Налаштування
Шрифт:
Колір:
Фото:

Витяг з протоколу № 3 позачергового розширеного засідання колегії обласної державної адміністрації від 18 червня 2013 року "Про роботу реєстраційної служби Головного управління юстиції у Харківській області."

Вивчивши стан реалізації в Харківській області державної політики у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, дослідивши готовність до забезпечення з 01 липня 2013 року здійснення реєстраційними службами територіальних органів юстиції (далі – реєстраційні служби районів) державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців та заслухавши інформацію про роботу реєстраційної служби Головного управління юстиції у Харківській області (далі – реєстраційна служба області), колегія обласної державної адміністрації відзначає наступне.
Протягом 2013 року місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування було вжито комплекс організаційно-практичних заходів та прийняті управлінські рішення для забезпечення належної реалізації на території області державної політики в сфері реєстрації, у тому числі щодо виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 04 лютого 2013 року № 47-р «Деякі питання належного функціонування системи органів державної реєстрації речових прав на нерухоме майно» та розпорядження Кабінету Міністрів України від 15 травня 2013 року № 301-р «Деякі питання функціонування органів державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців».
Разом з цим, неспроможність керівника реєстраційної служби області до налагодження ефективної взаємодії з місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування при виконанні останніми вищевказаних розпоряджень Кабінету Міністрів України є причиною того, що дотепер в окремих районах області невирішеними залишаються питання належного матеріально-технічного облаштування робочих місць державних реєстраторів, забезпечення реєстраційних служб районів відповідними архівними приміщеннями, передачі комунальними підприємствами бюро технічної інвентаризації матеріалів технічної інвентаризації, реєстрових книг, а також архівних справ органам державної реєстрації прав на нерухоме майно.
Такий стан справ потребує вжиття місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування у взаємодії з керівництвом Головного управління юстиції у Харківській області та реєстраційної служби області комплексу додаткових заходів, направлених на створення належних умов для роботи реєстраційних служб області.
Реєстраційною службою області та реєстраційними службами районів протягом минулого та поточного років вжито певні заходи щодо реалізації державної політики у сфері реєстрації на території Харківської області.
Так, вказаними службами протягом зазначеного періоду зареєстровано:
96 громадських організацій, 62 структурні утворення політичних партій,
21 благодійну організацію, 2 відділення всеукраїнських та міжнародних благодійних організацій, 4 філії та представництва всеукраїнських та міжнародних благодійних організацій, 1 постійно діючий третейський суд; легалізовано 3 професійні спілки, 24 організаційні ланки всеукраїнських профспілок, легалізовано шляхом повідомлення про заснування 25 громадських організацій, 36 осередків всеукраїнських та міжнародних громадських організацій.
Органами державної реєстрації актів цивільного стану за вказаний період складено 122 241 актовий запис цивільного стану, розглянуто 2 963 справи про внесення змін до актових записів актів цивільного стану, в тому числі складено 159 висновків про відмову у внесенні змін.
Органами державної реєстрації речових прав на нерухоме майно у поточному році вчинено 424 524 реєстраційні дії з державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та прийнято 5 812 відмов у проведенні державної реєстрації таких прав.
Проте, за інформацією прокуратури Харківської області, в діяльності реєстраційних служб області виявлені грубі порушення чинного законодавства України, які набули поширеного та системного характеру.
Зокрема, поширеними є факти порушень вимог частини 1 статті 10 Закону України «Про адміністративні послуги» та частини 9 статті 12 Закону України «Про громадські об’єднання» щодо строку реєстрації легалізації громадських об’єднань.
Розповсюджений характер мають порушення вимог частини 5 статті 10 Закону України «Про адміністративні послуги» щодо неповідомлення
у письмовій формі суб’єкта звернення про можливість отримання такої послуги.
Також численний характер мають порушення частини 1 статті 15 Закону України «Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні» щодо
незазначення у письмовому повідомленні підстав відмови в державній реєстрації друкованого засобу масової інформації, а також щодо відмов у такій реєстрації з підстав, не передбачених даною нормою.
Набули системного характеру факти створення державними реєстраторами перешкод в отриманні суб’єктами звернення адміністративних послуг шляхом витребування додаткових документів, надання яких не передбачено чинним законодавством, що є грубим порушенням частини 6 статті 9 Закону України «Про адміністративні послуги».
Державними реєстраторами речових прав на нерухоме майно грубо порушуються норми частини 1 статті 10 Закону України «Про адміністративні послуги» та статті 15 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», а саме: необґрунтовано та на власний розсуд збільшуються строки надання адміністративних послуг та строки розгляду заяв про надання таких послуг.
