092 громадян, що на 72,7 % більше ніж у 2022 році; у тому числі 996 звернень подано особисто, поштою – 4425 (у тому числі 461 електронне звернення). Також опрацьовано 51298 звернень, що надійшли з урядової «гарячої лінії».

Найголовнішими залишаються питання соціального захисту (61,4 %), комунального господарства (18,9 %), забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, запобігання дискримінації (5,3 %).

Питання охорони здоров’я – 2,1 %; діяльності органів місцевого самоврядування – 2,1 %; праці і заробітної плати – 1,3 %; аграрної політики та земельних відносин – 1,2 %; діяльності місцевих органів влади – 1,1 %; освіти, наукової, науково-технічної діяльності – 1,2 %; транспорту і зв’язку – 1,2 %; обороноздатності, суверенітету, міждержавних і міжнаціональних відносин – 1,4 %; сімейної та гендерної політики, захисту прав дітей – 0,7 %; житлової політики – 0,6 %; екології та природних ресурсів – 0,4%; культури та культурної спадщини, туризму – 0,3 %; економічної, цінової, інвестиційної, зовнішньоекономічної, регіональної політики та будівництва, підприємництва – 0,5 %; молоді, фізичної культури і спорту – 0,1 %, інші питання – 0,1 %; питання діяльності об’єднань громадян, релігії, інформаційної політики, державного будівництва, адміністративно-територіального устрою відсутні.

У порівнянні з 2022 роком на 79 % збільшилася кількість листів із питань соціального захисту (3327 проти 1859). Актуальними залишаються питання надання матеріальної допомоги у зв’язку з проведенням лікування, гуманітарної допомоги, призначення або затримки виплати щомісячної адресної грошової допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам. Крім того, вимушені переселенці потребують сприяння у взятті їх на облік як внутрішньо переміщених осіб, призначенні, переведенні у зв'язку зі зміною місця проживання та прискоренні виплати різних видів державної допомоги.

Вагома частка звернень, по яких не нараховано допомогу на проживання, припадає на зміну заявниками фактичного місця проживання через портал «Дія», як наслідок відсутність у місцевих управліннях соціального захисту населення інформації, необхідної для призначення допомоги, а також припинення з 08.06.2023 можливості донарахування допомоги за березень-квітень 2022 року та міграції особових справ з програмного комплексу АСОПД до Єдиної інформаційної системи соціальної сфери (далі – ЄІССС).

Вирішення зазначених питань перебуває на постійному контролі, ведеться спільна робота з Міністерством соціальної політики України, ДП «Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики України» та розробниками ЄІССС.

Продовжують функціонувати «гарячі лінії» Департаменту соціального захисту населення Харківської обласної військової адміністрації (далі – Департамент) з питань виплати державної соціальної допомоги, оформлення довідки ВПО (надано консультації за звітний період 4194 громадянам, забезпечення санаторно-курортним лікуванням, засобами реабілітації окремих категорій громадян, соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (надано консультації 5811 громадянам).

На базі Харківського обласного центру соціальних служб працюють «гарячі лінії»: в рамках спеціалізованого формування «Регіональна психологічна служба» – надання психологічної підтримки, на яку за період початку її функціонування звернулась 41 особа; за номером 0800 300 823 з альтернативних форм сімейного виховання, що створена для надання інформації та консультацій з питань усиновлення, опіки/піклування, виховання в прийомній сім'ї, дитячому будинку сімейного типу та сім’ї патронатного вихователя, на яку звернулось 10 осіб.

Посилено інформаційно-роз’яснювальну роботу щодо чинного законодавства з питань соціального захисту населення через соціальну мережу Facebook. На сторінці Департаменту на офіційному вебсайті обласної військової адміністрації постійно оновлюється інформація про діяльність Департаменту, розміщуються нормативно-правові акти у сфері соціального захисту населення та роз'яснення щодо їх застосування.

У 2,3 рази збільшилася кількість листів громадян із питань комунального господарства (1023 проти 443). У зверненнях порушувалися питання електроенергетичного комплексу (50,4 %); газового комплексу та паливних ресурсів (39 %); експлуатації і ремонту житлового фонду, роботи житлово-експлуатаційних підприємств (4 %); виплати компенсації «Прихисток» та отримання будівельних матеріалів (1,7 %); скасування заборгованості опалення і гаряче водопостачання (1,5 %); підключення водопостачання, водовідведення (1,4 %); благоустрій територій (зовнішнє освітлення, санітарна очистка), ритуальні послуги (1,1 %); оплати за комунальні послуги, тарифи, пільги, субсидії (0,8 %).

Слід зауважити, що вирішення більшості питань житлово-комунального господарства, що порушують громадяни в своїх зверненнях, знаходиться в компетенції органів місцевого самоврядування; що стосуються паливно-енергетичного комплексу – у сфері впливу АТ «Харківобленерго», АТ «Харківгаз» та АТ «Харківміськгаз».

У зв’язку з проведеннями активних бойових дій, під постійними обстрілами перебувають чотири деокупованих райони Харківської області – Харківський,

Чугуївський, Куп’янський та Ізюмський. На цих територіях актуальною проблемою є пошкодження електромереж після обстрілів, тому переважна більшість звернень громадян пов’язана з відновленням електропостачання. Крім того, значна кількість звернень пов’язана з газопостачанням (зміна постачальника газових послуг, проведення перерахунку та повернення коштів). Збільшилось кількість звернень щодо відновлення житлових будинків, які пошкоджені внаслідок бойових дій.

На 6,7 % збільшилася кількість звернень із питання забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян (288 проти 270), що стосувалися діяльності правоохоронних органів і органів юстиції (64,3 %), обороноздатності, суверенітету, міждержавних і міжнаціональних відносин (21,4 %).

Найбільше поширені питання, що порушені у зверненнях – евакуація населення, розмінування територій, захисні споруди (облаштування укриттів), робота системи оповіщення повітряної тривоги.

У 2,1 рази збільшилася кількість звернень з питань аграрної політики та земельних відносин (66 проти 31). Актуальними залишаються питання вирішення земельних і майнових відносин.

У 2,2 рази збільшилася кількість листів із питань транспорту і зв’язку (66 проти 30). Серед питань, які порушувались у зверненнях, найбільш актуальними були такі: безпідставна відмова від пільгового перевезення на автобусних маршрутах загального користування пасажирів (осіб з інвалідністю, ветеранів війни та праці, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, багатодітних сімей пенсіонерів з посвідченням «пенсіонер за віком», ветеранів військової служби, інвалідів та школярів); дотримання вимог розкладу руху автобусів на міжміському внутрішньообласному маршруті; порушення Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, що призводить до появи нелегальних перевізників; відновлення рейсів автобусів на деокупованих територіях міжміських внутрішньообласних маршрутах; подовження приміських автобусних маршрутів загального користування; збільшення кількості рейсів на автобусних маршрутах загального користування пасажирів; забезпечення потреби транспортного сполучення автобусами приміського маршруту; відновлення роботи відділень "Укрпошта" на деокупованих територіях.

Управлінням транспорту Харківської обласної військової адміністрації протягом звітного періоду разом з Державною службою України з безпеки на транспорті відділом державного нагляду (контролю) у Харківській, Луганській та Донецькій областях проведено 4 виїзні перевірки щодо порушення умов Договору про організацію перевезень пасажирів на автобусних маршрутах загального користування та питань забезпечення пільгового проїзду окремих категорій громадян. За результатами перевірок та проведених перевірок з питань, викладених у зверненнях, направлено 16 листів-попереджень до перевізників на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території області (внутрішньообласні маршрути).