Мають місце численні факти прийняття державними реєстраторами рішень про державну реєстрацію іншого речового права (іпотеки) за заявами суб’єктів звернення, в яких відсутні відомості про реєстрацію прав, внаслідок чого допускаються порушення частини 8 статті 15 Закону України
«Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»
та вносяться неправильні дані до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Розповсюджені факти порушень статті 19 Закону України
«Про адміністративні послуги» при визначенні державними реєстраторами підстав для державної реєстрації прав та їх обтяжень.
Всупереч вимогам пункту 10 статті 4 та пункту 11 статті 9 Закону України «Про адміністративні послуги» керівниками окремих реєстраційних служб області не забезпечено вільного доступу до приміщень реєстраційних служб осіб з обмеженими фізичними можливостями, що є грубим порушенням прав останніх на вільний доступ до отримання адміністративних послуг
та викликає обґрунтовану критику громадськості.
Через порушення вимог пунктів 1, 2, частини 2 статті 6 Закону України «Про адміністративні послуги» у місцях прийому суб’єктів звернень у приміщеннях більшості реєстраційних служб області відсутні інформаційні стенди з необхідною інформацією в обсязі, достатньому для отримання адміністративної послуги без сторонньої допомоги.
Справедливе обурення з боку суб’єктів звернень викликає стан організації прийому державними реєстраторами громадян та юридичних осіб. Графіки прийомів не відповідають вимогам пункту 3 частини 2 статті 6 Закону України «Про адміністративні послуги».
Через порушення вимог пункту 6 частини 2 статті 6 Закону України
«Про адміністративні послуги» в приміщеннях реєстраційних служб відсутні скриньки для зауважень і пропозицій щодо якості надання адміністративних послуг.
Всупереч частинам 1, 2 статті 8 Закону України «Про адміністративні послуги» інформаційні картки адміністративних послуг не містять інформації щодо режиму роботи реєстраційної служби.
Численними є усні звернення громадян та суб’єктів господарської діяльності про не проведення державними реєстраторами належної попередньої консультативної та роз’яснювальної роботи із суб’єктами, що звертаються
за отриманням адміністративних послуг, та навмисне відсилання суб’єктів звернень до приватних суб’єктів господарювання для отримання відповідних роз’яснень та необхідної інформації на платній основі.
Розповсюдженими є факти визначення державними реєстраторами оплати за здійснення реєстраційних дій, яка або взагалі не передбачена чинним законодавством, або суттєво перевищує її розмір, встановлений законодавством.
Напередодні весняно-польових робіт розповсюдженими стали факти несвоєчасної реєстрації договорів оренди землі, а також необґрунтованих відмов у здійсненні такої реєстрації, що ставило під загрозу проведення сільгоспвиробниками цьогорічної посівної кампанії, у зв’язку з чим це питання розглядалося 11 квітня поточного року на засіданні Харківського регіонального антикорупційного комітету.
Мають місце факти невжиття начальником реєстраційної служби області своєчасних організаційних заходів, що в окремих районах області взагалі унеможливлює реалізацію протягом значного часу громадянами та суб’єктами господарювання гарантованого їм Конституцією України права власності.
Так, в реєстраційній службі Нововодолазького районного управління юстиції у зв’язку зі звільненням двох державних реєстраторів з 22 травня поточного року і до теперішнього часу реєстраційною службою взагалі не виконуються функції з державної реєстрації речових прав та їх обмежень.
Діяльність реєстраційної служби Балаклійського районного управління юстиції у зв’язку з відключенням електропостачання адміністративного приміщення, де вона розташована, взагалі була паралізована майже три місяці. Відновлення електропостачання було здійснено лише після висвітлення цієї проблеми головою Балаклійської районної державної адміністрації на колегії обласної державної адміністрації, що відбулася 04 червня 2013 року.
Таким чином, діяльність реєстраційних служб області щодо надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень не забезпечує спрощення процедури державної реєстрації таких прав, що є основним завданням, поставленим перед Державною реєстраційною службою України при реформуванні раніше існуючої системи державної реєстрації речових прав на нерухоме майно.
Такий стан справ свідчить про низький рівень готовності реєстраційних служб області до забезпечення належного виконання повноважень щодо державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців, та створення умов, при яких держава здатна в повній мірі забезпечити належний рівень реалізації та захисту гарантованих Конституцією України прав та законних інтересів громадян і юридичних осіб.
Причинами такого становища є суттєві прорахунки з боку начальника реєстраційної служби Головного управління юстиції в Харківській області
Уса В.Е. щодо належної організації роботи реєстраційної служби області
та здійснення безпосереднього контролю за роботою реєстраційних служб районів, що прямо передбачено підпунктом 2.3.11 пункту 2.3 Положення
про реєстраційну службу Головного управління юстиції, затвердженого наказом Головного управління юстиції у Харківській області від 17 січня
2012 року № 35/2.
Такий стан справ нівелює зусилля влади щодо здійснення радикального реформування сфери надання адміністративних послуг, призводить
до порушення гарантованих Конституцією України прав громадян та юридичних осіб, що, в свою чергу, вимагає вжиття невідкладних заходів щодо удосконалення організації роботи реєстраційної служби Головного управління юстиції в Харківській області та вирішення питання щодо підсилення її керівництва.