З питань сімейної та гендерної політики, захисту прав дітей надійшло 37 звернень. Найбільш актуальною тематикою питань, що порушували громадяни у своїх зверненнях, є питання, що стосуються сім’ї, захисту прав дітей (64%), незгоди з діями посадових осіб (15 %); захисту житлових прав, в тому числі дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, осіб з їх числа (2 %).

Функціонування телефонного зв’язку з населенням – «телефону довіри» 057 705 50 17, який працює в режимі безпосереднього спілкування з посадовими особами Служби у справах дітей обласної державної адміністрації з 08.00 до 17.00 год. щодня з понеділка по п’ятницю, дозволяє надавати громадянам необхідні роз’яснення, вживати відповідних заходів реагування. Номери «телефонів довіри» розміщені на офіційному вебсайті обласної військової адміністрації, Мінсоцполітики та Нацсоцслужби.

Протягом звітного періоду до служби у справах дітей обласної військової адміністрації надійшло 307 звернень за допомогою засобів телефонного зв’язку. По кожному зверненню проведена робота щодо з’ясування викладених фактів, координації роботи служб у справах дітей районних військових адміністрацій, ТГ, оперативного реагування та вжиття заходів щодо захисту прав дітей.

З Офісу Президента України надійшло 401 звернення проти 398 у 2022 році (збільшення на 0,8 %).

З Кабінету Міністрів України надійшло 543 звернення проти 143 у 2022 році (збільшення у 3,8 рази).

З міністерств отримано 444 звернення, переважна більшість яких надійшла з Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України – 223, Міністерства соціальної політики України – 130, Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України – 49, Міністерства охорони здоров’я України – 14, Міністерства з питань стратегічних галузей промисловості України – 5, Міністерства оборони України, Міністерства цифрової трансформації України, Міністерства у справах ветеранів України – по 4, Міністерства освіти і науки України – 3, з інших міністерств – 8.

Відповідно до Класифікатора звернень громадян, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 вересня 2008 року № 858 (зі змінами), звернення розподіляються:

за формою надходження: поштою – 2176 (у тому числі електронною поштою 461); на особистому прийомі – 996; через уповноважену особу – 19; через органи влади – 1400; від інших органів, установ, організацій – 830; через засоби масової інформації звернення не надходило;

за ознакою надходження: первинні – 4766; повторні – 154; дублетні – 219; неодноразові – 265, масові – 17;

за видами: пропозиції (зауваження) – 29, заяви (клопотання) – 5199, скарги – 193;

за суб’єктом: індивідуальні – 5146, колективні – 266, анонімні – 9;

за категоріями авторів звернень: учасник війни – 2, дитина війни – 15, особа з інвалідністю внаслідок війни – 107, учасник бойових дій – 202, ветеран праці – 59, особа з інвалідністю І групи – 71, особа з інвалідністю ІІ групи – 392, особа з інвалідністю ІІІ групи – 162, одинока мати – 11, мати-героїня – 1, багатодітна сім’я – 21, учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС – 9, внутрішньо переміщена особа - 249.

Аналіз статистичних даних за соціальним станом заявників свідчить, що найбільше звернень надійшло від пенсіонерів – 617 або 11,4 % від загальної кількості, а також військовослужбовців – 19 або 0,4 %.

За результатами розгляду звернень, що надійшли до обласної військової адміністрації протягом звітного періоду, вжито необхідних заходів, надано вичерпні відповіді і пояснення, з них 37,8 % вирішено позитивно; на 38,2 % надані роз’яснення щодо шляхів вирішення питань; 8,5 % звернень, відповідно до статті 7 Закону України «Про звернення громадян», надіслано на розгляд за належністю до інших органів; 0,2 % листів повернуто заявникам відповідно до статті 5 зазначеного Закону, 19 звернень не підлягає розгляду згідно зі статтею 8 вищезазначеного Закону; 0,5 % – відмовлено, 14,5 % – у процесі розгляду та остаточного вирішення.

Рішенням Комісії з питань надання одноразової адресної грошової допомоги мешканцям Харківської області, які опинилися в скрутній життєвій ситуації, за звітний період надана матеріальна допомога 2916 громадянам на суму 48 млн. 194 тис. грн.

Для забезпечення виконання вимог законодавчих актів України з питань роботи зі зверненнями громадян здійснювався прийом електронних звернень без застосування електронного цифрового підпису. Протягом звітного періоду до обласної військової адміністрації надійшло 461 електронне звернення.

З метою роз’яснення основних аспектів державної політики, надання інформації щодо діяльності Харківської обласної військової адміністрації в умовах воєнного стану за 2023 рік, очільник області взяв участь у 64 прес-конференціях та брифінгах, 32 престурах, надав більше півтисячі коментарів для ЗМІ, а також майже 90 разів виходив у прямий ефір телемарафону «Єдині новини». Основними темами були: оперативна ситуація в регіоні; хід відновлювальних робіт на об'єктах, які було пошкоджено внаслідок збройної агресії рф на території Харківської області; надання фінансової підтримки ЗСУ коштом обласного бюджету; щодо діяльності в Харківській області керівництва Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) тощо.

Щотижня за участі керівників структурних підрозділів обласної військової адміністрації з важливими для життя регіону темами в студії офіційного Медіацентру при ХОВА проводиться по 2-3 брифінги. Загалом заступники начальника Харківської обласної військової адміністрації та керівники різних відомств регіону (ДСНС України у Харківській області, Харківська обласна служба зайнятості, Державна установа «Харківський обласний центр контролю та профілактики хвороб МОЗ України») за звітний період взяли участь у 76 брифінгах. Заступниками керівника області організовано та проведено 14 престурів та надано більш ніж 800 коментарів для місцевих та центральних ЗМІ.

З метою забезпечення вільного доступу громадськості до інформації про діяльність органів виконавчої влади функціонує офіційний сайт Харківської обласної військової адміністрації, сторінка в YouTube, соціальні мережі Facebook  та Instagram, офіційні канали в соціальних месенджерах Telegram та WhatsApp. Також відповідні матеріали оприлюднюють на офіційних джерелах районних військових адміністрацій та надаються органам місцевого самоврядування та місцевим медіа. На офіційних інтернет-ресурсах щодня розміщується понад 10 інформаційних та аналітичних повідомлень.

Протягом звітного періоду основними темами стали: оперативна ситуація щодо ліквідації пожеж та ВНП на Харківщині силами ДСНС України у Харківській області; експлуатація та ремонт місцевих доріг у Харківській області; реалізація проєкту «Прозорість і підзвітність» у Харківській області; старт інформаційної кампанії щодо підтримки сімейних фори виховання та ментального здоров’я; ситуація на ринку праці Харківщини та залучення безробітних до участі у проєкті «Армія відновлення», реалізація державних програм підтримки працевлаштування ВПО.

На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 27 листопада 2019 року № 976 «Деякі питання Єдиної системи опрацювання звернень» звернення громадян з урядової «гарячої лінії» опрацьовані відділом роботи із зверненнями громадян апарату обласної військової адміністрації, а також працівниками Обласного центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат Харківської обласної військової адміністрації.

Протягом звітного періоду до обласної військової адміністрації надіслано на розгляд 51298 таких звернень.

Найбільш актуальними залишаються питання забезпечення гуманітарною допомогою (84 % від загальної кількості), виплати грошової компенсації на проживання внутрішньо переміщеним особам, затримка виплат соціальної допомоги, надання матеріальної допомоги на лікування.

У Державному архіві Харківської області у рубриці «Зворотний зв’язок» подано спеціальну форму для замовлення, завдяки якій кожен відвідувач вебсайту має можливість звернутися до архіву не лише електронною поштою, а й через сайт. Для зручності користувачів читального залу, дослідників і громадян, які звертаються до Державного архіву, у ньому запроваджено послугу «онлайн-консультації» (Skype).