Ураховуючи зазначене вище, а також пропозиції, внесені під час обговорення вказаного питання, колегія обласної державної адміністрації вирішила:

1. Інформацію про результати вивчення стану реалізації в Харківській області державної політики у сфері державної реєстрації речових прав
на нерухоме майно та їх обтяжень, стану готовності до забезпечення здійснення
з 01 липня 2013 року реєстраційними службами районів державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців та інформацію начальника реєстраційної служби Головного управління юстиції у Харківській області
Уса В.Е. про роботу очолюваної ним служби взяти до відома.
2. Роботу реєстраційної служби Головного управління юстиції
у Харківській області визнати такою, що здійснюється з порушенням вимог чинного законодавства України, не забезпечує на належному рівні реалізацію державної політики у сфері державної реєстрації речових прав
на нерухоме майно та їх обтяжень і готовність до забезпечення здійснення державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців.

3. Визнати, що начальник реєстраційної служби Головного управління юстиції у Харківській області Ус В.Е. не відповідає займаній посаді.
Рекомендувати голові обласної державної адміністрації порушити
у встановленому порядку перед Міністерством юстиції України вмотивоване питання про відповідність займаній посаді начальника реєстраційної служби Головного управління юстиції у Харківській області Уса В.Е.

4. Заступнику голови обласної державної адміністрації Анпілогову О.В.
у найкоротший термін провести нараду за участю голів районних державних адміністрацій Харківської області та міських голів міст обласного значення, начальника Головного управління юстиції у Харківській області, керівництва реєстраційної служби Головного управління юстиції у Харківській області та реєстраційних служб районів з метою розроблення пропозицій щодо вдосконалення діяльності реєстраційних служб області для забезпечення ефективного виконання ними завдань та функцій, визначених чинним законодавством України.

5. Головам районних державних адміністрацій Харківської області:
5.1. Забезпечити належну реалізацію державної політики у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, створення за участю органів місцевого самоврядування належних умов для здійснення державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців.
5.2. Інформувати обласну державну адміністрацію про стан виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 15 травня 2013 року № 301-р «Деякі питання функціонування органів державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців» до 25 червня 2013 року через Юридичний департамент Харківської обласної державної адміністрації.
5.3. Забезпечити створення протягом 2013 року відповідно до Закону України «Про адміністративні послуги» мережі центрів надання адміністративних послуг та їх належне функціонування.

6. Попередити голів районних державних адміністрацій Харківської області про персональну відповідальність за належне здійснення виконавчої влади в районах області, у тому числі за вжиття вичерпного комплексу заходів, спрямованих на реалізацію на належному рівні державної політики у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, а також державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців.

7. Департаменту економіки і міжнародних відносин Харківської обласної державної адміністрації (Авершин С.В.) забезпечити здійснення постійного моніторингу виконання районними державними адміністраціями і органами місцевого самоврядування Харківської області вимог Закону України
«Про адміністративні послуги».

8. Рекомендувати Головному управлінню юстиції у Харківській області (Мохончук С.М.) в межах компетенції вжити додаткових вичерпних заходів щодо належного забезпечення реалізації на території Харківської області реєстраційною службою Головного управління юстиції у Харківській області державної політики у сфері реєстрації.

9. Департаменту масових комунікацій Харківської обласної державної адміністрації (Маренич В.М.) забезпечити висвітлення у друкованих засобах масової інформації та на офіційних веб-сайтах обласної та районних державних адміністрацій інформації про виконання районними державними адміністраціями і органами місцевого самоврядування Харківської області вимог Закону України «Про адміністративні послуги».

10. Контроль за виконанням цього рішення покласти на голову обласної державної адміністрації Добкіна М.М.

 

Голова обласної державної
адміністрації, голова колегії                                                                           М.М. ДОБКІН